een jetski

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 10

een jetski

ik las zonet een artikel op howstufworks over jetski's.

http://travel.howstuffworks.com/personal-w...t.htm/printable

allereerst was ik verrast door het feit dat ik altijd dacht dat jetski's werkten zoals een waterjet motor, maar blijkbaar is het gewoon een rotor.

iets wat ik ook niet vind in dat artikel, is wat / waarom dat water is dat hoog de lucht ingespoten wordt ?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: een jetski

Meer iets voor alledaagse en overig technisch.
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: een jetski

persoonlijk snap ik niet waarom bij jetski's van een impeller wordt gesproken.

Afbeelding

Ik zie het principiële verschil niet met een gewone scheepsschroef oftewel PROpeller. :)
A propeller can be seen as a rotating fin in water or a wing in air. The horizontal axis of rotation produces a dynamic force as thrust. The force produced is from the difference in pressure from the forward and rear surfaces of the blades.  

en.wikipedia.org/wiki/Propeller
An impeller is a rotating component of a pump which transfers energy from the motor that drives the pump to the fluid being pumped by forcing the fluid outwards from the centre of rotation.  

en.wikipedia.org/wiki/Impeller
een impeller ziet er dus eigenlijk in principe zó uit:

Afbeelding

dat zijn dus twee heel verschillende dingen. Een impeller krijgt water centraal toegevoerd en zwiert het haaks naar buiten, een propeller duwt het gewoon in dezelfde richting naar voor (of naar achter, net hoe je het bekijkt).

Waarom zou een PROpeller die in een behuizing zit ineens IMpeller heten?

Een jetrotor is toch eigenlijk in principe ook gewoon een propeller?

Wat verstaat Kocab eigenlijk onder
een waterjet motor
??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: een jetski

"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: een jetski

En dat is dus precies mijn vraag, Wouter, want ik vind in jouw link juist de grond voor mijn verwarring. (een van mijn google definitions kwam hier ook vandaan trouwens)
Impellers in pumps

An impeller is a rotating component of a pump , usually made of iron, steel, aluminum or plastic, which transfers energy from the motor that drives the pump to the fluid being pumped by forcing the fluid outwards from the centre of rotation. Impellers are usually short cylinders with protrusions forming paddles to push the fluid and a splined center to accept a driveshaft. (en dat doen die jetski-impellers NIET)

Impellers in water jets

Some impellers are similar to small propellers but without the large blades. Among other uses, they are used in water jet to power high speed boats.
Raadsel: wat is het verschil tussen een vogeltje:........ zijn ene pootje is even lang..... :)

Dus, kan iemand mij deze vakjargon-nachtmerrie even nader duiden??

NB: ik weet genoeg van pompen om te weten dat er ook open impellers bestaan, maar die werken nog steeds hoofdzakelijk centrifugaal :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3.165

Re: een jetski

Some impellers are similar to small propellers but without the large blades. Among other uses, they are used in water jet to power high speed boats.
Ik weet weinig van propellers (ik wil ooit nog gaan sportvliegen) maar ik heb mijn taalkundige gevoel er even op los gelaten.

Ik denk dat het om deze 2 woorden gaat. Sommige impeller lijken zeer sterk op propellers maar sommigen dus ook niet.

Lijken op betekent dat het niet exact hetzelfde is.

Er zijn dus verschillen tussen een impeller en een propeller. Vraag me niet wat de verschillen zijn, dat laat ik aan anderen over.

Een lekengedachte. Het principe van het wegduwen van water is hetzelfde als dat van lucht maar omwille van een verschil in dichtheid en viscositeit is de vorm wat anders.

Zoals ik al zei, dit is een lekengedachte. Ik claim niets.

