[wiskunde] kansexperimenten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 200

[wiskunde] kansexperimenten

Ik ben op het moment bezig met kansberekening..

We behandelen op het moment binomiale kansverdelingen en normale kansverdelingen. Binomiale kansverdelingen begrijp ik goed, maar sinds kort is de normale kansverdeling er ook bijgekomen.

Ik snap het verschil tussen die twee niet goed, zou iemand me kunnen uitleggen in welke situaties je een bepaalde verdeling moet gebruiken en wat het VERSCHIL is tussen deze twee verdelingen(los van de manier van berekenen).

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] kansexperimenten

Begrijp je het verschil tussen een discrete en een continue verdeling? De normale verdeling is continu, de binomiale niet.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: [wiskunde] kansexperimenten

Aanvullend: discreet is als het gaat om duidelijk te onderscheiden, afzonderlijke uitkomsten. Bijvoorbeeld het gooien van een dobbelsteen, of het aantal klanten wat op een dag in een winkel komt. Continu is als de uitkomsten eigenlijk een heel gebied beslaan waarbinnen iedere reële waarde een mogelijke uitkomst is, zoals bijvoorbeeld de lengte of het gewicht van mensen.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 107

Re: [wiskunde] kansexperimenten

Dan heb ik ook direct een vraag -

Hoe kan je in dat geval iets discreets kansberekenen, als het toch altijd anders is ?
This old world still looks the same.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] kansexperimenten

Wat bedoel je precies? De mogelijke uitkomsten van een worp met één gewone dobbelsteen is discreet: er zijn er 6 die in een eerlijke situatie even waarschijnlijk zijn. Dit gaat niet meer op voor (bijvoorbeeld) de lengte van een pasgeboren baby...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 107

Re: [wiskunde] kansexperimenten

Luuk moet een binomiale kansberekening uitvoeren. Hoe kan je van iets een kans berekenen als het niet continu, maar discreet is ?

Hoe kan je bijvoorbeeld de kans berekenen van iets discreets als het gooien van een miljoen dobbelstenen - hoevaak wordt er zes gegooid ? -.
This old world still looks the same.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] kansexperimenten

Je weet niet hoe vaak er 6 gegooid wordt, maar je kan wel de kans berekenen dat er "n keer" een 6 gegooid wordt (of varianten daarvan).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 200

Re: [wiskunde] kansexperimenten

Nou waar het mij eigenlijk om ging is dat je bij de normale verdeling een formule bestaat die de verdeling van X beschrijft. Daarbij ligt mu.gif x bij de top van deze kromme.

In het boek gaan ze opeens van binomiale verdeling over naar de normale verdeling.. en er wordt niets over discreet of continue verteld. In het boek wordt echter wel zoiets verteld dat als je bij een binomiaal kansexperiment n oneindig groot maakt en hier een kansexperiment bijmaakt dat die dan de vorm krijgt van een klok. Wanneer je de integraal van deze functie neemt komt er exact 1 uit. Hoe je het allemaal moet berekenen begrijp ik goed, maar ik zal een voorbeeld geven van wat ik niet begrijp;

in welk van de volgende gevallen is sprake van normale verdeling?

a. Het jaarinkomen van de nederlandse werknemers

b. De bloeddruk van de bejaarden in ons land.

c. De hoogte van de volgroeide eikenbomen op de Veluwe.

b en c schijnen dat te zijn..

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] kansexperimenten

Dat zou best kunnen, maar dat "zie" ik er ook niet aan. Het feit dat dit "geweten" is volgt uit waarnemingen, die blijkbaar voldoende nauwkeurig aansluiten bij een normale verdeling.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer