[magnetisme] ijzer en magneet

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[magnetisme] ijzer en magneet

christian heeft een stuk ijzer en een magneet.Ze zien er hetzelfde uit.Hoe kan hij er achter komen welke de magneet is ZONDER verdere hulpmiddelen? Mijn vraag is nu of jullie mij zouden kunnen helpen want ik kom hier niet uit :S

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [magnetisme] ijzer en magneet

Leg ze allebei een eindje van mekaar en breng ze dan steeds dichter en dichter bij mekaar. Op een bepaald moment zal 1 van de 2 naar de andere worden toegetrokken. Diegene die aantrekt is de magneet. [rr]

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [magnetisme] ijzer en magneet

Leg ze allebei een eindje van mekaar en breng ze dan steeds dichter en dichter bij mekaar. Op een bepaald moment zal 1 van de 2 naar de andere worden toegetrokken. Diegene die aantrekt is de magneet. [rr]


fout: die kracht is er, en trekt beide naar elkaar toe. Welke je het eerst ziet bewegen is afhankelijk van de respectieve massa's c.q. wrijvingscoefficienten. Als je een keleine magneet hebt en een groot stuk ijzer, dan vliegt de magneet naar het ijzer. En andersom, een grote magneet en en klein blokje ijzer, dan vliegt het ijzer naar de magneet.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [magnetisme] ijzer en magneet

Het antwoord:

Een magneet heeft een noord- en een zuidpool, maar is in het midden (in geval van een staafmagneet) niet magnetisch. Probeer met het ene staafje de andere in het midden op te tillen. Als dit lukt is de liggende staaf het ijzer. Indien het niet lukt, vice versa.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 2

Re: [magnetisme] ijzer en magneet

dankjewel allemaal.Ik heb het net geprobeerd en het lukte! [rr] .Hij trekt wel een beetje als je het ijzer pakt om omhoog te trekken maar dat komt door de magneet denk ik.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [magnetisme] ijzer en magneet

Cycloon schreef:Leg ze allebei een eindje van mekaar en breng ze dan steeds dichter en dichter bij mekaar. Op een bepaald moment zal 1 van de 2 naar de andere worden toegetrokken. Diegene die aantrekt is de magneet. :?:


fout: die kracht is er, en trekt beide naar elkaar toe. Welke je het eerst ziet bewegen is afhankelijk van de respectieve massa's c.q. wrijvingscoefficienten. Als je een keleine magneet hebt en een groot stuk ijzer, dan vliegt de magneet naar het ijzer. En andersom, een grote magneet en en klein blokje ijzer, dan vliegt het ijzer naar de magneet.


Ben je daar zo zeker van? Uiteindelijk komt de kracht van de magneet uit toch? De kracht bevind zich toch niet in een centraal punt? :) [rr]

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: [magnetisme] ijzer en magneet

Jan van de Velde schreef:
Cycloon schreef:Leg ze allebei een eindje van mekaar en breng ze dan steeds dichter en dichter bij mekaar. Op een bepaald moment zal 1 van de 2 naar de andere worden toegetrokken. Diegene die aantrekt is de magneet. :?:


fout: die kracht is er, en trekt beide naar elkaar toe. Welke je het eerst ziet bewegen is afhankelijk van de respectieve massa's c.q. wrijvingscoefficienten. Als je een keleine magneet hebt en een groot stuk ijzer, dan vliegt de magneet naar het ijzer. En andersom, een grote magneet en en klein blokje ijzer, dan vliegt het ijzer naar de magneet.


Ben je daar zo zeker van? Uiteindelijk komt de kracht van de magneet uit toch? De kracht bevind zich toch niet in een centraal punt? :) [rr]


Derde wet van Newton. http://nl.wikipedia.org/wiki/Wetten_van_Ne..._wet_van_Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [magnetisme] ijzer en magneet

Euhmzz ok, is wel moeilijk te vatten in dit voorbeeld vind ik [rr] Maar goed, ik leg me er bij neer :?:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [magnetisme] ijzer en magneet

Toen Galileï die loden kogel van de toren van Pisa liet vallen, viel niet alleen de kogel naar de aarde, maar viel de aarde tegelijkertijd ook naar de kogel...

dit is een leuke om vanavond eens te bestuderen, Cycloon:

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...c=24407&start=0

Of bedenk je anders eens zo'n airhockeytafel. Leg er twee pucks op, één met een sterke magneet, een met een blokje weekijzer.

of twee pucks verbonden door een elastiekje

speel wat met de massa's van de pucks. Leuk voor de regenachtige zondagmiddag.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 52

Re: [magnetisme] ijzer en magneet

Hij zou er ook aan kunnen likken en ondervinden welke naar ijzer smaakt? :?: [rr]
And that's the way the coockie crumbles -Bruce Allmighty

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: [magnetisme] ijzer en magneet

ik leg me er bij neer


Je kunt niet anders: wet is wet !

Reageer