amateur rocketscience

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gesloten

amateur rocketscience

ik heb een scheikundige vraag die voor u scheikundigen wellicht zeer makkelijk te beantwoorden is. het is dan ook puur ook even voor de aardigheid.

ik ben bezig met de theorie achter het maken van modelraketten. voor de zgn 'vaste brandstof booster' heb ik een boek van de nasa gekocht, solid propellant selection and characterisation.

nu heb ik ook interesse in de best te gebruiken vloeibare stoffen. ik weet dat lox en lh gebruikt worden in de moderne ruimtevaart, maar misschien kan iemand mij een wat handzamer combinatie adviseren.

kan ik bijvoorbeeld iets doen met kerosine, en welke vloeistoffen zou ik als katalysator kunnen gebruiken? ik las ergens iets over waterstofperoxide?

als iemand wat suggesties heeft zou ik dat zeer op prijs stellen. wat naar uw inzien het beste is, wat het meest handzaam is, wat u zelf misschien eens gebruikt heeft, etcetera. er zijn hier beslist meerdere antwoorden mogelijk, en ik leer graag iets meer over het scala aan mogelijkheden!

bij voorbaat dank.

Gebruikersavatar
Berichten: 41

Re: amateur rocketscience

Ik ben zelf van plan een waterstofraket te bouwen voor een scheikunde P.O. op school.

Ik heb alleen een probleem bij het weer bijelkaar voegen van de H2 en de O2. Het moet in een punt bijelkaar komen en niet in een geheel ontploffen, maar in een redelijke hoeveelheid per sec ofzo.

Weet je daar iets over?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: amateur rocketscience

Brandstof voor raketten is alles behalve ongevaarlijk. Ik pas dan ook hier het vuurwerk- en explosievenbeleid toe en geef dit topic een -slotje-
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gesloten