Waarom koerscorrectie voor maansonde SMART-1 kort voor crash?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 10

Waarom koerscorrectie voor maansonde SMART-1 kort voor crash?

PARIJS/DARMSTADT - De Europese ruimtevaartorganisatie ESA heeft zaterdag op het allerlaatste moment de koers van de Smart-1 aangepast. De omloopbaan van de maansonde is met 600 meter verhoogd zodat de sonde zonder gevaar neerstort op de geplande plek aan de zuidkant van de maan.

Volgens de ESA is de koerscorrectie nodig om te voorkomen dat de sonde in een krater terechtkomt. De crash van het ruimtevaartuig dat anderhalf jaar de satelliet van de aarde omcirkelde is zondagmorgen rond 7:42 uur.

Britse experts van de Universiteit van Nottingham hadden de ruimtevaartorganisatie nog net op tijd aanvullende informatie gegeven over de voor de Smart-1 gevaarlijke krater Clausius. "Men kent het oppervlak van de maan nog niet zo goed", aldus een ESA-woordvoerder.  
Bron: http://www.nu.nl/news/816562/81/Koers_maan..._aangepast.html

Mijn vraag is; wat maakt het uit dat zo'n sonde in een krater crasht. Ik heb er over na zitten denken maar kan me niet echt een goeie rede bedenken. Hebben julie een idee?

Berichten: 198

Re: Waarom koerscorrectie voor maansonde SMART-1 kort voor crash?

Misschien is de krater zo ''diep'' dat de rookpluim of lichtflits niet goed te zien is?

Berichten: 4.546

Re: Waarom koerscorrectie voor maansonde SMART-1 kort voor crash?

is het dan niet moeilijker om telemetrie door te zenden? als ie dus in een krater valt (op mars was dat geen probleem want die krater was veel groter, dus voor die robot was dat geen probleem)
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 415

Re: Waarom koerscorrectie voor maansonde SMART-1 kort voor crash?

jammer, alleen zichtbaar in de pacific

http://www.fourmilab.ch/cgi-bin/uncgi/Earth

kies:

Time: UTC: 2006-09-03 5:43:00

Display: From Moon

Berichten: 4.546

Re: Waarom koerscorrectie voor maansonde SMART-1 kort voor crash?

daar zullen ook vast wel aardige amateur-astronomen klaar zitten met hu (foto)camara's en zullen dat vast posten en dat zal iemand vast kunnen vinden en hier posten :)
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Waarom koerscorrectie voor maansonde SMART-1 kort voor crash?

Ik denk dat er erg weinig van te zien zal zijn. Misschien kunnen de grootste telescopen iets detecteren. Als je de vrijkomende energie van deze inslag vergelijkt met die van de gemiddelde Perseide stelt het niet zoveel voor! Het eventuele flitsje dat geproduceerd zal worden bij de inslag lijkt me dan ook te zwak om met een amateurtelescoop te kunnen zien.

De reden dat de extra boost is gegeven is volgens mij dat men van plan is om SMART-1 te laten inslaan in een interessant gebied, waar veel verschillende elementen aan het oppervlak voor komen. Omdat SMART-1 nagenoeg horizontaal over het oppervlak scheert tijdens de laatste passage over het oppervlak, is een in de weg staande kraterrand die wat uitsteekt boven het omringende terrein al funest. Vandaar die correctie, denk ik.


Re: Waarom koerscorrectie voor maansonde SMART-1 kort voor crash?

De crash is eigenlijk meer een publiciteitsstunt want ze hebben er in mijn ogen niet zoveel aan . De inslag is niet dusdanig diep dat er nieuwe aspecten van de maan onderzocht zouden kunnen worden.

Het is natuurlijk wel goed om zoiets te laten neerstorten anders creeër je alleen maar meer ruimtepuin. Nu maar hopen dat ze de SMART-1 ook goed ontsmet hebben, anders leeft er vanaf nu (misschien is dat al vanwege de maanlandingen) een kolonie bacteriën op de maan.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Waarom koerscorrectie voor maansonde SMART-1 kort voor crash?

Nu maar hopen dat ze de SMART-1 ook goed ontsmet hebben, anders leeft er vanaf nu (misschien is dat al vanwege de maanlandingen) een kolonie bacteriën op de maan.
En als dat zo zou zijn, wat is daar dan mis mee?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 415

Re: Waarom koerscorrectie voor maansonde SMART-1 kort voor crash?

Markma schreef:De crash is eigenlijk meer een publiciteitsstunt want ze hebben er in mijn ogen niet zoveel aan . De inslag is niet dusdanig diep dat er nieuwe aspecten van de maan onderzocht zouden kunnen worden.  

Het is natuurlijk wel goed om zoiets te laten neerstorten anders creeër je alleen maar meer ruimtepuin. Nu maar hopen dat ze de SMART-1 ook goed ontsmet hebben, anders leeft er vanaf nu (misschien is dat al vanwege de maanlandingen) een kolonie bacteriën op de maan.
is al gebeurt met surveyor 3

Afbeelding

Apollo 12 landde op een steenworp afstand en analyse toonde aan dat Streptococcus mitis de reis met de surveyor overleefd had.

http://www.lpi.usra.edu/expmoon/Apollo12/A...iments_III.html
The Surveyor 3 spacecraft was launched in April 1967 and was exposed on the lunar surface for 31 months before the Apollo 12 mission. The Apollo 12 Lunar Module landed approximately 160 meters from the Surveyor 3 spacecraft. The crew retrieved several pieces of the Surveyor, including the TV camera and associated electrical cables, the sample scoop, and two pieces of aluminum tubing. These items were returned to Earth and analyzed to determine how they were affected by exposure to the lunar environment.

Re: Waarom koerscorrectie voor maansonde SMART-1 kort voor crash?

Op zich is er natuurlijk geen gevaar als we wat bacteriën achterlaten....maar van de ene kant....mwa..

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Waarom koerscorrectie voor maansonde SMART-1 kort voor crash?

Ik zie het zelfs als een kans als we simpele levensvormen op de maan achterlaten. Mits ze daar kunnen overleven natuurlijk. Dan kunnen we misschien weer nieuwe dingen leren.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer