urine-onderzoek

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 8

urine-onderzoek

Hallo,

Ik heb een PO voor biologie gekregen waarin we een urine-onderzoek moeten doen.

Het gaat om het volgende:

Er zijn 8 buisjes met urine, maar men weet niet welk buisje bij welke patient hoort. Nu is de opdracht om achter te halen welke ziekte of aandoening hoort bij welke patient.

patient 1 lijdt aan suikerziekte

patient 2 heeft een ADH-deficientie

patient 3 heeft een gebroken been

patient 4 heeft een hydronefrose

patient 5 lijdt mogelijk aan een SOA

patient 6 lijdt aan suikerziekte en heeft een hydronefrose

patient 7 heeft een ADH-deficientie en lijdt aan een SOA

patient 8 heeft een gebroken been, lijdt aan suikerziekte en een SOA

Nu is mijn vraag hoe ik een ADH-deficientie en een SOA kan aantonen?

Van die andere heb ik wel ongeveer een idee, maar van deze twee niet [rr]

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: urine-onderzoek

SOA's zijn er in veel verschillende vormen. Over welke SOA gaat het hier?

ADH kan meerdere betekenissen hebben.

1. Antidiuretisch hormoon

ADH-defficiëntie is een defficiëntie in het hormoon wat de resorptie van de voor-urine regelt. Bij iemand die ADH-defficiënt zal de concentratie aan afvalstoffen in de urine drastisch lager zijn, dan bij een gezond persoon.

2. alcoholdehydrogenase

Alcoholdehydrogenase is een enzym welke alcohol afbreekt. Als dit enzym niet goed werkt, dan zal de alcohol conentratie in het bloed na het nuttigen van een alcoholische consumptie toenemen. Alcohol onderdrukt de werking van het antidiuretisch hormoon. Hierdoor produceer je dus meer urine.

Kortweg; in beide gevallen zal je meer urnine produceren dan een gezond persoon.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 8

Re: urine-onderzoek

ow ja, dat was ik vergeten te vermelden. De soa is geen virus en geen bacterie (omdat we daar niet mee mogen werken)

Maar over dat ADH-deficientie: ik weet nu nog steeds niet hoe ik het kan aantonen.. Kun je het aan de urine zien? Heeft het een lichtere kleur dan gewone urine?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: urine-onderzoek

Urine zal dan inderdaad over het algemeen een lichtere kleur hebben. Je zou kunnen kijken of je een experiment op kan zetten waarmee je de concentratie ureum bepaald.

Kijik ook eens hier

Als je trouwens niet met bacteriën of virussen mag werken, dan blijven er praktisch geen SOA's over:

Chlamydia-infectie

Genitale wratten

Herpes genitalis

Gonorroe

Hepatitis B

Syfilis

Hiv-infectie

Bacteriële vaginose

Candida-infectie: dit is een overgroei van een gist, en technisch gezien dan ook geen gist

Schaamluis: dit is een luis die door visuele inspectie van de schaamharen waar te nemen is. Je zal geen verandering in de urine aantreffen.

Trichomonas: Dit is een anaerobe protozoa. Incubatie van de urine in een geschikt steriel media of op een steriele geschikte voedingsbodem kan uitsluitsel geven. Trichomonas vaginalis is onder een microscoop ook waar te nemen.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 8

Re: urine-onderzoek

Ok, heel erg bedankt!!!!!!!

Nog 1 ding, hoe zou je de concentratie ureum kunnen bepalen?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: urine-onderzoek

fotospectrometrsich? waarschijnlijk is er wel een simpel kitje voor, eventjes goed zoeken op Google of in je boek over analytische chemie (als je dat hebt)
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 8

Re: urine-onderzoek

Huh? Ok dit volg ik even niet...

Ik zit nu in VWO 6 en fotospectrometrie hebben we (nog) niet gehad...

Is er niet iets eenvoudiger?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: urine-onderzoek

Ow....eeeuh...

kliq hier

Leef jezelf uit, zoekterm was: determination urea
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 301

Re: urine-onderzoek

Misschien helpt dit voor de ureum bepaling:

Een nauwkeurige bepaling van het ureumgehalte doet men met behulp van het enzym urease, dat ureum kwantitatief omzet in kooldioxyde en ammonia.

Voor de meting van de vrijgemaakte ammonia zijn vele methodes ontwikkeld, waaronder acidimetrische titratie, doch geautomatiseerde technieken maken veelal gebruik van gekoppelde enzymatische reacties waarbij de snelheid van oxydatie van NADH tot NAD (gemeten d.m.v. de spectrofotometrische afname van absorptie bij 340 nm) een maat is voor de ammoniumconcentratie.

Bron:

http://www.dk.cvz.nl/testbeschrijvingenFra...tandsnaam=Ureum
Plan? I don't need a plan, just a goal. The rest will follow on its own.

Clever waste of time: Level 31

Berichten: 20

Re: urine-onderzoek

Meridan schreef:Hallo,

Nu is mijn vraag hoe ik een ADH-deficientie aantonen?
Simpel. Gewoon de urineosmolaliteit bepalen. Als deze verlaagd is t.o.v. van de normaalwaarde ben je klaar. En de urine zal kleurloos zijn.

Berichten: 20

Re: urine-onderzoek

Meridan schreef:Hallo,

Nu is mijn vraag hoe ik een SOA kan aantonen?
Het enige wat ik kan bedenken is het aantonen van leucocyten (witte bloedcellen), maar dit is niet specifiek voor een SOA natuurlijk. Dit kan je ook zien bij een blaasontsteking en nierproblemen. Maar het zal dan wel de urine van een man zijn als het een SOA is.

Reageer