Coderen en decoderen van boodschappen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 53

Coderen en decoderen van boodschappen

Ik heb net "Het Juvenalis Dilemma" van Dan Brown gelezen, dit boek gaat over de NSA die gecodeerde boodschappen decoderen. Er bestaan natuurlijk oneindig veel technieken om boodschappen de coderen, maar de grote "truuk" is het vinden van de manier waarop een boodschap gecodeerd is. Ik ben vrij geboeid geraakt over dit thema. Ik kende al het "magische vierkant" van Julius Caesar dat hij gebruikte om geheime boodschappen te coderen. Weet iemand nog manieren die gebruikt worden om boodchappen te coderen?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Coderen en decoderen van boodschappen

Eén van de bekendste: Enigma!
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Coderen en decoderen van boodschappen

Verzin een nieuwe taal, leer het aan de groep en communiceer daarna alleen nog in die taal. Om het extra moeilijk te maken zou je kunnen overwegen om grammaticale regels te gebruiken die in geen natuurlijke taal voorkomen. :)
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: Coderen en decoderen van boodschappen

Ik kende al het "magische vierkant" van Julius Caesar
Eigenlijk klopt dit niet. Het magische vierkant zoals jij het noemt behoort tot de columnaire transpositiecijfers. Julius Caesar gebruikt een shift cipher (dat eigenlijk een substitutiecijfer is). In een shift cipher schuif je alle letters van het alphabet op met x.

Je hebt gelijk dat er talloze manieren zijn. Een van mijn favorieten is Vigenere. Dat zijn meerdere shift ciphers in één tekst die gemaakt zijn via een key. Dus stel mijn key is 'hoi'. Dan worden er drie alphabeten gemaakt waarin resp. de h, de o en de i voorop staan door gewoon te schuiven (shift). Daarna lees je bij letter 1 af welke letter er staat bij het h-alphabet, bij letter twee in het o-alphabet en bij letter 3 in het i-alphabet. Vanaf dan herhaal je dit gewoon.

Als je geïnteresseerd bent in cijfers, vooral diegenen die je met de hand kunt oplossen, kun je eens een kijkje nemen op het Crypto Forum. Zie mijn profiel. :)
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Berichten: 53

Re: Coderen en decoderen van boodschappen

Dat is zeker en vast de richting waarin ik zocht! Hartelijk dank!!!

(meer is steeds welkom!)

Berichten: 53

Re: Coderen en decoderen van boodschappen

Nog een vraagje voor Revelation of iemand anders die mij het antwoord kan bezorgen: hoe kan iemand weten op welke manier een bepaalde code gecodeerd is? Een PC kan bijvoorbeeld door zijn rekenkracht verschillende technieken en conbinaties proberen door "domme kracht". Maar hoe begint een cryptoloog aan het ontcijferen van een code?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: Coderen en decoderen van boodschappen

Er zijn verschillende methoden. Een methode is het bekijken van letterfrequenties. Zo komt de letter e héél vaak voor, daarna de t, de a, en de s. Zie je dat de letterfrequenties ongeveer overeenkomen, weet je dat de letters niet verwisseld zijn met andere letters. Dus heeft er alleen een transpositie (plaats van de letter in de tekst wordt veranderd) plaatsgevonden.

Ook is er iets dat The Index of Coincidence heet. Dat geeft de kans weer dat als je een tekst schuift over zichzelf de letters van je shift en van de originele tekst overeenkomen. Het klinkt raar, maar het werkt. In een normale tekst is die kans 0,655 op 1. Vind je dus bij een bepaalde shift een kans die in de buurt komt, dan weet je de lengte van de key. Als je dus een analyse op mijn vorige voorbeeld zou doen, zou bij 3 de IOC op ongeveer 0,655 uitkomen.

Succes! :)
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Berichten: 53

Re: Coderen en decoderen van boodschappen

Wel, ik heb hier een voorbeeld van een code. Niet in letters maar in cijfers. Ik heb mijn hoofd er al een tijdje over gebroken (het staat namelijk in de epiloog van "Het Juvenalis Dilemma" maar ik vind niets zinnigs. Kan iemand mij op de goeie weg zetten?

code:

16-39-44-16-39-101-84-20-5-60-16-16-117-117-85-60

Bedankt!;

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: Coderen en decoderen van boodschappen

Het staat ook op het Crypto Forum gevraagd. Misschien verwijzen de letters wel naar pagina's of misschien naar hoofdstukken.... :)
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Berichten: 53

Re: Coderen en decoderen van boodschappen

Nog niet aan gedacht! Zal er mij nog eens in verdiepen!

Berichten: 582

Re: Coderen en decoderen van boodschappen

In WOII hebben de amerikaanse strijdkrachten gebruik gemaakt van de taal van indianen (sporadisch) nadat ze erachter kwamen dat hun codes gekraakt waren.
Het eerste wiel was echt niet rond

Gebruikersavatar
Berichten: 87

Re: Coderen en decoderen van boodschappen

jandevoght schreef:Wel, ik heb hier een voorbeeld van een code. Niet in letters maar in cijfers. Ik heb mijn hoofd er al een tijdje over gebroken (het staat namelijk in de epiloog van "Het Juvenalis Dilemma" maar ik vind niets zinnigs. Kan iemand mij op de goeie weg zetten?

code:

16-39-44-16-39-101-84-20-5-60-16-16-117-117-85-60

Bedankt!;
Deze is juist heel gemakkelijk. Het heeft bij mij ook een tijdje geduurd voor ik wist waar het op sloeg, maar even een beetje doordenken en vooral het boek erbij houden en je bent er zo achter!

Reageer