tibet

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 4.546

tibet

ik vroeg me dit al een tijdje af.

de situatie in tibet met china is duidelijk tegen vele mensenrechten, toch laten we het gewoon gebeuren, dus waarom laat de wereld dat in vredesnaam gebeuren!

ik vind het raar, het is zo ontzettend duidelijk tegen de wet (de universele mensenrechten kun je daar toch wel onder scharen?) en tóch wordt er bar weinig concrete dingen tegen gedaan, of is dat inmiddels wel zo?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: tibet

Ben je het met me eens dat het afdwingen van een vrij Tibet d.m.v. militaire kracht nou niet bepaald de meest realistische oplossing is? Zelfs een economische boycot van China is in ons eigen belang nauwelijks denkbaar.

Een miljard Chinezen. Hoe leg je dat je wil op?

We moeten het dus wel laten gebeuren, en in de tussentijd met wat stille diplomatie op langere termijn proberen wat voor elkaar te krijgen...
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.546

Re: tibet

ja dat ben ik met je eens, dat is onmogelijk. maar die miljard chinezen, zijn die allemaal daarvoor? weten ze ook allemaal wat daar precies gebeurt? er wordt daar systeematisch een cultuur uitgeroeid, zouden ze allemaal weten hoe en vooral waarom dat gebeurt (ik weet zelfs niet waarom, kan iemand dat uitleggen?)

ik denk dat vooral de bevolking zelf overtuigen belangrijk is, als de hele bevolking in opstand komt kun je daar als regering niks tegen doen.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 1.168

Re: tibet

Goed punt Assi, als er onschuldig nobel Arabisch bloed wordt vergoten ( dat vind ik ook verschrikkelijk) staat dit forum bol van verontwaardiging. Echter als onschuldig bloed van anderen vergoten wordt, vooral als dit gebeurt door Arabieren, zoals in Soedan of door Arabieren tegen Arabieren zwijgt men in alle talen.

Tibet is een typisch voorbeeld, waar mensen die o zo verontwaardigd zijn over bv de inval van Israel in Libanon en die “vergeten” zijn de meer dan 120. 000 burgerslachtoffers van de inval van Syrie in Libanon, over zwijgen.

De Olympische spelen van 2008 worden in Beijng (Peking) gehouden. China wil hiermee positief in het nieuws komen.

De mensenrechten in Tibet zijn door China, dat de meest afgrijselijke regimes steunt, zoals dat in Soedan, waar Arabische hordes genocide plegen op de bevolking van het Animistische en Christelijke zuiden, met voeten getreden.

China geeft nu miljarden euro’s uit om de Olympische Spelen probleemloos te laten verlopen. Het heeft de Tibetaanse antilope zich toegeeigend als een van de Chinese mascottes om zo de Olympische Spelen te misbruiken door een foutief beeld van Tibet te verspreiden.

Mensenrecht schendingen vinden op grote schaal plaats in Tibet door China.. Tibetanen behoren hun geloof in vrijheid te kunnen belijden in een autonoom gebied. De echte Dalai Lama behoort terug te kunnen keren naar Tibet en met de regering in ballingschap behoort onderhandeld te worden. De Nep Dalai Lama , door China als stroman aldaar neergezet. dient genegeerd te worden. Indien het China gelukt de Olympische Spelen in 2008 probleemloos te organiseren zal Tibet voor altijd verloren zijn.

Berichten: 4.546

Re: tibet

ook al klinkt het "zweverig": waarom is de wereld ZO blind???

en nog steeds: waarom hebben ze dit uberhaupt gedaan? als ze hun land wilden vergroten dan zouden ze wel meer gepakt hebben, hebben ze iets tegen boedhisme ofzo? (ik zie dat namelijk niet echt als religie, in principe geen godheid erin ofzo, ik weet dat communisten dat niet willen maar boedhisme is niet echt vergelijkbaar met de grote monothiëstische geloven.)
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 1.168

Re: tibet

...waarom hebben ze dit uberhaupt gedaan..
Simpel. Pakken wat je pakken kunt, meer viel er niet te halen. Een wereldvreemd volk als de Tibetanen met een vredelievende religie loop je gemakkelijk onder de voet als Mao klantje. Gewoon landje pik zelfs al zitten er geen delfstoffen.

