Hersenen tijdens zwangerschap

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

Hersenen tijdens zwangerschap

Ik doe wekelijks mee aan een quiz-avond in een kroeg. Vandaag werd de vraag gesteld:

Welk lichaamsdeel van een vrouw word kleiner tijdens de zwangerschap. Wij hadden geen idee en dachten mischien iets in de buik (meer plaats maken voor het kindje ofzo) maar dit bleek de hersenen te zijn.

Waarom?

Edit mod Mrtn: kleur en cursief weggehaald.

Berichten: 35

Re: Hersenen tijdens zwangerschap

Kende al wel volgende bevindingen:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/4031825.stm

Berichten: 16

Re: Hersenen tijdens zwangerschap

Tja, ik als zwangere denk toch dat het komt omdat er tijdelijk meer bloed naar de baarmoeder gepompt wordt en dus minder naar de hersenen.

Dat verklaart ook bijvoorbeeld vergeetachtigheid (een veel voorkomende kwaal, ikzelf incluis) en soms duizelingen bij het te snel opstaan.

Ik weet niet zeker of het klopt, maar het lijkt me wel aannemelijk

MoTaSyKi

Berichten: 33

Re: Hersenen tijdens zwangerschap

ik geloof niet dat er minder bloed naar de hersenen wordt gepompt, aangezien dit nog steeds het belangrijkste orgaan is, ook wnn je zwanger bent. Van hieruit ( hypothalamus) worden nl. erg belangrijke feedbacksystemen van de hormoonspiegel doorgegeven aan het lichaam zodat bv het baarmoederslijmvlies niet afgestoten wordt en het kind in de baarmoeder blijft.

Dat de hersenen kleiner worden daar heb ik nog nooit van gehoord maar ik beloof het op te zoeken. Ik heb hier wel de juiste naslagwerken voor aangezien ik tweedejaarstudent vroedkunde ben. Ik houd je op de hoogte, interessante vraag.

Berichten: 3.165

Re: Hersenen tijdens zwangerschap

MoTaSyKi schreef:Tja, ik als zwangere denk toch dat het komt omdat er tijdelijk meer bloed naar de baarmoeder gepompt wordt en dus minder naar de hersenen.

Dat verklaart ook bijvoorbeeld vergeetachtigheid (een veel voorkomende kwaal, ikzelf incluis) en soms duizelingen bij het te snel opstaan.

Ik weet niet zeker of het klopt, maar het lijkt me wel aannemelijk

MoTaSyKi
Hersenen kunnen geen vetten of eiwitten afbreken en moeten zich zien te redden met glucose en in een uitzondelijk geval ketonlichamen. Alleen bij de geboorte heb je wat glycogeen voor ongeveer een kwartier (een baby kan in theorie een kwartier zijn adem inhouden [rr] .

Minder bloedtoevoer = minder glucoseaanvoer, lijkt mij daarom weinig plausibel. Bovendien zouden de hersenen dan het verbruik van extra ketonlichamen prefereren boven een energietekort.

Reageer