Hoeveel energie bevat een kubieke meter gas?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Hoeveel energie bevat een kubieke meter gas?

Ik wil graag een ruimte verwarmen van 90 m^3. Om dat te verwarmen heb ik 7000 Watt nodig. Mijn vraag is echter hoeveel kubieke meter gas ik daarvoor nodig heb bij 1200 uur stoken?…

Gebruikersavatar
Berichten: 381

Re: Hoeveel energie bevat een kubieke meter gas?

Als je een Binas hebt,kijk daar dan eens in.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Hoeveel energie bevat een kubieke meter gas?

Zoek bij Stookwaarden.

Berichten: 416

Re: Hoeveel energie bevat een kubieke meter gas?

Ik wil graag een ruimte verwarmen van 90 m^3. Om dat te verwarmen heb ik 7000 Watt nodig. Mijn vraag is echter hoeveel kubieke meter gas ik daarvoor nodig heb bij 1200 uur stoken?…
Je hebt een gaskachel of gashaard neem ik aan?

Goed laten we aannemen dat het een gaskachel is, daarvan moet je het rendement weten, laat ik het rendement van een gaskachel nou stellen op 75%. (van een centrale verwarming is iets meer, 80% volgens mij).

Je hebt een vermogen nodig van 7000Watt om de ruimte te verwarmen, echter dat moet je gaskachel leveren. Maar er moet 7000 x (100/75) aan vermogen ingestopt worden, wat er uit komt is meestal minder dan je erin stopt. Dus de kachel heeft in dit geval een vermogen nodig van 9333,33Watt, dat is 9.333,33J/s (Joules per sec).

Dus je moet het nu vermenigvuldigen met 3600, en daarna met 1200,

dan kom ik uit op 9.333,33J/s x 3600s x 1200(uur)=4,032.10^10J ofwel 40,32GJ (Gigajoule).

Nu moet je weten wat de verbrandingswarmte(de stookwaarde) van 1,00m3 aardgas is; dat is 32MJ, 32. 10^6 J (Opgezocht in Binas tabel 28c)

vervolgens deel je die 40,32GJ door de stookwaarde en je hebt het antwoord op het aantal m3.

Dat is 40.320.000.000/32.000.000=1260m3.

Berichten: 34

Re: Hoeveel energie bevat een kubieke meter gas?

moet je geen rekening houden met de druk en zo?

Berichten: 416

Re: Hoeveel energie bevat een kubieke meter gas?

moet je geen rekening houden met de druk en zo?
In dit geval gaat het om aardgas, dat met een standaarddruk van 200mbar wordt aangeleverd aan de consument, dus 200mbar overdruk wel te verstaan. Dat is de luchtdruk van 1 bar+0,2bar overdruk, dat is 1,2 bar.

In dat geval zou je dus uitkomen op 1,2x32.10^6MJ=38,4MJ/m3.

Dus is er ook 1,2x zo veel minder nodig, dan is er maar 1260/1,2=1050m3 aardgas nodig.

Inderdaad je moet rekening houden met de druk, in het rekenvoorbeeld was stookwaarde van aardgas opgegeven in een druk van 1bar.

Zou je de druk verhogen, dan betekent dat je nog meer gas in een ruimte stopt (m3), dan neemt ook het gewicht toe een natuurlijk ook de stookwaarde.

Re: Hoeveel energie bevat een kubieke meter gas?

Ik wil graag een ruimte verwarmen van 90 m^3. Om dat te verwarmen heb ik 7000 Watt nodig. Mijn vraag is echter hoeveel kubieke meter gas ik daarvoor nodig heb bij 1200 uur stoken?…
is het niet belangrijk om te weten wat het rendement is van de kachel?

rendement = Wnuttig/Win . 100%

waarin Win is opgenomen energie

je weet trouwens de dichtheid niet

Berichten: 416

Re: Hoeveel energie bevat een kubieke meter gas?

Mr Trek schreef:Ik wil graag een ruimte verwarmen van 90 m^3. Om dat te verwarmen heb ik 7000 Watt nodig. Mijn vraag is echter hoeveel kubieke meter gas ik daarvoor nodig heb bij 1200 uur stoken?…
is het niet belangrijk om te weten wat het rendement is van de kachel?

rendement = Wnuttig/Win . 100%

waarin Win is opgenomen energie

je weet trouwens de dichtheid niet
Als je goed gekeken hebt bij het antwoord van donderdag 11 november j.l. dan meen ik dat het rendement van de kachel 75% was, tenminste ik ging ervan uit dat dat 75% is. Dat is bij de meetse gaskachels zo. Bij een gevelkachel is dat wat minder omdat die lucht van buitenaf aantrekt, die kouder is, dan de lucht in het verwarmde vertrek, ik denk zo'n 60 tot 65%.

De dichtheid van het gas stond er niet bij in mijn BINAS tabellenboek, er stond alleen de stookwaarde van 32MJ bij, bij een druk van 1 bar. Dus ga ik ervanuit dat de dichtheid hier niet zo belangrijk is.

Re: Hoeveel energie bevat een kubieke meter gas?

hoeveel meter is een kub

Berichten: 510

Re: Hoeveel energie bevat een kubieke meter gas?

1 meter x 1 meter x 1 meter = 1m³ = 1 Kubieke meter

Reageer