Berichten: 4.546

Re: tibet

dat snap ik dus niet, je hebt niks aan dat land, waarom hebben ze het dus gepakt, om stoer te zijn ofzo???
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: tibet

ook al klinkt het "zweverig": waarom is de wereld ZO blind???
The world is not blind, the world turns a convenient blind eye. [rr]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.546

Re: tibet

en waarom doen ze dat?

en nogmaals, waarom deed china landje-pik bij tibet? ik zie geen reden, geen grondstoffen, slechts een gelukkige bevolking maar daar heeft china niks aan (hallo, hoeveel mensen hebben die al [rr] )
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: tibet

Interessante discussie.

Gelieve me enkele punten te laten toevoegen :

1. China beweert dat de mensen nu beter af zijn in Tibet in vroeger. Zij beweren dat er vroeger in Tibet slavernij voorkwam. (Vrouwen die zes dagen per week in concentratiekampen schoenen en dergelijke moeten maken noem ik eigenlijk ook slavernij...). En hoewel China hopeloos ondemocratisch is, kan je moeilijk ontkennen dat dat systeem met die Dalai Lama er toch ook niet echt democratisch uitziet? :)

2. zelfs al is het beter voor "de mensen" in Tibet, wie zijn dat dan? Een Nederlandse kennis van me is naar Tibet gegaan en zegt dat het er stikt van de Han-chinezen. Dat is veruit de grootste van de vijf belangrijke groepen in China (de vier andere zijn Manchu's, Uyghurs, Mongolen en Tibetanen). De Chinese regering zou een heftige assimilatiepolitiek doorvoeren. Het zou er gemakkelijker zijn om je kind in het Mandarijn-Chinees naar school te laten gaan, dan in het Tibetaans. Het is begrijpelijk dat de gevoelens gemengd zijn over die nieuwe spoorlijn die Peking met Lhasa verbindt. [rr]

3. wel in feite doet onze regering er al wat aan ... want de Chinese overheid kan het al niet verkroppen als een land hem te gast laat zijn. Zo sloot de Chinese Volksrepubliek een paar jaar geleden zijn volledige grens met Mongolië omdat de Dalai Lama er een bezoek bracht...

4.... maar aan de andere kant durven we dan ook weer niet teveel doen. Zo werd de Dalai Lama's recente bezoek uitgesteld, omdat het het bezoek van de Belgische vorst Albert II aan China niet teveel mocht verstoren, en ja : daar komen interessante economische betrekkingen uit voort...

Berichten: 1.168

Re: tibet

tja Assi, waarom doen ze dat, vraag jij je af. "Immediately after the communist party took power in China in 1949 it began asserting its claim that Tibet was part of Chinese territory and its people were crying out for "liberation" from "imperialist forces" and from the "reactionary feudal regime in Lhasa". Veel info op www.tibet.org

Berichten: 4.546

Re: tibet

m.a.w ze gingen denken voor de tibetanen? vervelend trekje van die communisten...

waar baseerden ze die claims op?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 1.168

Re: tibet

Assassinator schreef:m.a.w ze gingen denken voor de tibetanen? vervelend trekje van die communisten...

waar baseerden ze die claims op?
Welgemeend advies voor de vrije uurtjes, Assi, ga jij nou eerst eens www.tibet.org helemaal doorspitten met alle links, dat geldt voor een ieder, denk ik.

Berichten: 4.546

Re: tibet

ik ben al begonnen [rr]
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 4.546

Re: tibet

nou, ik heb die site eens goed doorgelezen, het is echt nog erger dan ik dacht! niet alleen de cultuur maar ook de gehele natuur wordt langzamerhand vernietigt, dit kán toch niet langer doorgaan??? waarom hebben we het uperhaupt laten gebeuren. het is bijna onmogelijk voor me om mijn machteloosheid te accepteren.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Reageer