Enzymen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Enzymen

Vraagje, enzymen zijn waarschijnlijk de bekendste en belangrijkste eiwitten , maar ik snap niet goed het nut ervan, wat doen ze buiten chemische reacties versnellen en waarvoor heeft de mens enzymen nodig?

Edit moderator (suyver): een keertje je vraag stellen is wel genoeg hoor.

Gebruikersavatar
Berichten: 381

Re: Enzymen

Wat ze nog meer kunnen?Encarta zegt:

Gedurende de laatste jaren is ook de biotechnologische productie van enzymen sterk in opkomst. Hierbij staan vooral enzymen in de belangstelling waarvoor de bronnen schaars zijn en enzymen die alleen met behulp van kostbare zuiveringstechnieken kunnen worden verkregen.

Een voorbeeld is de in Nederland ontwikkelde productie van het bij kaasbereiding belangrijke enzym chymosine (= rennine) m.b.v. gistcellen. Deze techniek biedt bovendien de mogelijkheid om gerichte veranderingen in de structuur (aminozuurvolgorde) van het enzym aan te brengen en zo de eigenschappen van het enzym beter aan te passen aan de omstandigheden waaronder het moet worden gebruikt (protein engineering).

Als je dit bedoelde...

Berichten: 283

Re: Enzymen

Vraagje, enzymen zijn waarschijnlijk de bekendste en belangrijkste eiwitten , maar ik snap niet goed het nut ervan, wat doen ze buiten chemische reacties versnellen en waarvoor heeft de mens enzymen nodig?


Enzymen zijn katalysatoren en versnellen dus chemische reacties dat is zo'n beetje het enigste wat ze doen voor zover ik weet.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Enzymen

Je onderschat enzymen nogal. Zonder enzymen zouden we niet kunnen leven, letterlijk.

Eén voorbeeldje: eten verteren zou zo lang duren dat je allang verhongerd zou zijn voordat de eerste de beste aardappel in bruikbare stukjes geknipt zou zijn door enzymen. Maar ook bij andere processen in het lichaam zijn deze enzymen nodig.

Enzymen doen niets anders dan chemische reacties versnellen, maar dat is nogal wezenlijk. Alleen leven op extreem laag niveau is in theorie zonder enzymen denkbaar.

Reageer