Roodverschuiving ook zichtbaar bij nabije sterren?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Berichten: 22

Roodverschuiving ook zichtbaar bij nabije sterren?

Ik heb 2 vragen:

1. Is roodverschuiving ook te meten bij sterren die erg dichtbij staan, zoals Alpha Centauri of de Zon?

2. Zijn er overeenkomsten bij de polarisatie van sterrenlicht van sterren die op gelijke afstand van de Aarde staan?

Berichten: 6

Re: Roodverschuiving ook zichtbaar bij nabije sterren?

1. Ja maar bij sterren die zo dicht staan is de roodverschuiving verwaarloosbaar klein. Bij sterrenstelsels die verder staan is hij natuurlijk groter, want hoe verder de objecten van je verwijdert zijn hoe sneller ze van je af bewegen.

Nog een vraagske: Is er in het heelal ergens een blauwverschuiving te vinden, want alles dijt toch uit? [rr]

Re: Roodverschuiving ook zichtbaar bij nabije sterren?

1. Is roodverschuiving ook te meten bij sterren die erg dichtbij staan, zoals Alpha Centauri of de Zon?
Roodverschuiving is als het ware de toename van de golflengte van de straling, veroorzaakt doordat de stralingsbron en de waarnemer zich van elkaar verwijderen. Onze zon heeft relatief gezien altijd wel dezelfde afstand tot de aarde, vandaar dat ik denk dat er maar een minimale roodverschuiving zal zijn, als die er al is. De ster Alpha Centauri beweegt van ons af (uitzettend universum) en zal dus een roodverschuivnig vertonen.

Afbeelding

Berichten: 6

Re: Roodverschuiving ook zichtbaar bij nabije sterren?

Als een ster zoals de zon op 1 miljard lichtjaar zo'n verschil maakt dan heeft de ster Alpha centauri die maar op 4 lichtjaar staat toch een zeer kleine roodverschuiving?

Berichten: 22

Re: Roodverschuiving ook zichtbaar bij nabije sterren?

Nog een vraagske: Is er in het heelal ergens een blauwverschuiving te vinden, want alles dijt toch uit?   [rr]


Volgens mij heeft het Andromeda stelsel als een van de weinigen een blauwverschuiving.

Re: Roodverschuiving ook zichtbaar bij nabije sterren?

Als een ster zoals de zon op 1 miljard lichtjaar zo'n verschil maakt dan heeft de ster Alpha centauri die maar op 4 lichtjaar staat toch een zeer kleine roodverschuiving?
Tsja, daar zou ik me ook in moeten verdiepen, ik zou het je zo niet kunnen zeggen :wink: . Ik zal nog eens wat proberen te vinden erover. Het heeft in ieder geval allemaal met het verschil in golflengte te maken in nm. En dat staat weer in relatie met de snelheid van het object dat ook weer kan verschillen.
Volgens mij heeft het Andromeda stelsel als een van de weinigen een blauwverschuiving.
Andromeda heeft inderdaad een blauwverschuiving. (komt volgens mij met een snelheid van ongeveer 122 km/sec van ons af.) Maar heb ook berichten gelezen dat er een honderdtal van sterrenstelsels zijn met een blauwverschuiving. (relatief gezien dus maar een erg klein deel van het totaal).

Berichten: 22

Re: Roodverschuiving ook zichtbaar bij nabije sterren?

Heeft iemand een lijst met bekende objecten, hun afstand, en hun roodverschuiving?

Berichten: 68

Re: Roodverschuiving ook zichtbaar bij nabije sterren?

Petje2000 schreef:
This life ends in 5 schreef:
Nog een vraagske: Is er in het heelal ergens een blauwverschuiving te vinden, want alles dijt toch uit?   [rr]


Volgens mij heeft het Andromeda stelsel als een van de weinigen een blauwverschuiving.
Klopt en 1 van de consequenties daarvan is dat het Adromeda stelsel misschien in de verre toekomst met ons eigen Melkwegstelsel gaat botsen,100 % zekerheid is daar echter niet over.

Berichten: 4.546

Re: Roodverschuiving ook zichtbaar bij nabije sterren?

hoe snel gaat Alpha Centauri?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 238

Re: Roodverschuiving ook zichtbaar bij nabije sterren?

Heeft iemand een lijst met bekende objecten, hun afstand, en hun roodverschuiving?
Ik heb een spreadsheetje met afstand en roodverschuiving van de volgende supernova's:

1992bi

1994F

1994G

1994H

1994al

1994am

1994an

1995aq

1995ar

1995as

1995at

1995aw

1995ax

1995ay

1995az

1995ba

1990O

1990af

1992P

1992ae

1992ag

Hier heb ik dan ook de hubble constante uit berekend.
Peter van Gemert

2e jaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft

Berichten: 22

Re: Roodverschuiving ook zichtbaar bij nabije sterren?

Petje2000 schreef:Heeft iemand een lijst met bekende objecten, hun afstand, en hun roodverschuiving?
Ik heb een spreadsheetje met afstand en roodverschuiving van de volgende supernova's:

...

Hier heb ik dan ook de hubble constante uit berekend.


Ow! Dat is precies wat ik zocht. Is het mogelijk dat spreadsheetje (en de berekeningen) te posten?

Re: Roodverschuiving ook zichtbaar bij nabije sterren?

hoe snel gaat Alpha Centauri?
-21,6 km/sec., dus -77.760 km/uur. Volgens mij in de richting van de aarde aangezien de snelheid negatief is vermeld.

Deze snelheid is overigens bepaald door het bekijken van het spectrum (rood- en blauwverschuiving)

Berichten: 312

Re: Roodverschuiving ook zichtbaar bij nabije sterren?

Als een ster zoals de zon op 1 miljard lichtjaar zo'n verschil maakt dan heeft de ster Alpha centauri die maar op 4 lichtjaar staat toch een zeer kleine roodverschuiving?
Tsja, daar zou ik me ook in moeten verdiepen, ik zou het je zo niet kunnen zeggen :wink: . Ik zal nog eens wat proberen te vinden erover. Het heeft in ieder geval allemaal met het verschil in golflengte te maken in nm. En dat staat weer in relatie met de snelheid van het object dat ook weer kan verschillen.
Volgens mij heeft het Andromeda stelsel als een van de weinigen een blauwverschuiving.
Andromeda heeft inderdaad een blauwverschuiving. (komt volgens mij met een snelheid van ongeveer 122 km/sec van ons af.) Maar heb ook berichten gelezen dat er een honderdtal van sterrenstelsels zijn met een blauwverschuiving. (relatief gezien dus maar een erg klein deel van het totaal).
Komt met een snelheid van 122 km/s op ons af, is het niet?
The most dangerous aspect of searching the truth is that you might find it.

Re: Roodverschuiving ook zichtbaar bij nabije sterren?

Komt met een snelheid van 122 km/s op ons af, is het niet?
Ik had de fout al zien staan maar dacht...ach, daar struikelt niemand over, dus toch wel. :wink: Overigens hoef je daarvoor niet mijn hele bericht in een Quote te zetten, dat scheelt weer in ruimte. 8)

Gebruikersavatar
Berichten: 60

Re: Roodverschuiving ook zichtbaar bij nabije sterren?

Kan men dan ook kleine rood/blauwverschuiving waarnemen van de zon als die verder en dichter komt te staan tijdens de cyclus van de aarde rond de zon? Voor de rest denk ik niet dat de aarde en de zon verder uit elkaar gaan doordat het heelal uitdijt omdat we in een baan rond de zon zitten, of ben ik mis ?

Reageer