visuele gedachtengang

Moderator: Rhiannon

Berichten: 33

visuele gedachtengang

iedereen stelt zich dingen die niet waarneembaar zijn visueel voor heb ik gemerkt. Laat ik even concreet zijn:

bv: Als ik schematisch een jaarkalender in mijn gedachten voorstel zie ik een lange rij voor me , verdeeld in weken. Dus 52 'vakjes' van één week allemaal naast elkaar. Als er een nieuw jaar begint begin ik gewoon weer vanvoor (links dus).

Mijn zus daarentegen stelt zich een jaar voor in de vorm van een letter U. De bocht onderaan zijn de maanden juli en augustus. September begint dan weer bovenaan.

Het is erg interesant, hoe stellen jullie je een jaar visueel voor? Of hebben jullie er gewoon nog nooit over nagedacht?

Gebruikersavatar
Berichten: 87

Re: visuele gedachtengang

Ik stel me altijd een rechte lijn voor. Januari begint links en december eindigt dus rechts.

Berichten: 1

Re: visuele gedachtengang

ik stel mij dat voor als 2 verticale blokken met daarin de maanden, die op hun beurt in kleinere (verticale) vakken staan.

1ste blok de maanden januari t.e.m augustus.

2e blok de maanden september t.e.m december.

Elk van deze maanden heeft trouwens een aparte kleur en de 1ste blok staat links van de 2e blok. De 2e blok (sept.-dec) start dus rechts van de 1ste blok helemaal bovenaan naast de maand augustus. De 2e blok start naast augustus dus.... En voor de dagen "zoom" ik bij wijze van spreken in op een maand-vak en zie ik dus dag vakjes. Afhankelijk van welke dag ik bekijk is het beeld boven en onder dat vak wazig. De 2 grote blokken zweven trouwens in een grijze - witte omgeving met een beetje perspectief.



En nog meer van die rare, domme details ... één grote design omgeving!

Vrij visueel dus [rr]

En dat is met alles dus zo, ... alles wat ik studeer (zelfs wiskunde) en zie, herinner ik me door het visueel voor te stellen ... of ik vergeet het simpelweg.

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: visuele gedachtengang

grappig :wink:

Ik stel het me als een cirkel voor (een klok).... met december en januari bovenin links en rechts van de 12.

En 3D stel ik het me als een spiraal voor.
Bonum vinum laetificat cor hominis

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: visuele gedachtengang

Ik zou niet weten hoe ik me een jaar visueel voor moet stellen. Ik moet hooguit denken aan de aarde die een rondje om de zon maakt, maar daar zie ik geen maanden, weken of dagen bij.

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: visuele gedachtengang

als een agenda, waar ik doorheen kan bladeren, per week, misschien niet zo crea, maarja, zoveel heb je er ook niet aan een jaar voor te stellen...

als we verder gaan, 10 jaar ofzo, wordt het trouwens een echte ouderwetse tijdlijn... zo een die ze bij geschiedenis gebruiken.

Afbeelding

vond trouwens wel een mooie van dat spiraal:

Afbeelding(alleen zo denk ik dus niet, wel jammer, wel mooi!)

Berichten: 4.546

Re: visuele gedachtengang

hoe bedoel je jammer? maar emm, ik zie een jaar gewoon als een tijdbalk, lekker makkelijk [rr]
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: visuele gedachtengang

[rr] hee d'r is een plaatje van wat leuk! In mijn voorstellingsvermogen is het echter een spiraal zoals je dat in een pen hebt bijv.

(dus niet steeds dunner of kleiner of verder weg)
Bonum vinum laetificat cor hominis

Berichten: 33

Re: visuele gedachtengang

Interessant dat iedereen er echt anders over denkt en dat er zelfs iemand is die er niet over heeft gedacht. Hoe zou het komen dat we er allemaal een ander beeld van hebben . Mss omdat het nooit is aangeleerd door iemand of gwn geen nut heeft dat we dat ons zo voorstellen..

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: visuele gedachtengang

Het heeft wel nut... beelden denken een stuk sneller dan taal.

Allemaal verschillend omdat we allemaal denkstrategieën opbouwen sinds onze vroegste jeugd. De één efficientere dan de ander [rr]
Bonum vinum laetificat cor hominis

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: visuele gedachtengang

hoe bedoel je jammer? maar emm, ik zie een jaar gewoon als een tijdbalk, lekker makkelijk :)
Jammer omdat ik die spiraal wel erg mooi vind. Is toch leuker om aan mooie dingen te denken dan aan stomme lijn met streepjes?! Dan had ik me wel creatief gevoeld zeg!

Berichten: 4.546

Re: visuele gedachtengang

it's all about the facts, of iets stom of leuk of mooi is doet er niet toe als je iets verklaart :)
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 99

Re: visuele gedachtengang

Het is erg interesant, hoe stellen jullie je een jaar visueel voor? Of hebben jullie er gewoon nog nooit over nagedacht?
Grappige vraag. Ik heb er inderdaad nog nooit zo over nagedacht, maar nu ik er even over nadenk bedenk ik me dat ik het jaar ook visueel voorstel. Als een cirkel met de jaarwisseling onderaan. We klimmen dus via de lente omhoog naar de zomer en dalen via de herfst weer af naar de winter. Bovenaan is het lichter dan beneden. Als het een hete zomer is ben ik altijd blij dat we weer 'over de top' heen zijn.

Musje

Berichten: 2.504

Re: visuele gedachtengang

de mens is bijzonder slecht in systematisch rekenen met enkel de hersenen, zonder op te schrijve ofzo... commando's opvolgen om bepaalde taken uit te voeren aan de andere kant is veel makkelijker voor de mens, waar het bij computers enorme hoeveelheden programmatie vergt
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 134

Re: visuele gedachtengang

Ik visualiseer een jaar als de jaarringen van een boom. Hopelijk groei ik door de jaren heen ook :wink:

Afbeelding

Reageer