[Elektriciteit] werking batterij

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 169

[Elektriciteit] werking batterij

Ik snap niet goed hoe een batterij werkt. Er wordt toch langs de ene kant een teveel aan elektronen gevormd door een chemische reactie en aan de andere kant een tekort aan elektronen?

Maar hoe komt het dan dat je een batterij niet kan ontladen door deze aan één kant te aarden? Normaal gezien als je een geleider hebt die opgeladen is (bv een teveel aan elektronen) en je aardt deze, dan vloeien de elektronen toch naar de aarde. Maar een batterij kan je enkel ontladen door deze kort te sluiten...

Thx,

Melissa

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: [Elektriciteit] werking batterij

Melissa schreef:Ik snap niet goed hoe een batterij werkt. Er wordt toch langs de ene kant een teveel aan elektronen gevormd door een chemische reactie en aan de andere kant een tekort aan elektronen?

Maar hoe komt het dan dat je een batterij niet kan ontladen door deze aan één kant te aarden? Normaal gezien als je een geleider hebt die opgeladen is (bv een teveel aan elektronen) en je aardt deze, dan vloeien de elektronen toch naar de aarde. Maar een batterij kan je enkel ontladen door deze kort te sluiten...

Thx,

Melissa
Het gaat erom dat je een gesloten kring moet hebben! Dan pas kan er stroom voeien en kan de batterij zijn lading kwijtraken.

Iets alleen naar aarde verbinden zal niet resulteren in een gesloten kring en de batterij zal dan ook niet ontladen.
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [Elektriciteit] werking batterij

Je moet niet vergeten dat er behalve elektronen ook nog gaten aanwezig zijn. Gaten zijn plaatsen waar een electron mist en kunnen dus gezien worden als een positieve ladingsdrager. Waar er dus een tekort aan elektronen is, is er een overschot aan gaten.

Wat jij waarschijnlijk dacht is dat als de batterij aan de goed pool geaard wordt, het overschot aan electronen dan naar de aarde wegstroomt. Je hebt echter ook nog een overschot aan gaten die je ook kwijt moet.

Er gaat dus alleen stroom lopen als de batterij een gesloten circuit is.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: [Elektriciteit] werking batterij

Nou voor uit dan, mijn honderste post op dit forum!!

http://nl.wikipedia.org/wiki/Batterij_(techniek)
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Berichten: 169

Re: [Elektriciteit] werking batterij

Franske schreef:Het gaat erom dat je een gesloten kring moet hebben! Dan pas kan er stroom voeien en kan de batterij zijn lading kwijtraken.

Iets alleen naar aarde verbinden zal niet resulteren in een gesloten kring en de batterij zal dan ook niet ontladen.
Een gesloten kring is toch niet noodzakelijk als je ergens een teveel aan elektronen hebt? Vermits de aarde elektrisch neutraal kan beschouwd worden, zal een opgeladen geleider toch ontladen door deze gewoon te aarden?

Ik snap het nog niet helemaal goed, ook op Wikipedia zeggen ze niet veel:

"Bij een batterij worden via een chemische reactie aan de min-pool elektronen vrijgemaakt, terwijl aan de plus-pool op hetzelfde moment via een andere chemische reactie elektronen worden gebonden. Via een op de batterij aangesloten component (bijvoorbeeld een lampje) kunnen nu de elektronen vanaf de min-pool, door het lampje, naar de plus-pool stromen."

Ik denk dan: als je de min-pool van de batterij verbindt met de aarde, gaan het teveel aan elektronen naar de (neutrale) aarde vloeien en als je de plus-pool verbindt met de aarde gaan er elektronen van de aarde vloeien om de positieve gaten op te vullen...? :) maar dit is blijkbaar niet zo?

Melissa

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Elektriciteit] werking batterij

Ik denk dan: als je de min-pool van de batterij verbindt met de aarde, gaan het teveel aan elektronen naar de (neutrale) aarde vloeien en als je de plus-pool verbindt met de aarde gaan er elektronen van de aarde vloeien om de positieve gaten op te vullen...?   :) maar dit is blijkbaar niet zo?
Dat is wel zo, maar alleen als je het allebei tegelijk doet. Dus pluspool en minpool tegelijk aan aarde. Maar dan heb je de aarde feitelijk niet nodig. Gewoon plus en min aan elkaar, eventueel met een weerstand er tussen. Er moet tenslotte een stroom lopen om die chemische reactie gaande te houden.

Berichten: 169

Re: [Elektriciteit] werking batterij

Er moet tenslotte een stroom lopen om die chemische reactie gaande te houden.
Ik heb em :)

Melissa

Berichten: 582

Re: [Elektriciteit] werking batterij

Melissa schreef:Ik snap niet goed hoe een batterij werkt. Er wordt toch langs de ene kant een teveel aan elektronen gevormd door een chemische reactie en aan de andere kant een tekort aan elektronen?

Maar hoe komt het dan dat je een batterij niet kan ontladen door deze aan één kant te aarden? Normaal gezien als je een geleider hebt die opgeladen is (bv een teveel aan elektronen) en je aardt deze, dan vloeien de elektronen toch naar de aarde. Maar een batterij kan je enkel ontladen door deze kort te sluiten...

Thx,

Melissa
Er zijn geen tekorten of overschotten.

De electronen blijven op hun plaats, het enige is dat door een verschijnsel de electronen van de ene naar de andere pool (willen). Niet naar de aarde dus of ergens anders naartoe, nee naar de andere pool.

Als je die met elkaar verbind d.m.v. een geleidende stof, dan gaan ze ook naar de andere pool.
Het eerste wiel was echt niet rond

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [Elektriciteit] werking batterij

Als je het heel gemakkelijk zou bekijken, kan je zeggen dat de reactie die in een batterij plaatsvindt, elektronen naar één pool drukt. Ze kunnen daar alleen weg door via een gesloten kring naar de andere pool te stromen, want die wil ze terug.

..is wel erg simplistisch, maar kijk anders ook nog even op http://home.howstuffworks.com/battery.htm en/of de engelse Wiki
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer