Burgerlijk ingenieur laptop

Moderator: Rhiannon

Berichten: 232

Burgerlijk ingenieur laptop

Ik ga het komende jaar beginnen aan studies burgerlijk ingenieur, of ingenieurswetenschappen zoals dat nu in België heet, en ik ben van plan een laptop te kopen aangezien ik op kot moet. Nu is mijn vraag of je bij zo'n studies veel grafische programma's (3D toepassingen et.) gebruikt, want dan moet ik hierbij wel letten op de aankoop van een laptop [rr]

Dank bij voorbaat!
voorheen bekend als "fysicusje in spe"

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Burgerlijk ingenieur laptop

Of je veel van die grafische tekenprogramma's gaat nodig hebben, hangt af van de richting die je uitgaat (bouwkunde > chemie bvb).

In de gemeenschappelijke jaren hebben wij het tekenprogramma Inventor gebruikt, maar met een matige grafische kaart werkt dat ook.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 255

Re: Burgerlijk ingenieur laptop

TD! schreef:Of je veel van die grafische tekenprogramma's gaat nodig hebben, hangt af van de richting die je uitgaat (bouwkunde > chemie bvb).

In de gemeenschappelijke jaren hebben wij het tekenprogramma Inventor gebruikt, maar met een matige grafische kaart werkt dat ook.
Inderdaad, elke keuzerichting heeft wat zijn specifieke programmas. Wat je in de eerste 2 jaar gebruikt draait met gemak op elke laptop die je nu koopt denk ik.

Je moet er natuurlijk rekening mee houden dat je laptop minstens 5 jaar moet meegaan, tot het einde van je studies, dus ik zou niet kunnen zeggen hoe rap die moet zijn.

Berichten: 232

Re: Burgerlijk ingenieur laptop

Het zou bij mij inderdaad wel bouwkunde worden...
voorheen bekend als "fysicusje in spe"

Berichten: 107

Re: Burgerlijk ingenieur laptop

Hij kan in ieder geval niet 'rapper' gaan dan 2,3 GHZ. Voor tekenprogramma's heb je niet zozeer een sterke videokaart nodig. Werkgeheugen - MB RAM - is wel handig en belangrijk.
This old world still looks the same.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Burgerlijk ingenieur laptop

Dat laatste wil ik zeker bevestigen. Gewoonlijk zit het met de processorsnelheid wel goed (zo'n hoopje gigahertz kopt ook mooi op affiche bij aanbiedingen enzo) en de grootte van de harde schijf is meestal ook ruim voldoende (al gaat dat voor laptops minder op dan bij gewone desktops, maar tenzij je van plan bent veel films e.d. op je pc op te slaan, kom je niet snel in de problemen).

Het werkgeheugen (RAM) is (vooral in het verleden) lang onderschat terwijl dit een erg belangrijke rol speelt, vooral als je wat meer (of zwaardere) programma's tegelijk wil gaan draaien. Bij gewone pc's is 1GB al vaak de standaard, bij laptops meestal enkel bij de duurdere modellen. Met minder dan 512mb moet je zeker geen genoegen nemen, maar als de laptop lang mee moet gaan is 1GB geen overbodige luxe (ook omdat uitbreiden/upgraden bij een laptop wat minder evident is).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Burgerlijk ingenieur laptop

Wat is eigenlijk het voordeel van een laptop in dit geval? Is een gewone fatsoenlijke PC met een groot beeldscherm (ivm de ruimte op kot misschien een plat scherm) niet veel prettiger om mee te werken? Neemt minder ruimte in op je bureau (de kast kun je ergens onder in een hoekje steken, scherm kun je zonodig zelfs ophangen). En wil je werk meenemen van en naar school dan moet je al gekke dingen doen wil je werk niet op een USB geheugenstick van een paar tientjes passen. (en die stick die past in een borstzakje, je laptop niet). En voor het geld van een enigszins fatsoenlijke laptop koop je een schitterende PC met een dual core processor en alles erop en eraan.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Burgerlijk ingenieur laptop

Precies, daarom heb ik ook een desktop. Werkt comfortabeler en meer inhoud voor minder geld.