Berichten: 10

Re: een jetski

Wat verstaat Kocab eigenlijk onder een waterjet motor??
Een waterjet bestaat uit een inlaatkanaal, een pomp en een uitstroomopening. De pomp zuigt via het inlaatkanaal water op. Het water wordt in de pomp in druk verhoogd en vervolgens met grote snelheid door het uitlaatkanaal naar buiten geperst.

dat is raar.... ik vond deze definitie op wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/Waterjet , en daar zeggen ze dan ook weer dat dit ook wordt gebruikt in jetski's. dus was ik initieel toch niet zo fout. blijkbaar bestaan er dus twee soorten jetski's: jetski's met waterjet motor en jetski's met im/pro- peller.

verdorie, ik heb de indruk dat dat artikel op howstuffworks enkel en alleen voor verwarring zorgt.

en nu weet ik nog altijd niet wat da water is da omhog spuit bij jetski's !?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: een jetski

en nu weet ik nog altijd niet wat da water is da omhog spuit bij jetski's !?


gokje: koeling? (hadden jetski's geen open koelcircuit?)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: een jetski

dat is raar.... ik vond deze definitie op wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/Waterjet , en daar zeggen ze dan ook weer dat dit ook wordt gebruikt in jetski's. dus was ik initieel toch niet zo fout. blijkbaar bestaan er dus twee soorten jetski's: jetski's met waterjet motor en jetski's met im/pro- peller.
Hoe dan ook, die im- of propeller is niets anders dan een pomp. Een straal water kan alleen maar veroorzaakt worden door iets dat water aanzuigt en weer wegdrukt, en dat lijkt me de basisdefinitie van om het even wat voor pomp. Dus in mijn ogen nog steeds maar één jetski. De letterlijke vertaling van jet is straal. Voortstuwing gebeurt dus door een straal water. Neemt niet weg dat je verschillende soorten pompen kunt gebruiken om die waterstraal te verkrijgen. Of er ook inderdaad jetskis met verschillende soorten pompen in omloop zijn weet ik niet.

en dus weet ik nog steeds niet wat we zouden moeten verstaan onder waterjetmotor. De motor (bijv. inwendige verbrandingsmotor, stoommachine, elektromotor) moet je even buiten beschouwing laten, het gaat om dat stukje dat door die motor aan het draaien wordt gebracht en het water zijn snelheid geeft.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 78

Re: een jetski

Ik heb heel even gezocht naar aanknopingspunten, kwam een verkoopsite tegen waar gesproken werd over 'axial' en 'first stage' dus even doorzoeken leverde heel wat leesvoer op...helaas geen tijd voor alles, maar heb de volgende links eruit gepikt die mij het meest intressant leken...kwam ook nog wat tegen over water onder druk dat dan weer water meenam in een soort van venturi...

http://groups.google.com/group/rec.sport.j...g&rnum=18&hl=en

en er zijn meer mensen die zich afvragen wat het verschil is :)

http://www.boatdesign.net/forums/showthrea...ead.php?t=11254 staat ook nog wat info in.

Berichten: 130

Re: een jetski

Een propellor is een geheel vrijdraaiend object, natuurlijk wel verbonden met een as.

Een rotor en/of waaier is een object dat in een behuizing draait, waarbij de behuizing meewerkt aan het transport van de vloeistoffen of gassen.

Een impeller zit daar tussen in. het is dus een soort propellor, maar dan eentje waarbij de behuizing meewerkt aan het transport van vloeistoffen.

Een propellor werkt puur op schroef werking, een rotor of waaier puur op centrufigaal kracht.

Een impeller werkt doormiddel van schroefwerking en doormiddel van centrufigaalkracht.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: een jetski

holland schreef:Een propellor is een geheel vrijdraaiend object, natuurlijk wel verbonden met een as.

Een rotor en/of waaier is een object dat in een behuizing draait, waarbij de behuizing meewerkt aan het transport.......
Als dat de definities zijn, kan je dan even uitleggen waar die behuizing zit bij de rotorbladen van een helikopter?

Berichten: 130

Re: een jetski

Als dat de definities zijn, kan je dan even uitleggen waar die behuizing zit bij de rotorbladen van een helikopter?
Dat is heel simpel: een helikopter heeft verstelbare rotorbladen, net als dat een schip een verstelbare schroef kan hebben.

Een rotor is dus een verzamelnaam voor, waaiers; propellors; scheepsschoeven; Impellors; siclonen enz

Dat ik het woord rotor gebruik, is wegens het feit dat veel mensen het woord waaier niet kennen.

Een helicopter heeft dus in feite een propellor, (de dragende rotor dus) maar dan met verstelbare rotorbladen.

