Wolkjes...

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 824

Wolkjes...

Ik heb op de terugreis van de vakantie genoeg wolkjes gezien, ik ben toen ook op deze vraag gekomen: hoe komt het dat bij sommige wolken de randen scherp en duidelijk te zien zijn

Afbeelding

en andere juist heel druilerig zijn?

Afbeelding

Anders gevraagt, hoe komen wolken aan hun vorm?
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Wolkjes...

Dat heeft onder meer te maken met de hoogte, samenstelling ("regenwolk" of een "schapenwolk") enz. Er is op basis van verschillende criteria (in de eerste plaats hoogte) ook een indeling van de wolken; ik herinner me 'cumulus' (stapelwolk dacht ik), 'nimbus' (regenwolk?) enz.

Zie hier voor meer informatie en links naar de verschillende type wolken, misschien vind je daar ook je verklaring.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 824

Re: Wolkjes...

Ik kan er niet helemaal uithalen wat een wolk zijn vorm geeft. Dat bepaalde wolken alleen op een bepaalde hoogte kunnen vormen wist ik wel. Maar wat zorgt er voor dat je allemaal verschillende wolken hebt? Dat ligt toch niet alleen aan de hoogte en de hoeveelheid water/ijs. Wikipedia meldt ook een aantal "ongewone" wolken (dat zwart-wit plaatje), hoe krijgen die hun aparte vorm?
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Wolkjes...

http://www.keesfloor.nl/wolken/geslacht.htm

Ik denk dat je hier meer vindt. Ik heb er niet voldoende verstand van om daar wat aan te gaan toevoegen. [rr]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 824

Re: Wolkjes...

Ik heb het verhaal op keesfloor.nl eens doorgelezen en volgens mij is de vorm afhankelijk van de hoogte. Als een wolk voornamelijk uit ijskristallen bestaat, worden de randen rafelig. Bestaat een wolk uit waterdruppels is dat niet het geval.

Er wordt ook gesproken over halo's, ik ken ze, maar ik weet niet precies hoe ze ontstaan. Wikipedia doet er een beetje vaag over.... [rr]
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Reageer