[chemie] proef

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 49

[chemie] proef

bij benodigdheden staat er "waterstofchloride 1mol/L"

hoe doe je dit?

moet je kijken naar massa op periodiek systeem of hoe?

dank bij voorbaat :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [chemie] proef

Je hebt dus een oplossing van HCl in water nodig, en wel met concentratie 1 mol HCl op een totaal van 1 liter oplossing.

Om 1 mol HCl om te zetten in een aantal gram van die stof, kijk je naar de massagetallen: ongeveer 1+35,5 = 36,5 g.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 590

Re: [chemie] proef

waterstofchloride is zoutzuur, op school zit dat gewoon al in oplossing in een flesje. De concentratieaanduiding is inderdaad letterlijk te nemen, men neme 1 liter water en men voege daar 1 mol hcl aan toe.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [chemie] proef

Het zou goed kunnen dat die oplossing inderdaad beschikbaar is, maar misschien in een andere concentratie.

Verdunnen is niet moeilijk, maar als je met een lagere concentratie zit zal je toch nog wat zoutzuur nodig hebben [rr]
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 49

Re: [chemie] proef

bedankt allemaal

Berichten: 49

Re: [chemie] proef

ik heb nog een vraagje ,er staat op dat blad

"bereken de massa van het CO2-gas dat bij de proef vrijkomt indien je weet dat 1 ml CO2-gas een massa heeft van 1.8 mg"

hoe doe je dit?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [chemie] proef

Misschien moet je even vertellen wat de proef precies inhoudt? Welke reacties vinden er plaats?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 49

Re: [chemie] proef

dus het gaat over "bepaling van het gehalte calciumcarbonaat in schelpen"

*proefbeschrijving;je gaat aan een afgewogen massa schelpen een hoeveelheid HCL toevoegen. er treedt dan een reactie op waarbij je het CO2-gas dat hierbij ontstaat opvangt,je kunt uit het volume CO2-gas,de hoeveelheid CaCO3 in schelpen bepalen

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [chemie] proef

Dus 'iets' gaat met 'iets' reageren. Weet je wat en in welke verhouding? Probeer de reactievergelijking op te stellen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [chemie] proef

Als je het volume CO2 kan bepalen, dan kan ik je ook vertellen dat gassen onder standaard buitendruk en rond kamertemperatuur per mol dezelfde hoeveelheid ruimte innemen. Ongeveer 22 liter, hoeveel precies moet je maar opzoeken.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [chemie] proef

Als je het volume CO2 kan bepalen, dan kan ik je ook vertellen dat gassen onder standaard buitendruk en rond kamertemperatuur per mol dezelfde hoeveelheid ruimte innemen. Ongeveer 22 liter, hoeveel precies moet je maar opzoeken.
SQ, echt wakker ben je niet meer.... [rr]

22,4 L/mol bij 0°C, en bij kamertemperatuur ca 24,5 L/mol .
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [chemie] proef

Hee ik zei dat hij het op moest zoeken omdat ik het niet zeker meer wist. [rr]
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 49

Re: [chemie] proef

die proef is spijtig genoeg mislukt,dus mochten we getallen kiezen voor het volume,dus ik kan dan gewoon 24.5mol/L nemen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [chemie] proef

even je eenheden in de gaten houden,

geen
ik kan dan gewoon 24.5 mol/L nemen?
maar:
bij kamertemperatuur ca 24,5 L/mol
En in Europa werken we met komma's voor decimalen.

Als je een volume mag nemen om verder te rekenen na de mislukte volumebepaling, dan mag je uiteraard 24,5 L/mol nemen. Sterker, je kunt niet anders. Ook als je proef was gelukt zou je dat gedaan hebben. Het is namelijk een vast gegeven dat volgt uit de algemene gaswet.

zie ook 4e regel tabel 7 in BINAS...... [rr] NB: die 24,5 L/mol geldt bij 298 K
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 49

Re: [chemie] proef

dus 24,5 L/mol hé, hoe zet je dit om in ml ? want we moesten het volume van het opgevangen gas aflezen op de maatcilinder en de eenheid is in ml [rr]

ja,ik weet ik kan er niets van :)

Reageer