Achter en voor

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Achter en voor

In navolging van dit topic schoot mij ook een vraag binnen. Men zegt dat men plaats neemt achter de piano. Maar aan de achterkant van de piano is helemaal geen klavier te vinden; dat zit aan de voorkant.

Evenzo zegt men: "Ik zit achter de computer". Terwijl men toch niet echt ACHTER de computer gaat plaatsnemen. Iemand die kan uitleggen hoe dit precies zit?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 710

Re: Achter en voor

Misschien de redenering van... De computer zit voor mij, dus ik zit er achter... Beters kan ik niet bedenken. Eigenlijk wel raar, 'k had het zelf nog niet opgemerkt, maar ik zit dan ook 'op' of aan de computer.
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

Berichten: 268

Re: Achter en voor

Is het niet gewoon zo, dat je je positie (of die van iemand anders) aangeeft t.o.v. het object?

De computer of piano bevindt zich voor je. Om die reden kan je zeggen dat je er achter zit.
Het antwoord is 4

Berichten: 1.780

Re: Achter en voor

In navolging van dit topic schoot mij ook een vraag binnen.
Mij ook.

Kan ik doorrijden met mijn auto als de brug open is?

En waarom ligt een soldaat, staat een dominee en zit een gevangene?
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: Achter en voor

Ik denk dat ik het weet.

Als er iemand piano zit te spelen in een gevulde concertzaal, dan zullen de meeste mensen in de zaal de pianist achter de achter de piano zien zitten, omdat de piano zich tussen de pianist en het publiek bevindt.

Als er iemand bij de supermarkt als cassiere werkt, en er komen veel klanten voorbij die dag, dan zullen de meeste klanten van mening zijn dat de cassiere achter de kassa zat, omdat de kassa zich tussen de klanten en de cassiere bevond.

Het standpunt waaruit gekeken wordt is dus meestal vanuit iemand, die iemand anders het aparaat in kwestie ziet besturen, en niet vanuit die persoon zelf.

Het 'achter de computer zitten' stamt volgens mij nog uit de tijd dat we nog geen eigen PC hadden, maar altijd mensen bij de bank of bij een receptie achter dat doosje zagen zitten, net als bij de kassa.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Achter en voor

Ik denk dat ik het weet.(...)
Klinkt plausibel. Maar dat is meer als je het over iemand hebt. Hij zit achter de piano. Als ik het over mezelf heb, kan ik ook zeggen: Ik zit voor de piano, maar dat geeft voor mijn gevoel meer je positie aan ten opzichte van de piano.

Ik zit voor de computer of ik zit achter de computer kan volgens mij ook allebei.

Mijn gevoel zegt dat ACHTER een actie inhoudt. Een paar voorbeelden:

Ik zit achter de computer - ik ben aan het computeren

Ik zit achter de piano - ik ben (of ga beginnen met) piano spelen

Ik zit achter de TV - ik ben TV aan het kijken

Als je zegt dat je voor de computer zit, duidt dit meer op je positie ten opzichte van de piano (analoog aan: "Ik zit voor de boekenkast").

Maar goed, ik weet het ook niet en ik zal het wel helemaal mishebben :wink:
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 86

Re: Achter en voor

Heeft het er niet mee te maken dat je zegt dat je achter iets zit, omdat je dat desbetreffende ding kan zien. Als je in een zaal zit, zie je de mensen waar je achter zit, terwijl je de mensen waar je voor zit niet kan zien. Als je nu zou zeggen dat je voor de piano/kassa/tv zit dan zeg je daarmee dat dat ding achter je is en dat je het niet kan zien. Terwijl je, als je er achter zit (en dus dat ding voor je hebt), het wel kan zien.

Berichten: 206

Re: Achter en voor

Ik zit achter de TV - ik ben TV aan het kijken
Hoewel je inderdaad achter de computer en achter de piano zit, zit je doorgaans voor de tv.

Vergelijk voor met achter.

En zie tenslotte de uitleg van taaladvies over de voor/achter kwestie.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Achter en voor

Mogelijk zit je voor iets wat je kunt delen (allemaal voor de tv, voor de open haard) terwijl als je het individueel doet dan wordt het achter (achter het stuur, achter de piano, achter het bureau).
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Achter en voor

De uitleg van taaladvies is mij bekend en lijkt me ook het meest logische. Als je actief met iets bezig bent (computer bijvoorbeeld) dan zit je daar 'achter' (vb: achter de PC zitten). Als je passief met iets bezig bent (televiesie kijken bijvoorbeeld) dan zit je daar 'voor' (vb: voor de TV zitten)
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Achter en voor

Sta je voor of achter een schoolbord?

(of is zitten verplicht?)
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 122

Re: Achter en voor

Die is wel heeel goed!!! :)

Mogelijk dat een docent/ leraar ertegenaan gaat leunen?
Al zijn alle deskundigen het met elkaar eens, ze hoeven nog geen gelijk te hebben. [Russel]

Reageer