[Elektriciteit] Verbranding elektrische motor
Moderator: physicalattraction
- Berichten: 3.330
[Elektriciteit] Verbranding elektrische motor
Waarom verbrandt een electrische motor bij overbelasting?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?
- Pluimdrager
- Berichten: 7.933
Re: [Elektriciteit] Verbranding elektrische motor
Als je een elektrische motor zwaarder belast gaat er meer stroom lopen. Daardoor worden de wikkelingen heter. En als je daarin te ver gaat smelt de isolatie, er ontstaat interne sluiting in de wikkelingen waardoor er nog meer stroom gaat lopen. Het einde is rook en vlammen.
- Berichten: 3.330
Re: [Elektriciteit] Verbranding elektrische motor
Dat begrijp ik niet zo goed. Waarom meer stroom lopen. Wordt de Ohmse weerstand van de spoelen dan kleiner?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?
- Berichten: 7.224
Re: [Elektriciteit] Verbranding elektrische motor
Je regelt het vermogen van de electrische motor. Voor een bepaald vermogen heb je dus een bepaalde stroom nodig:
P = V I
Indien je meer vermogen nodig hebt, moet er dus meer stroom gaan lopen. Dit regelen van vermogen kun je bijvoorbeeld doen met een regelbare weerstand in het circuit.
P = V I
Indien je meer vermogen nodig hebt, moet er dus meer stroom gaan lopen. Dit regelen van vermogen kun je bijvoorbeeld doen met een regelbare weerstand in het circuit.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton
- Pluimdrager
- Berichten: 7.933
Re: [Elektriciteit] Verbranding elektrische motor
Nee, de stroom wordt groter doordat de terugwerking van de rotor op de stator verandert met een veranderend toerental. Een motor kun je niet simpel voorstellen door koperdraad met een ohmse weerstand, er komt meer bij kijken.Wordt de Ohmse weerstand van de spoelen dan kleiner?
- Berichten: 3.330
Re: [Elektriciteit] Verbranding elektrische motor
Klazon schreef:
Kunt ge wat meer uitleg geven. Ik zie niet goed hoe de terugwerking van de rotor op de stator meer stroom geeft dus meer warmte (evenredig I²), dus...
er komt meer bij kijken.
Kunt ge wat meer uitleg geven. Ik zie niet goed hoe de terugwerking van de rotor op de stator meer stroom geeft dus meer warmte (evenredig I²), dus...
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?
- Berichten: 337
Re: [Elektriciteit] Verbranding elektrische motor
Helemaal mee eens, zie hieronder een simulatiemodel van een gelijkstroommotor. Er zitten 2 integrerende blokken in (1/s in Laplace) en het gaat dus om een 2e orde proces (de 1/s voor de hoekverdraaiing doet niet mee in de overdracht). Duidelijk is ook de terugkoppeling te zien van het toerental (omega w) naar de aangelegde spanning (tegen EMK). De stroom is nu juist maximaal in de aanloopfase als het toerental heel laag is.Een motor kun je niet simpel voorstellen door koperdraad met een ohmse weerstand, er komt meer bij kijken.
(Kt en Kb zijn motorconstanten Tm is het motormoment en TL is het last moment, theta is de hoekverdraaiing)
Als je dit simuleert, krijg je de volgende grafieken:
Bovenste grafiek is de ankerstroom Ia en de onderste grafiek is het toerental w in rad/s.
En dan praten we nog niet over last gekoppel met of zonder torsie etc.
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)
- Pluimdrager
- Berichten: 7.933
Re: [Elektriciteit] Verbranding elektrische motor
Hoe dat in zijn werk gaat ligt ook aan het type motor. Dus voordat ik een uitleg ga geven, vertel daar eens iets over.Ik zie niet goed hoe de terugwerking van de rotor op de stator meer stroom geeft dus meer warmte (evenredig I²), dus...
Dat diagram van Franske is wel erg abstact-theoretisch, ik zal proberen het wat meer op zijn Jan-boeren-fluitjes te vertellen.
- Berichten: 3.330
Re: [Elektriciteit] Verbranding elektrische motor
Wat ik uit franske zijn uitleg meen te begrijpen is dat naarmate toerental hoger is er minder stroom wordt getrokken, dit komt hoogswaarschijk omdat naarmate het toerental hoger is er een grotere tegenspannig in de stator geinduceerd wordt. Het is hoogst waarschijnlijk daarom dat bij het aanleggen van een motor veel stroom wordt getrokken(piekstroom). Dus als motor overbelast wordt kleiner toerental hogere stroom meer warmte...
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?
- Berichten: 337
Re: [Elektriciteit] Verbranding elektrische motor
Wat ik uit franske zijn uitleg meen te begrijpen is dat naarmate toerental hoger is er minder stroom wordt getrokken, dit komt hoogswaarschijk omdat naarmate het toerental hoger is er een grotere tegenspannig in de stator geinduceerd wordt. Het is hoogst waarschijnlijk daarom dat bij het aanleggen van een motor veel stroom wordt getrokken(piekstroom). Dus als motor overbelast wordt kleiner toerental hogere stroom meer warmte...
Dat is em helemaal!
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)