[Toegepaste Fysica] Opgaven

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 609

[Toegepaste Fysica] Opgaven

Beste Jan

Kan je eens zien als mijn oplossingen juist zijn uit mijn vraagstelling?

1.) Een massa m, die aan een veer hangt trilt met periode T. Hoe verandert die periode als men de massa 4 maal zo zwaar en de veer 3 maal zo ver uit haar evenwichtstoestand haalt?

Mijn oplossing is 2 x keer groter

2.) De maximale snelheid van een harmonisch trillend lichaam wil men met een factor 3 verkleinen. Dit kan men verwezenlijken door enkel:

Mijn oplossing : de amplitude 3 maal te verkleinen

3.) Als we bij een enkelvoudige harmonische trilling de amplitude verdubbelen, dan zal de maximale kinetische energie

Mijn antwoord : 4 maal groter worden

3.) Een slinger met massa m en lengte l heeft een slingerperiode T. Als men de slinger 3 maal zwaarder maakt en driemaal korter dan zal de periode

Mijn oplossing is : Niet veranderen.

4.) De formule voor de periode van een klok is : T = 2*PI * sqrt(l/g). Welke invloed heeft een temperatuursdaling op de werking van de klok?

Mijn oplossing : de klok loopt voor

5.) Als men de slingerlengte van een slinger 4 keer groter maakt, dan wordt de frequentie

Mijn oplossing : twee keer groter

6.) De maximale snelheid van een harmonisch trillend lichaam wil men met een factor 3 verkleinen. Dit kan men verwezenlijken door enkel:

Mijn oplossing : de amplitude 3 maal te verkleinen

Kloppen mijn oplossingen ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Toegepaste Fysica] Opgaven

Stefke29 schreef:Kan je eens zien als mijn oplossingen juist zijn uit mijn vraagstelling?

1.) Een massa m, die aan een veer hangt trilt met periode T. Hoe verandert die periode als men de massa 4 maal zo zwaar en de veer 3 maal zo ver uit haar evenwichtstoestand haalt?

Mijn oplossing is 2 x keer groter een redenering is beter dan een kaal antwoord, maar het is goed. De amplitude komt niet voor in de formule voor de trillingstijd

2.) De maximale snelheid van een harmonisch trillend lichaam wil men met een factor 3 verkleinen. Dit kan men verwezenlijken door enkel:

Mijn oplossing : de amplitude 3 maal te verkleinen correct

3.) Als we bij een enkelvoudige harmonische trilling de amplitude verdubbelen, dan zal de maximale kinetische energie  

Mijn antwoord : 4 maal groter worden correct

3.) Een slinger met massa m en lengte l heeft een slingerperiode T. Als men de slinger 3 maal zwaarder maakt en driemaal korter dan zal de periode

Mijn oplossing is : Niet veranderen. fout: Check je formule  T = 2π√(l/g).

4.) De formule voor de periode van een klok is : T = 2*PI * sqrt(l/g). Welke invloed heeft een temperatuursdaling op de werking van de klok?

Mijn oplossing : de klok loopt voor ja, maar waarom

5.) Als men de slingerlengte van een slinger 4 keer groter maakt, dan wordt de frequentie

Mijn oplossing : twee keer groter fout: verband tussen periode en frequentie?

6.) De maximale snelheid van een harmonisch trillend lichaam wil men met een factor 3 verkleinen. Dit kan men verwezenlijken door enkel:

Mijn oplossing : de amplitude 3 maal te verkleinen zie boven

Kloppen mijn oplossingen ?
Bij dit soort vragen: check je formules, en zie welk verband er tussen gegeven en gevraagde grootheden bestaat. Beredeneer welke invloed de ene grootheid heeft op de andere. En geef dan antwoorden in de trant van : in T = 2π√(l/g). wordt l kleiner door de kou, wordt dus ook T kleiner. f=1/T, dus f wordt groter, klok gaat sneller lopen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer