zelf alcohol destileren

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

zelf alcohol destileren

Ik ben geintresserd in het destileerproces van alcohol. Ik heb een doos vol appels en daar wil ik iets van destileren.

weet iemand wat ik daarvoor nodig heb en hoe ik te werk moet gaan?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: zelf alcohol destileren

Je zou eerst cider van de appels kunnen maken. Vervolgens in een destileer kolom brengen.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: zelf alcohol destileren

En voor calvados moet je ook geen haast hebben. Vers gedestilleerde calvados is niet te zuipen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: zelf alcohol destileren

Ik heb er niet zo veel verstand van graag een beschrijving vanaf stap 1

het is voor de hobby niet om te zuipen

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: zelf alcohol destileren

Stap 1: zoek op google met de termen: productie appel cider

Stap 2: voer het uit.

Stap 3: destileer je gemaakte cider
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 582

Re: zelf alcohol destileren

Bart123456 schreef:Ik heb er niet zo veel verstand van graag een beschrijving vanaf stap 1

het is voor de hobby niet om te zuipen
In een ontsmette pot met waterslot moet je de appels laten gisten, op internet staan wel ergens recepten/gebruiksaanwijzingen, exact weet ik het ook niet. Er moet een gist aan toegevoegd worden om de juiste gisting op gang te brengen. Dat proces kan wel een weekje of 2 in beslag nemen. De vloeistof gaat licht bruisen en bubbels CO2 bubbelen door het waterslot.

Als de bubbels niet meer door het waterslot gaan dan is het gisten afgelopen en wordt er geen suiker meer omgezet in alcohol.

De vloeistof kan je dan aftappen en destileren.

Pas op met eigen destilaten. Naast de normale consumeerbare alcohol kan er ook methylalcohol als bijproduct in zitten. Dat is iets vluchtiger en zal eerder gedestileerd worden.

Je kan op deze manier elke vrucht met suiker laten vergisten tot alcohol, zelfs puur suiker. Je kan ook suiker toevoegen, wordt vaak gedaan.

Voor de wet mag je een beperkte hoeveelheid zelf maken voor eigen gebruik.

Who cares.
Het eerste wiel was echt niet rond

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: zelf alcohol destileren

Zoals wombat al aangaf, is er kans dat er behalve ethanol (gewone alcohol in de volksmond) ook methanol (ook bekend als o.a. methyl alcohol) in je product ontstaat. Dit is erg ongezond en kan o.a. blindheid veroorzaken!
Methanol is often a component in "bootleg" liquor (illegally brewed and distilled alcohol) and there have been numerous cases in the past in which the consumption of such a drink has been fatal.
Toxic by inhalation, ingestion or skin absorption. May be a reproductive hazard. Ingestion may be fatal. Risk of very serious, irreversible damage if swallowed. Exposure may cause eye, kidney, heart and liver damage. Chronic or substantial acute exposure may cause serious eye damage, including blindness. Irritant. Narcotic. UK exposure limits: long-term 200 ppm, short term 250 ppm.
Wees dus voorzichtig met de consumptie van zelf gebrouwde alcoholische dranken.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: zelf alcohol destileren

Het gevaar van Methanol schuilt niet in de methanol zelf, maar in het eerste afbraak product daarvan. Dit veroorzaakt deze ernstige problemen. Hetzelfde enzym dat ethanol afbreekt, breekt ook methanol af. Mocht je nu dus methanol binnen hebben gekregen, dan kan je de concentratie van het eerste afbraakproduct van methanol verlagen, door ethanol te consumeren. Je hebt hier dan feitelijk te maken met competitieve inhibitie.

Het ontstaan van methanol is te voorkomen door goed te letten op welke gistsoorten je gebruikt. Tevens is het aan te raden om 6 waardige suikers te gebruiken in plaats van 5 waardige suikers. Het probleem is dat 5 waardige suikers ontstaan bij de afbraak van cellulose. Cellulose is een bestanddeel van appels. 6 waardige suikers zijn onder andere: glucose, galactose, Talose, Gulosem Idose en fructose. (lijst is niet volledig)
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 2.746

