Tijd en beleving

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Tijd en beleving

Beste mensen,

Ik heb een vraag betreffende de vervorming van ruimtetijd..

Het gaat om het volgende:

Als waarnemeer a op de aarde staat en waarnemer b reist af naar de zon, dan zal voor waarnemer b de zon bereikt heeft deze in de ogen van waarnemer a 'bevriezen'. Dat kan ik me nog voorstellen.

Mijn knelpunt zit hem in het feit dat waarnemer b waarnemer a ook ziet 'bevriezen', terwijl ik daar logischerwijs juist een versnelling zou moeten waarnemen, lijkt mij. Kan iemand me dit in zo simpel mogelijke bewoording uitleggen?

Alvast vriendelijk bedankt

grijs

Gebruikersavatar
Berichten: 381

Re: Tijd en beleving

Ik snap niet waarom ze bevriezen... :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Tijd en beleving

Ik denk dat je in plaats van 'zon' eigenlijk 'zwart gat' bedoeld?
Never underestimate the predictability of stupidity...

Berichten: 270

Re: Tijd en beleving

Grijswaarde schreef:Beste mensen,

Ik heb een vraag betreffende de vervorming van ruimtetijd..

Het gaat om het volgende:

Als waarnemeer a op de aarde staat en waarnemer b reist af naar de zon, dan zal voor waarnemer b de zon bereikt heeft deze in de ogen van waarnemer a 'bevriezen'. Dat kan ik me nog voorstellen.

Mijn knelpunt zit hem in het feit dat waarnemer b waarnemer a ook ziet 'bevriezen', terwijl ik daar logischerwijs juist een versnelling zou moeten waarnemen, lijkt mij. Kan iemand me dit in zo simpel mogelijke bewoording uitleggen?

Alvast vriendelijk bedankt

grijs
Het lijkt mij inderdaad zoals suyver opmerkt logischer om te spreken over een zwart gat. De 'bevriezing' die jij beschrijft is weg te schrijven aan tijdsdilatie. Tijdsdilatie komt voor bij zwaartekrachtvelden en acceleraties. Het feit dat jij 1 referentiekader boven de ander kiest is denk ik jouw denkfout. Waarnemer B heeft evenveel recht om te zeggen dat A en de rest van het heelal zich van hem verwijderen als dat A dat heeft. Degene die werkelijk de versnelling ondergaat , ondergaat werkelijk de tijdsdilatie.

Voor meer informatie zou ik wat naslagwerken over de relativiteitstheorie opzoeken en deze door lezen. tip : google op: "relativiteitstheorie filetype:pdf"

Berichten: 683

Re: Tijd en beleving

In het geval dat het over constante beweging gaat zien a en b elkaar wel "bevriezen".

Reageer