[wetenschap]

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 15

[wetenschap]

Heej, voor project op school moet ik een wetenschappelijke vraag 'verzinnen' (naar voorbeeld van de wetenschapswandeling in leuven..)

vb: "waarom is de hemel blauw?" of "hoe weet een aspirientje waar het pijn doet?"

op die vraag moeten we dan een wetenschappelijke verklaring geven

het moeten dus van die vragen zijn die op het eerste zicht logisch lijken maar toch niet zo simpel zijn om uit te leggen

iemand een ideetje??

DANKU!!! xx cathérine

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [wetenschap]

- Waarom draait een sateliet rond de aarde?

- Kan ik benzine ontbranden met een sigaret?

- Kan een man drie meter achteruit vliegen als deze door een kogel wordt geraakt?

- Waarom is de lucht overdag blauw en 's avonds rood?

De antwoorden mag je er zelf bij bedenken [rr]
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [wetenschap]

En voor al Bart's voorstellen is een beetje handig zoeken op dit forum zat om je op weg te helpen met een fatsoenlijk antwoord bovendien.... [rr] .
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 336

Re: [wetenschap]

Waarom is de lucht blauw? is een van de natuurkunde vragen die in het 2e of het 3e jaar op de universiteit wordt behandeld...

Je kunt misschien wel uitleggen waarom cd'tjes een bepaalde kleur hebben als je daar onder een bepaalde hoek naar kijkt.
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [wetenschap]

Waarom is de lucht blauw? is een van de natuurkunde vragen die in het 2e of het 3e jaar op de universiteit wordt behandeld...
Ik leg dat zelf uit bij het hoofdstuk licht niveau VMBO 3........

Zodra ze gezien hebben hoe licht zich gedraagt in prisma's en in wat erschillende stofjes, (in dit geval in rook), en gezien hebben dat dat witte vlak op hun beeldscherm onder een goede loep helemaal niet wit is, maar rood groen blauw.

Maar als je tot in detail wil zul je daar best op een universiteit heel diep op in knnen gaan.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wetenschap]

Klopt, want dan zul je dieper fenomenen zoals "scattering" behandelen (Rayleigh...)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 15

Re: [wetenschap]

Ja, die van die cd lijkt me wel een goeie vraag maar moeilijk om uit te leggen denk ik..nuja ik moet 3 vragen aan de leerkrachten voorleggen en uiteindelijk beslissen zij dan welke het wordt..

alvast bedankt!! (en verdere ingevingen zijn altijd welkom [rr] )

xx cathérine

Reageer