Re: zelf alcohol destileren

lees de site www.homedistiller.org eens door, de bijbel op het vlak distilleren

ik denk niet dat het soort gist een grote invloed heeft op de metanolproductie, maar eerder de vergistingsomstandigheden, en de gebruikte grondstoffen

appels hebben daar een slechte naam voor, deze vruchten bevatten veel pectine(en nog wel wat) die worden vergist tot methanol

maar het is goed te doen om dat te verwijderen

vanaf het moment dat je distillaat begint op te vangen verlaag je de energie invoer en vang je op tot 77-78 °C (wanneer de temperatuur stabiliseerd), dat is de voorloop en bevat de methanol

dat is een goede methode voor een beginner, maar het nadeel is dat daar veel smaak in zit, met ervaring kan je de methanol van de voorloop onderscheiden en ben je vertrokken.

maar mijn goede raad: lees!

vragen kan je ook hier stellen www.homedistiller.org/forum (Engels)

Berichten: 30

Re: zelf alcohol destileren

Het ontstaan van methanol is te voorkomen door goed te letten op welke gistsoorten je gebruikt. (lijst is niet volledig)


Wouter weet jij misschien de naam ofzoiets dergelijks van een gist die wel pentose kan omzetten in methanol? Ik ben namelijk met profielwerkstuk bezig en kan maar geen gist vinden die pentose omzet in methanol. Bijna alle gisten zetten alleen 6 waardige suikers om in ethanol.
Motto motta?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: zelf alcohol destileren

De meeste gisten kunnen pentosen niet verwerken. Hier moet toch wel wat nuttigs tussen staan.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 30

Re: zelf alcohol destileren

De meeste gisten kunnen pentosen niet verwerken. Hier moet toch wel wat nuttigs tussen staan.


Dank, zie hier ik al wat bruikbaars tussen staan. :)
Motto motta?

Berichten: 2

Re: zelf alcohol destileren

Heel toevallig staat er bij mij een vat met 85 ltr appelsap te vergisten.

Ook nog een klein vaatje met 40 ltr, ivm ruimte hihi.

Voor het maken heb je eigenlijk calvados appels(cider ) uit de streek calvados in Frankrijk nodig.

Cider appels worden alleen nog gebruikt in NL voor kruisbestuiving.

Om een NL calvados te maken die lekker is(uit ervaring) moet je zoveel mogelijk verschillende appelsoorten bij elkaar doen.

Vooral zure appelsoorten zijn rijk aan smaakstoffen.

Na 3 x keer de appels te wassen, moeten deze gehakt worden in brokken.

Deze gaan een schoon vat in met daaroverheen pectoenzymen, om de celwanden van

appels(waar het sap in zit) te breken.

Na een paar dagen uitpersen, opnieuw in een schoon vat doen met waterslot.

Bij voegen de giststarter die je 2-3 dagen ervoor al gemaakt hebt van appelsap en opgeloste suikers en gistvoedingzouten.

Daarna alles laten vergisten tot je een SG hebt bereikt tussen de 1000 en 990(990 is het laagste wat je bereiken kan).

Daarna distelleren met een korte kolom zodat alle smaakstoffen meegaan.

Bij de 2e keer distelleren moet je de eerste 15 minuten (de voorloop) apart houden.

In het hobby distelleren wordt 2-3 % aangeraden, zelf doe ik meestal 5-6 procent!!

Je bent er dan zeker van dat de methyl alc. eruit is(verdampt bij 63 gr).

Daarna komt het moeilijkste, minimaal 6 maanden laten rijpen op eikenvat of eikehoutsnippers.

Ideaal is 3 jaar maar dat is mij nog niet gelukt.

Volgende weekeinde ga ik waarschijnlijk weer de koperen ketel aanzetten en kan ik in het voorjaar weer aan de calvados.

Berichten: 2

Re: zelf alcohol destileren

Methyl alcohol wordt veroorzaakt door de stoffen die in vruchten aanwezig zijn, b.v in pruimen pitten enz.

Het wordt NIET veroorzaakt door het gist soort.

De gist kan alleen het alcohol percentage beinvloeden(er zijn gist cellen die dood gaan bij 8% alc., maar er zijn er ook die dood gaan bij 19% alc(deze laatste perc. is geloof ik het hoogste tot nu toe bij normale gisting.)

Ook kunnen de duizenden gist soorten de smaak beinvloeden.

Kijk maar eens op de vele zelfbierbrouw site's( een goede is hetwortwat)daar staat veel over gisting en gist soorten te vinden.

Ik geloof dat de stof PECTINE de boosdoener is in vruchten(pitten) die zorgt voor de ontwikkeling van methyl.

mvg

Rene

Reageer