Arctic summer ice anomaly shocks scientists

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Arctic summer ice anomaly shocks scientists

Satellite images acquired from 23 to 25 August 2006 have shown for the first time dramatic openings – over a geographic extent larger than the size of the British Isles – in the Arctic’s perennial sea ice pack north of Svalbard, and extending into the Russian Arctic all the way to the North Pole.

Lees meer ... ESA

Berichten: 4.502

Re: Arctic summer ice anomaly shocks scientists

Ik zag in dat engelse verhaal geen opmerking over zeespiegelstijging of betreft het hier vn.zeeijs?

Berichten: 4.546

Re: Arctic summer ice anomaly shocks scientists

nja dat lijkt me een logisch gevolg en niet het vermelden waard [rr]
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Arctic summer ice anomaly shocks scientists

Dit is geen landijs maar zeeijs, en daar gaat de zeespiegel niet van stijgen (nog een geluk dat ze dit in het nieuws in belgie dit er bij hebbe gezegd, ik zag de andere niet wetenschappelijke forums waar ik op kom anders weer vollopen met 'het einde van de wereld is in zicht' boodschappen [rr] )

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.283

Re: Arctic summer ice anomaly shocks scientists

Het betreft hier 100% zeeijs, en het smelten leidt dus op zich niet tot zeespiegelstijging.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.546

Re: Arctic summer ice anomaly shocks scientists

is een gevolg van dit niet dat de stromingen langzaam veranderen?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 4.502

Re: Arctic summer ice anomaly shocks scientists

Dat zeeijs bevindt zich voor ca.90% onder water en heeft een wat lager SG.dan water,dus de opmerking van JanvdV klopt met mijn gedachten,maar behoort er bij die smelting geen landijs van Groenland en andere poolgebieden;als dat in het water komt hebben we wel een vluchtboot nodig!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.283

Re: Arctic summer ice anomaly shocks scientists

Het zou ertoe kunnen leiden dat de golfstroom stil gaat vallen. Dan krijgt West-Europa ook meer een landklimaat: warmere zomers en koudere winters....

Overigens, dat gat in het poolijs is niet direct ontstaan door smelten. Het stormachtige weer in augustus in die streken heeft een paar enorme pakketten zee-ijs uiteengereten. (Hoewel dat met dikker ijs waarschijnlijk niet gebeurd zou zijn, dus indirect komt het toch ook weer door het smelten van het poolijs)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Arctic summer ice anomaly shocks scientists

Het is 70% oktagon [rr]

En als landijs smelt -> meer water -> meer neerslag -> gletsjers groeien aan...

@assassinator: Idd, als het zeeijs allemaal zou smelten aan de noordpool dan valt de golfstroom stil en komen we hier in europa op een klimaat zoals canada (wat volgens onze ligging 100% natuurlijk zou zijn, enkel de warme golfstroom houdt ons warm, maar deze is al ettelijke keren in de geschiedenis stilgevallen en terug op gang gekomen...)

Berichten: 4.502

Re: Arctic summer ice anomaly shocks scientists

Ik leer elke dag bij, Cycloon,vandaar dat ik veel dar op dit medium!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.283

Re: Arctic summer ice anomaly shocks scientists

En als landijs smelt -> meer water -> meer neerslag -> gletsjers groeien aan...
:)

Ik meen in deze bewering twee sterk afgesneden bochten te zien:



"meer water-> meer neerslag" ? Als er meer, maar kouder water komt wordt het droger in de atmosfeer. En zal het minder regenen. Als er meer water van dezelfde temperatuur komt, maar zonder een groter wateroppervlak, verandert er niets aan de verdamping en dus ook niet aan de neerslag

Verder, als de atmosfeer warmer wordt, kan deze lucht meer waterdamp bevatten voordat condensatie zal optreden, en zal het minder regenen.

"meer neerslag -> gletsjers groeien aan" ? Voor gletschergroei hebben we neerslag in overwegend vaste vorm nodig. In het algemeen zal in een warmer wordende wereld dit juist minderen.

en nog een (klein?? :) ?) onlogicaatje:

"als landijs smelt -> gletsjers groeien aan..."

gletschers zijn landijs. [rr] eigenlijk de ijsrivieren waardoor landijs in vaste vorm wordt afgevoerd.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.502

Re: Arctic summer ice anomaly shocks scientists

Cycloon beweert dat ijs zich voor 70% onder water bevindt,ik gaf aan dat het ca.90% is en lees als bevestiging bij Wikipedia en Google dat ijs ca.0,95 kg/liter weegt en weer ergens anders dat 1/11 deel boven water steekt en ook dat 90% onder water is.

Dus Cycloon,heb jij een ander soort ijs of water?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.283

Re: Arctic summer ice anomaly shocks scientists

BINAS: ijs van -4°C heeft een dichtheid van 917 kg/m³

BINAS: zeewater van 20°Cmet 3% zout (gemiddelde waarde) heeft een dichtheid van 1024 kg/m³. Echter, kouder zeewater zal een nog wat grotere dichtheid hebben, gemiddeld ca 1030 kg/m³.

1 m³ ijs verplaatst dus 917 kg zeewater, en dat is 917/1030 = 0,89 m³ zeewater.

afgerond steekt gemiddeld dus waarschijnlijk 89 % van een ijsberg onder water, en 11 % erboven

Wikipedia is het daar ruwweg mee eens overigens:

http://nl.wikipedia.org/wiki/IJsberg

dus waar Oktagon op wiki die 95 % leest is me niet duidelijk.

Dat er op internet ook zat onzin wordt beweerd weten we allemaal, maar wiki houden we liefst zo zuiver mogelijk, want daar beginnen mensen zo zoetjes aan een beetje op te vertrouwen. Dus Oktagon, vertel waar je op Wiki 95 % vond, en dan gaan we dat maar eens verbeteren.

EDIT>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

ivm met grotere dichtheid koud water (eerst over het hoofd gezien) vetgedrukte gegevens aangepast.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.502

Re: Arctic summer ice anomaly shocks scientists

Ik heb een variatie van info weergegeven om aan te tonen dat ik met mijn 90% onder water er dichter bij was dan Cycloon met zijn 70%.Op vond die gegevens "ergens" bij Google en Wikipedia,maar er staan bij vooral Google zoveel sites en wil het daar bij laten.

Gebruikersavatar
Berichten: 415

Re: Arctic summer ice anomaly shocks scientists

het is weer september, dan is het zeeijs op zijn minst en komen elk jaar de rampzalige nieuwsberichten in de krant: "Als deze trend doorzet is er over dertig jaar geen zee ijs meer!" Alleen was het zestig jaar geleden warmer aan de pool en waren er geen satelietbeelden van zeeijs. Die hoge temperatuur hebben de ijsberen dus ook overleefd.

Afbeelding

http://www.worldclimatereport.com/index.ph...ble-distortion/

Reageer