Maar, sommige studenten vinden het handig om hun computer in het weekend gemakkelijk mee naar huis te kunnen nemen (of zelfs naar sommige colleges/pratica).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 2.589

Re: Burgerlijk ingenieur laptop

Wat is eigenlijk het voordeel van een laptop in dit geval? Is een gewone fatsoenlijke PC met een groot beeldscherm (ivm de ruimte op kot misschien een plat scherm) niet veel prettiger om mee te werken? Neemt minder ruimte in op je bureau (de kast kun je ergens onder in een hoekje steken, scherm kun je zonodig zelfs ophangen). En wil je werk meenemen van en naar school dan moet je al gekke dingen doen wil je werk niet op een USB geheugenstick van een paar tientjes passen. (en die stick die past in een borstzakje, je laptop niet). En voor het geld van een enigszins fatsoenlijke laptop koop je een schitterende PC met een dual core processor en alles erop en eraan.
Het is wel zo, had ik dat gedaan dan was ik mijn computer al kwijt geweest, ze hebben namelijk al ingebroken op mijn kot.

succes nog.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Burgerlijk ingenieur laptop

Ik kan me voorstellen dat ze ook draadloos netwerk hebben op het terrein van de universiteit/hogeschool. Dit zie je steeds vaker. En dan is een laptop toch wel weer handig, je kan overal op de campus het netwerk benaderen en je bent altijd verzekerd van een computer om mee te werken.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Burgerlijk ingenieur laptop

Op een laptop kun je tenminste nog een ei bakken.

Dat gaat niet met een desktop.

Ergonomisch is het veel beter om een pc te hebben, ook ivm gevaar van stelen, crashen (dus dat je laptop stuk gaat) Plus je krijgt betere prestaties en een groot scherm, wat erg belangrijk is voor bouwkunde.

Ik zou dan een +2GB usb-stokje kopen, of van die 10GB miniharddrives. Je kunt dan de pc op school en die thuis zo instellen dat bepaalde mappen automatisch gesynchhroniseerd worden, heb je altijd alles bij.

Berichten: 4.546

Re: Burgerlijk ingenieur laptop

ook ivm gevaar van stelen, crashen (dus dat je laptop stuk gaat)
letterlijk én figuurlijk [rr] maar moet je met die opleiding ook geen tekeningen maken? gaat dat niet veel beter op een desktop?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Burgerlijk ingenieur laptop

Bert F schreef: 

Het is wel zo, had ik dat gedaan dan was ik mijn computer al kwijt geweest, ze hebben namelijk al ingebroken op mijn kot.
Dus ook als je op stap gaat heb je tegenwoordig je laptop altijd bij je??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2.589

Re: Burgerlijk ingenieur laptop

Dus ook als je op stap gaat heb je tegenwoordig je laptop altijd bij je??
Nee uiteidenlijk is mijn laptop ook niet zoveel waard maar het is wel zo dat die dief (die trouwens echtwel bekend aan het worden is bij ons) nogal eens durft toe te slaan tijdens weekends en vakanties (van pakweg drie weken toen is het trouwens gebeurd) hij vindt het dan sneu om in alle stilte die kamers binnen te breken en op zijn gemak mee te nemen wat hij graag heeft.

Ik geef nog altijd de voorkeur aan een goede laptop. Bijkomend zou ik aanraden om eentje (moest je dat dan toch willen) te kopen die een niet altijd te groot scherm heeft (klinkt nogal tegenstrijdig) maar ik kochte hem destijds en heb er nu één met een 17 inch scherm en dat is echt veel te groot, veel te zwaar zo'n 7 en halve kilo.

Bijkomend lijden die laptop enorm veel en dit omdat ik die niet kan vervoeren als handbage. Dus hij zit altijd in mijn koffer dat ik vooruit moet trekken wat logischer wijs enorm zwaar is die wielen zijn al gesnueveld dus staan daar nu gewoon grootte wieletjes op (die uit zo'n doe hetzelf komen en die belast kunnen worden met zo'n 70 kilo). als volgt scheelt er nu wat met mijn harde schijf hij schijnt namelijk dat die niet zo blij zijn als ze door een put moeten. 2 usb poorten hebben het ook al begeven om dat die ergens geblokeerd hebben zitten.

Dus kortom, het kan mss lachwekkend overkomen, ik raad je aan om een kleine 14 inch laptop te kopen die je dan in je handbage mee kan nemen en die maximum 2 kilo (en eigenlijk zelfs maar een 1.8 ) mag wegen. op je kot kan je dan nog altijd voor een groot scherm zorgen, eventueel pas na een twee tal jaar om zodoende beter tek te kunnen maken. Dat blijft dan wel daar.

Koop er ook onmiddellijk een tweede voeding bij want die dingen gaan net kapot als je, je laptopje nodig hebt (heb ik zelf ook mogen ervaren).

En tot slot kan je alleen maar zeggen studeer goed en als je ooit echt te veel geld hebt, maar dan echt te veel koop je dan om het halfjaar een nieuwe laptop net omwille van het feit dat je dan totaal geen last hebt van die slijtage. Maar dat is natuurlijk, ook voor mij nog zeker niet het geval voor de eerste twintig jaren. Maar ja je weet nooit.

Suc6 nog Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Burgerlijk ingenieur laptop

Als je een laptop aanschaft is een externe monitor en eventueel een extern toetsenbord + muis een zeker te overwegen optie. Zo ben je bij een lange zit op je kamer er iig van gegarandeerd dat je ergonomisch verantwoord bezig bent.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer