Iridium flits gezien

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Iridium flits gezien

Op heldere nachten verschijnen soms satelieten die helder licht geven. Hoe wordt dit licht van energie voorzien?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Iridium flits gezien

Zij hebben geen licht, zij reflecteren licht. Dus licht van de zon weerkaatst op de sateliet.

Het zou een beetje onzinning zijn om een lantaarnpaal op een sateliet te zetten. Of je moet natuurlijk al duizenden ruimteschepen rond de aarde hebben vliegen, dan komt het denk ik wel van pas.

Re: Iridium flits gezien

En dat licht dat weerkaatst wordt is soms zeker fel. Laatst blikte ik heel even omhoog en verscheen daar plotseling het ISS. Jeetje wat een fel licht was dat, het leek wel even feller dan Venus op een goede dag.

Natuurlijk komt dit omdat het ISS zo groot is, bij andere (kleinere) satellieten is het gereflecteerde licht evenredig kleiner.

Re: Iridium flits gezien

Roderik schreef:En dat licht dat weerkaatst wordt is soms zeker fel. Laatst blikte ik heel even omhoog en verscheen daar plotseling het ISS. Jeetje wat een fel licht was dat, het leek wel even feller dan Venus op een goede dag.

Natuurlijk komt dit omdat het ISS zo groot is, bij andere (kleinere) satellieten is het gereflecteerde licht evenredig kleiner.
Dat is niet juist hoor, het ISS is mss wel het grootste kunstmatig object in een baan rond de aarde, maar het hangt er ook vanaf hoe de zonnepanelen gericht staan, enz....

Die grote flits die je gezien hebt was waarschijnlijk een Iridium-flare, dit zijn sattelieten met een grote antenne die gebruikt worden voor satteliet telefoons, enz...

Het is door die grote antenne dat het zonlicht zo fel terugkaatst, want de zonnepanelen die staan natuurlijk naar de zon gericht!!

Re: Iridium flits gezien

[quote="Roderik"]. Laatst blikte ik heel even omhoog en verscheen daar plotseling het ISS. Jeetje wat een fel licht was dat, het leek wel even feller dan Venus op een goede dag.

Beetje vreemd dat je vanaf de aardkloot kunt zien of dit de ISS is,

hing er soms een tekst-sleep achteraan? :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Iridium flits gezien

Op internet kan je allerlei tabellen vinden om te kijken waar, wanneer en hoelang een satelliet overkomt. ISS geeft veel licht, maar je heb took formaties: een driehoek komt niet zelden voor.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Re: Iridium flits gezien

Op internet kan je allerlei tabellen vinden om te kijken waar, wanneer en hoelang een satelliet overkomt. ISS geeft veel licht, maar je heb took formaties: een driehoek komt niet zelden voor.
hier heb je de tracker van de nasa daar kun je de meest uptodate en precieze informatie over het iss vinden. http://spaceflight.nasa.gov/realdata/tracking/

Re: Iridium flits gezien

Hallo allemaal,

Wij zijn op vakantie geweest naar de Ardennen en 's avonds en 's nachts keken we altijd naar de sterren. Nu viel het ons op dat er sterren elke nacht in dezelfde baan overvlogen. Nu snap ik wel dat dat geen sterren waren maar wij vroegen ons af wat het dan wel waren. Wij vermoeden satelieten. Het waren ook zeker geen vliegtuigen want die hadden rode lichtjes erbij en deze knipperden ook niet. Die wij bedoelen kwamen echt steeds in dezelfde banden over. Ze hadden dezelfde afmeting als de sterren zeg maar, zo op het oog. Eigenlijk dachten we eerst dat het vallende sterren waren maar elke avond dezelfde leek ons wat sterk :shock:

Ik hoop dat er een antwoord komt.

Groetjesss

Joyce en de rest.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Iridium flits gezien

als het gewone lichtpuntjes waren die zich verplaatsen tussen de sterren, dan zijn het satellieten.

was meer een "ster" die even een baan beschreef en in de meeste gevallen zeer korte duurde, dan is het waarschijnlijk een meteoor. dezer dagen wordt de kans op meteoren groter doordat de perseïden in aantocht zijn. ze beloven dit jaar heel veel (max van 11 op 12 augustus)

je kan elke nacht meteoren waarnemen, al is de ene periode beter als de andere.

meer info meteoren (meer bepaald perseiden): http://www.urania.be/dossiers/perseiden/index.php
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Re: Iridium flits gezien

Wat denk je dat het is een vligende schotel/ufo

lijkt me onwaarschijnllijk maar het zou kunnen.

Ik geloof er wel in en ik heb genoeg bewijs dat er zoiets als een vliegende schotel bestaat kijk maar naar de egyptische muurgeschriften.

daar komen allemaal van die rare dingen in voor.

En ik zie ook vaak vage dingen in de lucht die ik niet kan beschrijven :shock: ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Iridium flits gezien

spijtig genoeg denken mensen te snel aan UFO's. dezer dagen zijn er vele meteoren te zien, omdat de perseiden actief zijn. ik durf er voor wedden dat het aantal UFO-waarnemingen zal stijgen.

Het is niet omdat je iets ziet dat je niet kent, dat het buitenaards is. misschien eens opzoekingen doen rond wat je ziet of er een foto van nemen en vragen aan mensen die wel iets meer kennen van hemelse fenomenen wat het zou kunnen zijn.

zo zijn er op bepaalde tijdstippen die je kan opzoeken soms hevige lichtflitsen aan de hemel: iridium flares: ook bekent bij velen naar het schint als het in eens weggaan van zo'n buitenaards ding (dat is het dus NIET)
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Berichten: 79

Re: Iridium flits gezien

Ik denk eerder dat het toch satteliet was. Ik ben naar frankrijk geweest en daar heb ik elke avond sterren gezien in dezelfde banen rond de aarde. Kben vrijwel 100% zeker dat het sattelieten zijn, Want ik geloof niet in UFO's.. En vallende sterren gaan zeer rap en hebben soms een staart
Nils Bohr - "Who isn't shocked by the kwantum meganics, hasn't understood it..."

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Iridium flits gezien

er zijn ook enkele "tragere" meteorenzwermen. ik weet niet van buiten of die toen actief waren, maar dat is snel opgezocht als je dat wil weten. Mar deze leggen meestal vrij korte banen af. en satellieten zijn vaak inderdaad veel trager (en zijn echt een bewegend punt)

meteoren hebben geen staart zoals kometen hebben: ze hebben en nalichtend spoor. ik heb ooit (alweer 6 jaar geleden) een nalichtend spoor gezien van langer dan 30 minuten: drifting train :shock:

als je het tijdstip van overkomst hebt en je kan een beetje de helderheid schatten, dan kan je makkelijk op het internet terugvinden welke satelliet het was!
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: Iridium flits gezien

Er is nog wel een kandidaat:

Het ISS (in wezen ook een satelliet). Als ik het goed heb gaat dat van oost naar west en is net zo helder als Venus.

Berichten: 20

Re: Iridium flits gezien

Dat zou best wel eens kunnen.. Vaak zijn sattelieten erg klein en zie je ze niet zo snel met het blote oog (weet je hoeveel sattelieten je dan s'nachts zou kunne zien?). ISS lijkt mij je beste optie.

En ik ben wel benieuwd naar het 'bewijsmateriaal' van die idioot die over UFO's begon. Wat is volgens jou bewijzen dan? Als je een plaatje van een iets wat op een schotel lijkt ziet dan vliegt ie en zitten er aliens in?

Reageer