Een helicopter rotor werkt dus puur op schroefwerking.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: een jetski

Een rotor en/of waaier is een object dat in een behuizing draait, waarbij de behuizing meewerkt aan het transport van de
Je schrijft hier toch een zeer specifieke definitie toe aan het woord rotor, waarbij je verteld wat volgens jou het verschil is tussen een propeller, rotor en een impeller.

Nu 1 post later voeg je er aan toe dat je het woord eigenlijk alleen hebt gekozen omdat je denkt dat de gemiddelde lezer het woord waaier niet kent, dat lijkt me niet erg handig op een wetenschapsforum. Zeker niet als je vervolgens in die zelfde post meteen de volgende volgens jou ware definitie van het woord rotor geeft en het nu ineens een verzamel naam blijkt te zijn.
Dat is heel simpel:
Blijkbaar niet.
Een rotor is dus een verzamelnaam voor, waaiers; propellors;
Een helicopter heeft dus in feite een propellor, (de dragende rotor dus) maar dan met verstelbare rotorbladen.
Is volgens jou de rotor nu een soort propeller, of een propeller nu een soort rotor?

Overigens dat je verstelbaarheid het verschil maakt is onzin, er zijn immers ook heel veel verstelbare propellers.

Dat je het "dragend" er bij haalt voegt ook niets toe, de meeste helikopters hebben immers ook een niet dragende rotor.

Het moge duidelijk zijn dat je wat mij betreft geen verduidelijking hebt gecreeerd.

Berichten: 130

Re: een jetski

shimmy schreef:Je schrijft hier toch een zeer specifieke definitie toe aan het woord rotor, waarbij je verteld wat volgens jou het verschil is tussen een propeller, rotor en een impeller.

Nu 1 post later voeg je er aan toe dat je het woord eigenlijk alleen hebt gekozen omdat je denkt dat de gemiddelde lezer het woord waaier niet kent, dat lijkt me niet erg handig op een wetenschapsforum. Zeker niet als je vervolgens in die zelfde post meteen de volgende volgens jou ware definitie van het woord rotor geeft en het nu ineens een verzamel naam blijkt te zijn.

Blijkbaar niet.

Is volgens jou de rotor nu een soort propeller, of een propeller nu een soort rotor?

Overigens dat je verstelbaarheid het verschil maakt is onzin, er zijn immers ook heel veel verstelbare propellers.

Dat je het "dragend" er bij haalt voegt ook niets toe, de meeste helikopters hebben immers ook een niet dragende rotor.

Het moge duidelijk zijn dat je wat mij betreft geen verduidelijking hebt gecreeerd.


Mischien heb ik mijn eerste post iets minder duidelijk uitgeschreven, Ik zal het voor u speciaal iets duidelijker doen.

Ik ben geen wetenschapper, maar technicus, Ik had me moeten realizeren dat praktisch denken moeilijk is voor wetenschappers.

Overigens, helikopters hebben inderdaad meerdere propellors. Maar bij de meeste helikopters is alleen de dragende propellor verstelbaar. Omdat "verstelbare propellor" niet lekker in de mond licht noemen we dat ding rotor. Een scheeps schroef welke verstelbaar is noemen we toch gewoon verstelbare schroef? Maar ook die kunnen we rotor noemen.

Als ik schrijf : "rotor en/of waaier". dan bedoel ik dus, zo ie zo geen verstelbare scheepsschroef en zeker ook geen helikopter propellor.

Als mijn collega een pomp heeft gecontroleerd, en ik vraag hem: "hoe is de rotor?". Dan vraagd hij mij niet welke helikopter ik bedoel.

Zo beter:?

Een propellor is een geheel vrijdraaiend object, natuurlijk wel verbonden met een as.

Een rotor in waaier-vorm (centrufigaal pomp) is een object dat in een behuizing draait, waarbij de behuizing meewerkt aan het transport van de vloeistoffen of gassen.

Een impeller zit daar tussen in. het is dus een soort propellor, maar dan eentje waarbij de behuizing meewerkt aan het transport van vloeistoffen.

Een propellor werkt puur op schroef werking, een waaier vormige rotor puur op centrufigaal kracht.

Een impeller werkt doormiddel van schroefwerking en doormiddel van centrufigaalkracht.

Ps: Ook in andere soorten pompen wordt het draaiende onderdeel "rotor" genoemd zie bv:schottenpomp

Reageer