[chemie] Eindconcentratie berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 19

[chemie] Eindconcentratie berekenen

Hallo,

Ik heb vraagstuk waar ik niet aan uit geraak.

Gegevens: Ik heb oplossing van 787,5 ml met een conc van 2 g/100g suiker

die voeg ik bij een oplossing van 17500 l met een concentratie van 0,1 g/100g dezelfde suiker

Gevraagd: Wat is de eindconcentratie?

Mag ik gewoon de volumes en concentraties samentellen? waarschijnlijk niet. Ik heb al geprobeerd met de formule C1*V1=C2*V2 maar geraak er ook niet, aangezien ik geen bekende heb. ik geraak er dus niet aan uit.

Bestaat daar een logische formule voor?

Kan iemand me helpen?

Dank bij voorbaat

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [chemie] Eindconcentratie berekenen

Ik zou gewoon eerst eens doen of ik gek was en 2 g/100g lezen als 2 g/100 mL. (en idem voor die 0,1 g/100 g)

Die tweede oplossing van 17500 L (17,5 m³) is namelijk zo'n enorme plons dat ik vermoed dat die 785 mL er bijna letterlijk in kwijtraken.

ik zou ook niet weten hoe ik volumes en massapercentages met elkaar zou moeten vermenigvuldigen, omdat ik de massa (c.q. dichtheid) van de vloeistof niet ken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 19

Re: [chemie] Eindconcentratie berekenen

ok dit komt uit de brouwwereld:

suiker wordt gemeten in °Plato en dit is g per 100g oplossing. uiteindelijk komt het bijna overeen met g/100 ml oplossing (wort/bier).

ik heb dit nodig om te weten hoeveel CO2 er gevormd wordt door de gist uit het suiker. waarom ik de hoeveelheid CO2 nodig heb, is omdat er hergist wordt op fles en dat op de flesjes maar 9 g CO2 mag zitten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [chemie] Eindconcentratie berekenen

Nou, dan doe je dus gewoon of je gek bent, en dan lees je je g/100g als g/100 mL.

787,5 mL x 2 g/100 mL =787,5 mL x 0,02 g/mL =15,75 g suiker

17500 L x 0,1 g/100 mL = 17500 L x 1 g/L = 17500 g suiker

totaal suiker 17515,75 g

totaal wort 17500,7875 L

nieuwe concentratie 17515,75 g / 17500,7875 L =1.00085496etc g/L ≈ 0.1 g/ 100 mL

zo goed als gelijk aan de concentratie van je oorspronkelijke wort (slap biertje toch wel, 1 g suikers per liter?), of, zoals ik eerder al zei:
Die tweede oplossing van 17500 L (17,5 m³) is namelijk zo'n enorme plons dat ik vermoed dat die 785 mL er bijna letterlijk in kwijtraken.
Die volumetoename is al bijna niet te meten (minder dan een liter op 17½ kuub) en die paar gram suiker raken ook helemaal zoek in die plons water. Ik denk niet dat er een apparaat is dat deze concentratieverandering kan meten, en eventuele gist wordt ook vast niet enthousiast van de extra voorraad "voer"..... :)

Waar slaat deze berekening eigenlijk op? Zo op het eerste gezicht heeft ze geen enkele practische waarde in de brouwerij (ik heb ook van mijn leven nog eens drie maanden stage gelopen op een grote brouwerij). Dat mag je toch nog wel eens uitleggen. Staat er hier of daar niet een kommaatje verkeerd? :) Als ik met een pakje jozo naar de Noordzee loop, dan wordt deze daar toch ook niet merkbaar zouter van?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 19

Re: [chemie] Eindconcentratie berekenen

bedankt voor de info.

Dit wil dus zeggen dat ik gewoon de suikerconcentraties mag optellen en ook de volumes?

nu zal ik er wel aan uit geraken denk ik.

ik moet zeggen, die 780 mL is inderdaad wel wat onwaarschijnlijk. ik had iets nog niet goed bekeken. het wordt een groter volume.

concentraties aan suiker zijn ook wat anders.

het komt er op neer dat er hergist wordt op de fles. er is afgesproken dat er 9 g CO2 in een flesje mag. Zowieso zit er in bier die gelagerd is bij 12°C en 0 bar (sla me nu niet dood als de temperatuur - druk verhouding niet klopt, ik heb die tabel niet bij me) ongeveer 2 g CO2. Dus mag er nog 7 g CO2 bij. Dwz 14g suiker (1 CO2 -> 2 g suiker) die mag toegevoegd worden om te vergisten (vergistbare suikers wel te verstaan) en CO2 te vormen.

Als er nu iets wordt toegevoegd, die ook vergistbare suiker bevat, dan kan er meer CO2 ontstaan met eventueel ontploffing van het flesje en dergelijke als gevolg (in combinatie met hogere temperatuur/schudden/... tijdens bvb het vervoer)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [chemie] Eindconcentratie berekenen

Dit wil dus zeggen dat ik gewoon de suikerconcentraties mag optellen en ook de volumes?
NEEEEE !! :)

tel op : totale MASSA suiker respectievelijk totaal volume. En de totale MASSA suiker gedeeld door het totale volume geeft je nieuwe concentratie.

massa opgeloste stof in g

----------------------------------- = concentratie in g/L

volume van de oplossing in L
ik moet zeggen, die 780 mL is inderdaad wel wat onwaarschijnlijk. ik had iets nog niet goed bekeken. het wordt een groter volume.  

concentraties aan suiker zijn ook wat anders.
gelukkig, anders moet ik nodig een andere brouwerij gaan zoeken.... [rr]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer