[Akoestiek] Geluidsgolven interpreteren

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 26

[Akoestiek] Geluidsgolven interpreteren

Ik heb problemen om het begrip "geluidsgolven" te interpreteren.

Stel nu dat ik een luidspreker als geluidsbron heb, komen er dan verschillende golven uit die boven elkaar liggen en zich divergerend verspreiden, of heb ik het mis?

Als het toch zo is, dan is het toch hoogswaarschijlijk dat er geen enkele golf recht in mijn oor terechtkomt omdat de golven van elkaar weggaan, en er dus ruimte tussen de golven gecreëerd wordt.

Kan iemand mij helpen om dit begrip beter te kunnen interpreteren? :)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Akoestiek] Geluidsgolven interpreteren

De geluidsgolven zijn eigenlijk perturbaties ('verstoringen') van het medium waardoor ze zich voortplanten, (hier) meer bepaald de variatie in de (lucht)druk.

In een "ideale ruimte" (geen objecten die in de weg zitten, homogeen enz) zullen die golven zich sferisch voorplanten, dus in alle richtingen.

Eventueel meer informatie in dit artikel.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 26

Re: [Akoestiek] Geluidsgolven interpreteren

Komen er uit een geluidsbron dan enorm veel geluidsgoven met dezelfde gelflengte en frequentie? Want ik kan me niet voorstellen dat als er slechts één golf uitkomt dat wij deze dan zo goed kunnen waarnemen met ons oor.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Akoestiek] Geluidsgolven interpreteren

Niet noodzakelijk met constante golflengte, frequentie, amplitude; deze bepalen de 'toon' en de 'luidheid' en die kunnen natuurlijk variëren. Uiteraard zal er, afhankelijk van wat er door de geluidsbron wordt uitgezonden, gewoonlijk een constante "toevoer" van geluidsgolven zijn (tijdens een liedje bijvoorbeeld...). De snelheid ligt erg hoog en de golven bereiken dan ook achtereenvolgens ons oor. Zie ook geluidsgolven.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 138

Re: [Akoestiek] Geluidsgolven interpreteren

hond: kijk eens op deze site, werkt echt verhelderend.

http://www.kettering.edu/~drussell/demos.html

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Akoestiek] Geluidsgolven interpreteren

Afbeelding

En van die Kettering-site, voor een geluidsgolf, meer bepaal dit gifje

wijs met je cursor zo eens één molecuultje aan, en zie wat dat doet. Je moet je geluidsgolven niet voorstellen als golvende touwtjes die allemaal vanuit een punt vertrekken. In dit gifje is het maar in één dimensie getekend, in een pijp. In werkelijkheid gaat geluid alle kanten op vanaf de bron. Vanaf de bron vertrekt dus een bolvormig drukfront dat zich door de lucht verplaatst. Hoe verder je van de bron staat, hoe meer moleculen datzelfde drukfront in beweging moet brengen, want de bol wordt steeds groter. Dezelfde energie voor meer moleculen, dat betekent per molecuul een minder heftige beweging. Verder van de bron voel je dus minder heftige beweging, verder van de bron neem je het geluid dus zachter waar.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 138

Re: [Akoestiek] Geluidsgolven interpreteren

Je moet je geluidsgolven niet voorstellen als golvende touwtjes die allemaal vanuit een punt vertrekken.


De gofbeweging in een touw noemt men een transversale golfbeweging, kenmerk hiervan is dat de bewegingsrichting van de touwdeeltjes loodrecht staat op de bewegings richting van de golf.

Geluidgolven worden longitudinaal genoemd, hierbij is de bewegingsrichting van de deeltjes dezelfde als die van de golf, maar de netto verplaatsing van de deeltjes is 0 omdat ze een beweging uitvoeren rondom een evenwichtspunt.

Misleidend hierbij is dat longitudinale golven zich evengoed door sinus of cosinus vergelijkingen laten omschrijven als transversale golfbewegingen, en bij formules met sinussen wordt al snel het typische sinus plaatje afgedrukt, zodat outsiders op dit gebied al heel snel de link leggen met een golven touw.

Berichten: 26

Re: [Akoestiek] Geluidsgolven interpreteren

hond: kijk eens op deze site, werkt echt verhelderend.http://www.kettering.edu/~drussell/demos.html
Ik kan geen enkele afbeelding bekijken op die site, er staat dat ik geen toelating heb om de afbeeldingen te bekijken :)

Berichten: 138

Re: [Akoestiek] Geluidsgolven interpreteren

Bij mij werkt hij gewoon!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Akoestiek] Geluidsgolven interpreteren

Niet alleen dat, die Dan Russell verklaart in een onderdeel over copyrights e.d. expliciet dat hij iedereen aanmoedigt om vrijelijk de inhoud te gebruiken voor educatieve doeleinden mits onder vermelding van bron, en dat hij alleen commercieel gebruik niet zal toestaan. Ik kan er probleemloos bij, vanuit thuis en vanaf mijn werk....... Er zit volgens mij geen enkele drempel op die site :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer