Verminderde gevoeligheid door aanhoudende druk

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3.165

Verminderde gevoeligheid door aanhoudende druk

Sommige mensen kunnen een verminder gevoel krijgen door aanhoudende druk.

Een voorbeeld hiervan is als je te kleine schoenen hebt, zeker als je met die te kleine schoenen veel wandelt.

Nu vraag ik mij af wat het exacte mechanisme is hoe dat gevoel vermindert en hoe dat herstelproces werkt.

Hoe lang kan dat vermindert gevoel aanhouden en vanaf wanneer moet iemand zich zorgen gaan maken.

Ik heb het zelf ook wel eens ervaren omdat ze (die klootzakken) helaas geen schoenen maken boven maat 50,5. Hierdoor heb ik altijd net iets te kleine schoenen aan. Na een zeer lange wandeltocht (100 km) had ik de eerste weken nauwelijks gevoel in mijn tenen en pas na maanden weer een normaal gevoel.

Ik vind het dan ook interessant om te weten hoe dat precies werkt en hoe ik daar het beste mee om kan gaan als ik nog eens zo'n lange tocht maak.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: Verminderde gevoeligheid door aanhoudende druk

Normaal voel je pas 'iets' tegen je als er drukverschil is. Omdat onze receptoren enkel met verschil werken. Pak bijvoorbeeld maar eens een stylo of potlood vast en laat je hand ontspannen hangen en niet bewegen, na een tijdje voel je die stylo of potlood niet meer.

Maar als het zo blijvend is als jij zegt, dan gok ik dat door een te kleine ruimte te weinig bloedtoevoer is. En als je een wandeltocht maakt van 100 km (langer dan 20 uur dus) zal je bloedtoevoer misschien langer dan normaal stoppen.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Berichten: 3.165

Re: Verminderde gevoeligheid door aanhoudende druk

made in flanders schreef:Normaal voel je pas 'iets' tegen je als er drukverschil is. Omdat onze receptoren enkel met verschil werken. Pak bijvoorbeeld maar eens een stylo of potlood vast en laat je hand ontspannen hangen en niet bewegen, na een tijdje voel je die stylo of potlood niet meer.

Maar als het zo blijvend is als jij zegt, dan gok ik dat door een te kleine ruimte te weinig bloedtoevoer is. En als je een wandeltocht maakt van 100 km (langer dan 20 uur dus) zal je bloedtoevoer misschien langer dan normaal stoppen.
22 uur om precies te zijn.

Tja, wat kan ik doen als die fabrikanten weigeren grotere schoenen dan maat 50,5 te maken en daar moet ik al serieus naar zoeken. :)

Ik heb eigenlijk qua lengte een maat kleiner (48, ís officieel 2 maten maar het verschil tussen 48 en 50 is evengroot als het verschil tussen bijv. 46 en 47) maar mijn voeten zijn voorin wat te breed doordat mijn tenen wat ver uit elkaar staan. :)

Direct na het wandelen had ik hele pijnlijke voeten. Het was een paar uur daarna dat de pijn minder werd waardoor ik waarnam dat ik in mijn tenen en metacarpeaal geen gevoel had. Het kwam zeer langzaam aan weer terug.

Als de bloedtoevoer gedurende een lange tijd te weinig is (wat dan door een combinatie van de te kleine schoenen en grote druk van het gewicht op jouw voeten zal komen) hoe veroorzaakt dat dan een tijdelijke desensitisatie?

Ik weet dat je door te weinig bloedtoevoer een paar uur weinig gevoel kan hebben maar weken tot maanden?

Hoe dan ook, ik ben benieuwd naar de exacte oorzaak en hoe het komt dat

1. zo enorm lang het gevoel wegblijft

2. het gevoel dan wel weer terug komt.

Blijkbaar is dit een zeer traag werkend mechanisme.

Goede tips voor als ik nog eens een lange wandeltocht maak zijn welkom, misschien toch maar eens een paar klassieke schoenen kopen, die maken ze in grotere maten. Ik loop dan wel voor *** maar dat is nog altijd beter dan wekenlang bijna geen gevoel hebben in jou tenen. Dat kan nooit gezond zijn :)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: Verminderde gevoeligheid door aanhoudende druk

Ik zou zeggen, zoek u eens zo een oude ambachtelijke schoenmaker, die kan zeker schoenen maken in grotere maten, het zal waarschijnlijk dan wat duurder zijn.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Berichten: 35

Re: Verminderde gevoeligheid door aanhoudende druk

Al eens aan neuropraxie gedacht. Daarbij kan gevoel ook heel langzaam door remyelinisatie terugkomen.

Reageer