Wenn Nervenzellen kontaktscheu sind

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Wenn Nervenzellen kontaktscheu sind

Hirnforscher haben im Tiermodell die Effekte von Mutationen untersucht, die beim Menschen zu Autismus führen. Dabei handelt es sich um Mutationen in jenen Genen, die die Bauanleitung für Proteine aus der Familie der Neuroligine tragen.

Lees meer ... Max Planck Gesellschaft

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Wenn Nervenzellen kontaktscheu sind

Leuk.

Waar gaat het over?

Re: Wenn Nervenzellen kontaktscheu sind

Uhh...

Die twee zinnen hadden dan toch nog wel even in het Nederlands vertaald kunnen worden.... 8)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: Wenn Nervenzellen kontaktscheu sind

Het komt ongeveer op het volgende neer. Frans onderzoek had in 2003 aangetoond dat in families waar regelmatig autistische kinderen worden geboren, afwijkingen voorkomen in hun genen (NLGN3 en NLGN4X). Het was al bekend dat die genen iets te maken hadden met hersenfuncties, maar wat precies was onbekend.

Het nu gedane onderzoek van het max-planck-instituut komt op het volgende neer. Ze hebben een stam muizen gemaakt die de genen voor neuroligine-1, -2, -3 en -4 missen. Die dieren stierven direct na hun geboorte, maar hun hersenen konden onderzocht worden. Het blijkt dat het ontbreken van neuroligine het volwassen worden van synapsen remt. De signaaloverdracht tussen hersencellen kan dan niet goed plaatsvinden.

Het ontbreken van neuroligine remt het volwassen worden van synapsen. En ze denken daarmee een verklaring te hebben voor autisme.

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Wenn Nervenzellen kontaktscheu sind

ok bedankt.

Raar dat ze vlak na de geboorte sterven.

Als er zoiets vitaals mis is zou je verwachten dat ze veel eerder het loodje leggen.

Ik heb weleens gelezen dat de geboorte helemaal niet zo'n drastische verandering is als het lijkt.

Geen bron, sorry.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Wenn Nervenzellen kontaktscheu sind

Ik heb weleens gelezen dat de geboorte helemaal niet zo'n drastische verandering is als het lijkt.


Dat lijkt me eerder wel, als je nog niet geboren bent en je hebt bijvoorbeeld een maagaandoening dan ga je daar als foetus niet veel last van hebben lijkt me vermits je al je voedsel direct in je bloedbaan terecht komt. Een keer geboren moet je dan wel je eigen voedsel opnemen en dan heb je een probleem. Dit maar als een simpel voorbeeld, bij complexere zaken weet ik zo niet wat het moederlichaam allemaal regelt bij een foetus, maar als je het mij vraagt hangt daar veel van af.

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Wenn Nervenzellen kontaktscheu sind

Klopt, en er komt een scheidingswand tussen het linker en rechter atrium.

En een "short cut" ader onder het hart gaat weg.

Jammer dat ik die bron niet meer kan vinden. Volgens mij was het op discovery.

Ik vraag me echt af in welk opzicht ze dat bedoelde.

Misschien dat er op hormoon gebied dan weinig veranderd.

Berichten: 4.502

Re: Wenn Nervenzellen kontaktscheu sind

Om iets in te gaan op CYCLOON nav.van zijn opmerking over moedervoeding,vraag ik me wel eens af (als belangstellend leek) waaraan de navelstreng (die dus wordt doorgesneden en afgebonden bij het kind) in feite is verbonden.Is dat mogelijk de plaats waar de blindedarm aanwezig blijft en waar dus eerst alle voeding van de foetus plaats vond en na afbinding er een wormvormig aanhangsel overbleef aan het darmstelsel.

Vroeg dit aan medici,kreeg geen duidelijk antwoord.

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Wenn Nervenzellen kontaktscheu sind

De navelstreng zit vast aan de placenta of moederkoek.

De placenta zit vol met bloedvaten van moeder en kind.

Hierdoor kunnen voedingsstoffen, zuurstof, enzovoorts zich van het bloed van de moeder naar het bloed van het kind bewegen.

Het bloed mengt niet met elkaar maar ligt heel dicht langs elkaar.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Placenta

Aan de kant van het kind zit het vast aan de navel.

Aan de kant van de moeder dus aan de binnenkant van de baarmoeder aan de placenta die het lichaam verlaat na de bevalling.

Berichten: 4.502

Re: Wenn Nervenzellen kontaktscheu sind

Wat gebeurt er aan de binnenkant van de navel als de verbinding wordt verbroken,ik neem aan dat er niet alleen voeding vanaf de navel naar de huidvaten en niet verder plaats vond en er mogelijk een directere verbinding was met het darmstelsel of bloedvatenstelsel.

Zulk soort medische antwoorden kreeg ik ook,maar voldeden me niet!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Wenn Nervenzellen kontaktscheu sind

oktagon schreef:Wat gebeurt er aan de binnenkant van de navel als de verbinding wordt verbroken,ik neem aan dat er niet alleen voeding vanaf de navel naar de huidvaten en niet verder plaats vond en er mogelijk een directere verbinding was met het darmstelsel of bloedvatenstelsel.

Zulk soort medische antwoorden kreeg ik ook,maar voldeden me niet!


Beide stelsels liggen zo dicht tegen mekaar dat stoffen door middel van diffusie overgaan van het ene stelsel naar het andere. In principe is er geen fysieke verbinding.

Berichten: 4.502

Re: Wenn Nervenzellen kontaktscheu sind

Probeer me de diffusie uit te leggen,heeft dat iets te maken met membraamwerking?

Berichten: 4.546

Re: Wenn Nervenzellen kontaktscheu sind

diffusie? vrij makkelijk, als er in 2 ruimtes zijn met water die met elkaar verbonden zijn en in de 1 zit een grotere concentratie zout dan de ander, dan gaat het water naar de ruimte met een grotere concentratie zout om het zeg maar te verdunnen zodat de concentraties zout in beide ruimtes gelijk worden. dit is diffusie met water, wordt ook wel osmose genoemt, maar de werking is helemaal hetzelfde [rr]
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 60

Re: Wenn Nervenzellen kontaktscheu sind

Als het water verplaatst is het osmose, als de voedingsstoffen verplaatsen, is het diffusie.

Berichten: 4.546

Re: Wenn Nervenzellen kontaktscheu sind

ja in het lichaam wel, maar de werking is hetzelfde [rr]
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Reageer