Willen onregelmatig werkwoord?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Willen onregelmatig werkwoord?

Ooit op de middelbare school heb ik eens een docent Nederlands gehad, die me een keer tussen neus en lippen door heeft verteld dat 'willen' een uitzondering is binnen de Nederlandse taal qua vervoeging. Voor dit werkwoord zou namelijk gelden:

ik wil

jij wil

hij wil

wij willen

jullie willen

zij willen

Dus geen t achter de jij- en hij-vorm. Omdat hij docent Nederlands is, geloofde ik hem maar, maar het blijkt dat nog nooit iemand anders van deze regel gehoord heeft. Weet iemand van jullie of dit klinkklare onzin is, of dat dit weldegelijk een uitzondering is, welke gewoonweg niemand kent?

Gebruikersavatar
Berichten: 86

Re: Willen onregelmatig werkwoord?

je docent Nederlands had wel gelijk dat willen een uitzondering is. In de derde persoon enkelvoud krijgt willen geen t, maar in de tweede persoon enkelvoud formeel wel. Zie ook deze site: http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/384/ en deze site: http://www.onzetaal.nl/advies/jewilt.php

Het rijtje is dus formeel:

Ik wil

Jij wilt

Hij wil

Wij willen

Jullie willen

Zij willen

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: Willen onregelmatig werkwoord?

Begrijp ik goed dat beiden goed zijn?

En hoe zit het met de beleefdheidsvorm? Is enkel "u wil" goed?

Berichten: 107

Re: Willen onregelmatig werkwoord?

Ik dacht altijd dat het gewoon het volgende was:

Ik wil

Jij wilt

Hij wilt

Wij willen

Jullie willen

Zij willen

Als ik soms films aan het kijken ben met ondertiteling zie ik ook vaak dat het 'hij wil' is, maar ik dacht dat dat een fout was van de ondertitelaar.
This old world still looks the same.

Berichten: 206

Re: Willen onregelmatig werkwoord?

Ascension schreef:Ik dacht altijd dat het gewoon het volgende was:

Ik wil

Jij wilt

Hij wilt

Wij willen

Jullie willen

Zij willen

Als ik soms films aan het kijken ben met ondertiteling zie ik ook vaak dat het 'hij wil' is, maar ik dacht dat dat een fout was van de ondertitelaar.
Nee, dat klopt niet. Bij de 3de persoon enkelvoud van willen hoort geen -t. De ondertitelaars hebben het dus (voor deze ene keer) bij het juiste eind. :wink:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: Willen onregelmatig werkwoord?

En hoe zit het met de beleefdheidsvorm? Is enkel "u wil" goed?


In krollie's eerste link is dus te lezen dat "u wil" en "u wilt" beide goed zijn, maar dat "u wil" soms informeler zal zijn dan "u wilt". Ook "je wil" en "je wilt" zijn allebei goed, waarbij "je wil" wederom informeler is dan "je wilt".

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Willen onregelmatig werkwoord?

daar zat evilbu al een jaar met spanning op te wachten denk ik :D
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Re: Willen onregelmatig werkwoord?

Beste heren en dames,

het mag beide:

hij wilt

hij wil

maar hij wilt wordt vooral gebruikt in de schrijftaal. dus je schrijft hij "wilt", maar je zegt "hij wil"

http://vrttaal.net/taaldatabanken_master/juist/060713.shtml

Groeten

Tom Lejeune

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Willen onregelmatig werkwoord?

Beste Tom Lejeune,

het antwoord is reeds gegeven. Wat jij beweert is fout. Bovendien is in de door jou gegeven link niets te vinden wat die bewering ondersteunt. Beter lezen dus pi.gif
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Re: Willen onregelmatig werkwoord?

wat versta je hier dan uit?

Jij wil bestaat dus ook, maar het verschil zit in het register: jij wil is informeel en wordt vooral gebruikt in gesproken taal.

In België duikt het ook steeds vaker in schrijftaal op, maar dat is eigenlijk niet de bedoeling. Beter dus jij wilt als het juist moet zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Willen onregelmatig werkwoord?

Inderdaad, Tom Lejeune (je bent even vergeten je naam bij je gastpost te zetten), zo zit het precies. De links van krollie gaven het antwoord. Derde persoon enkelvoud: wil. Tweede persoon enkelvoud: wilt (en wil bij informeel gebruik).

Het feit dat je "wil" informeel (spreektaal) in de tweede persoon enkelvoud kunt (kan) gebruiken wil natuurlijk niet zeggen dat het MOET. Formeel MOET je wel "wilt" gebruiken. Zo interpreteer ik het in ieder geval.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Reageer