[Natuurkunde PWS] Spraakherkenning

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

[Natuurkunde PWS] Spraakherkenning

Beste lezer,

Ik ben bezig met mijn profielwerkstuk in HAVO5. Ik heb als onderwerp gekozen voor spraakherkenning. Nu ben ik van plan om een onderzoek uit te voeren naar de overeenkomst tussen de gegenereerde diagrammen door Coach bij verschillende personen (man, vrouw, jong, oud), en bij verschillende klinkers / klanken.

Hiervoor heb ik een klein onderzoekje gedaan om tot een plan van dit onderzoek te komen.

Graag wil ik weten of er speciale dingen zijn waar ik op moet letten bij de uitvoering van dit onderzoek, of bij het ontwikkelen van mijn werkstuk.

Alle informatie is welkom.

Alvast bedankt

Met vriendelijke groet,

M. van der Hurk

PS. Ik heb al een aantal informatie pagina's gevonden op internet, maar ik ben ook opzoek naar titels van boeken, en naar praktische informatie voor het onderzoek (tips, ed).

Berichten: 7

Re: [Natuurkunde PWS] Spraakherkenning

Niemand een reactie [rr] ?

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: [Natuurkunde PWS] Spraakherkenning

sorry ik zou je niet kunnen helpen, wel heb ik over dit onderwerp een wedervraag: ik ben momenteel beetje verkouden, en nogal hees, dan zou ik zeker niet meer door de spraakherkenning heen komen? en hoe zou dat dan moeten?

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: [Natuurkunde PWS] Spraakherkenning

sorry ik zou je niet kunnen helpen, wel heb ik over dit onderwerp een wedervraag: ik ben momenteel beetje verkouden, en nogal hees, dan zou ik zeker niet meer door de spraakherkenning heen komen? en hoe zou dat dan moeten?

Berichten: 7

Re: [Natuurkunde PWS] Spraakherkenning

Beste WendyTje,

Op dat probleem ga ik een antwoord zoeken voor mijn profielwerkstuk. Want de stemherkenning, waar jij het momenteel over hebt, zou als je logisch redeneert wel last hebben van een verkoudheid, maar zou dat niet mogen hebben. Daarom zullen er bij de controle of jij het wel bent, meerdere aspecten een rol spelen, die gemeten kunnen worden, aan de hand van jouw stem.

Want als jij bijvoorbeeld tegen iemand praat die blind is, wanneer je verkouden bent, en wanneer je niet verkouden bent, dan zal die gene beide keren horen dat jij tegen hem of haar praat, maar alleen wanneer je verkouden bent, zal de stem wat geknepener overkomen dan anders.

Bij spraakherkenning, herkent het systeem de woorden die je uitspreekt, en verwerkt dat. Dat kan zijn, door bijv naar een ander deel van het systeem te gaan (commando's), of door het woord te schrijven.

Hopelijk je vraag zo voldoende te hebben beantwoord,

Mathijs

Reageer