duikboot en onderzeeër

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer

duikboot en onderzee

Wie weet wat het verschil is tussen een duikboot en een onderzeeër?

ik heb bijna overal gezocht, en het enige wat ik gevonden heb is dat een onderzeeër langer onder water kan blijven. is dit zo?

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: duikboot en onderzee

Volgens mij is er geen verschil. Maar in het nautisch taalgebruik is dat mogelijk toch wel zo...

edit: wikipedia maakt blijkbaar toch een onderscheid!
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Gebruikersavatar
Berichten: 381

Re: duikboot en onderzee

Ik denk dat met een onderzeeër word bedoeld dat deze vaak diep onder het water vaart.

Met een duikboot word dit niet per sé bedoeld.

Re: duikboot en onderzee

een duikboot is diesel elektris en kan een duik maken maar een onderzeeer is nucliar en kan lange tijd onderwater blijven omdat de lucht gezuiverd wordt en de reacktor geen zuurstof gebruikt

Re: duikboot en onderzee

Duikboten duiken bij gevaar onder water. Dat heeft te maken met de beperkte duur dat zij onder water konden blijven. Na de Tweede Wereldoorlog veranderde de term daardoor geleidelijk in onderzeeboot, omdat een onderzeeboot in principe onder water vaart en zo min mogelijk boven komt.

(Bron kennisquiz Koninklijke Marine)

Re: duikboot en onderzee

hukkie schreef:Wie weet wat het verschil is tussen een duikboot en een onderzeeër?

ik heb bijna overal gezocht, en het enige wat ik gevonden heb is dat een onderzeeër langer onder water kan blijven. is dit zo?
Een Duikboot is een boot die normaal gesproken boven water vaart en ook de beste stroomlijn heeft om boven water te varen, maar zijn aanval op een vijandelijk schip boven water uitvoert om vervolgens daarna of bij dreigend gevaar onderwater veilig kan ontsnappen.

Een onderzeeër is gebouwd om onderwater te varen en heeft dus ook de beste stroomlijn voor onderwater (druppelvorm).

Een onderzeeër zal de aanval op de vijand dus ook van onderwater uitvoeren en daarna maken dat hij wegkomt.

Sinds de oorlog vaart men alleen nog met onderzeeërs omdat met de komst van de moderne elektronica duikboten te makkelijk te detecteren zijn.

Het heeft dus niets met nucleair te maken.

De Nederlandse marine vaart met 4 dieselelektrische onderzeeboten (walrus klasse) deze moeten regelmatig boven water komen om met de dieselgeneratoren te draaien die vervolgens de accu's opladen voor de voortstuwing (onderzeeërs varen nl met een elektromotor,is ook lekker stil).

Nucleaire onderzeeboten kunnen langer onder water blijven omdat ze geen dieselmotoren aan boord hebben die lucht nodig hebben om te draaien.

http://www.dutchsubmarines.com

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: duikboot en onderzee

Wie weet er wat over de Belgische marine? Zij hebben volgens mij geen duikboten/onderzeeers, wel wat mijnvegers etc. Maar de Nederlanders hebben altijd wel een beentje voor gehad op zee, toch. :shock:
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Gebruikersavatar
Berichten: 11

Re: duikboot en onderzee

uhuh.. :wink: Nederlanders zijn trots op hun historie als zeevarende natie. Inderdaad heeft de belgische marine niet de beschikking over een onderzeer.
Master of Doom by Doom mastered....

Re: duikboot en onderzee

het verschil is een duikboot is diesel/elektrich en een onderzeeer is nuclier

in een onderzeeer wordt de zuurstof gezuiverd en in een duikboot niet

Re: duikboot en onderzee

Het grootste verschil tussen een duikboot en een onderzeeer is dat een duikboot ( je raad het al) DUIKT.

Nog duidelijker duikboot duikt dynamisch. en een onderzeeer kan statisch een andere diepte kiezen

Re: duikboot en onderzee

Ro schreef:Het grootste verschil tussen een duikboot en een onderzeeer is dat een duikboot ( je raad het al) DUIKT.

Nog duidelijker duikboot duikt dynamisch. en een onderzeeer kan statisch een andere diepte kiezen


Onzin.Bijde schepen gedragen zich op de zelfde manier.De grote stap was het invoeren van een kernreactor op zulke schepen.Men had geen lucht meer nodig voor de verbranding in de dieselmotor en ook geen uitlaat meer.Bovendien door sterkere bouw van de romp kon men op grotere diepte voeren.Daar die schepen langer onder water kunnen blijven,is de naam "onderzeeér" meer gepast.Gedurende de oorlog werd er gedurende de dag onder water gevaren en s'nachts boven water.Aanvallen gebeurde meestal op periscoopdiepte om zich niet bloot te geven aan de vijand.s'Nachts werden de batterijen gevuld en konden de compressoren draaien om de luchtvoorraad op peil te brengen.De boten die men gedurende de oorlog gebruikte waren ook al echte staaltjes van techniek.Het mechanisme van zo'n torpedo was al een echte prestatie op zich zelf.De diepte waarop zo'n schip kan varen en andere eigenschappen zijn geheim.De electronica aan boord zijn de ogen en de oren van dit schip en worden alsmaar beter.Wij Belgen hebben geen duikboten.Als onze schepen duiken komen ze niet meer boven.

Re: duikboot en onderzee

hukkie schreef:Wie weet wat het verschil is tussen een duikboot en een onderzeeër?

ik heb bijna overal gezocht, en het enige wat ik gevonden heb is dat een onderzeeër langer onder water kan blijven. is dit zo?
Beste Hukkie. Ik moet een werkstuk maken over onderzee boten dus dacht ik laat ik eens reageren :shock: Een onderzeeër kan niet altijd langer dan een duikboot onderwater blijven. Een Duikboot is meestal voor onderzoek en een Onderzeeeër meestal voor gevecht. (dat hoeft niet hoor) Een Onderzeeër heeft meestal kern energie en dan kunnen ze wel 8 maanden! :?: oke doei

Reageer