[Natuurkunde] sterren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

[Natuurkunde] sterren

Hoi!

Ik heb vorig schooljaar als onderwerp voor mijn profielwerkstuk gekozen: sterren.

Ik hoefde me er toen nog niet heel erg in te verdiepen, maar nu ik het moet gaan uitwerken stuit ik op een aantal problemen. Ik zie namelijk door de bomen het bos niet meer. Het ene moment ben ik bezig met uitleggen hoe een atoom in elkaar zit, om vervolgens kernfusie te bespreken. Het ander moment lees ik stukken over het Hertzsprung-Russel-Diagram, etc. Ik heb geen idee hoe ik het vanaf hier aan moet gaan pakken.

Heeft iemand misschien ideeën voor de opbouw van m'n pws?

Ik zat zelf bijvoorbeeld te denken aan de vorming van sterren, maar komen daar dan ook andere natuurkundige aspecten bij kijken? Dat lijkt me namelijk wel leuk, als ik dan bijvoorbeeld een complete deelvraag kan wijden aan gravitatiekracht.

Andere kreten die ik hoor zijn spectra, helderheid, temperatuur, etc. Maar ik heb een dictaat van de UvA uit '80/'81... en daar schrik ik enorm van de formules... volgens mij is mijn basiskennis daarvoor veel te klein.

Alle ideeën (en bronnen) zijn welkom!

Bij voorbaat al bedankt.

Groetjes,

Stephan

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Natuurkunde] sterren

Mss best beginnen met het ontstaan van een ster, je weet wel, een gaswolkje die samenklit en als er genoeg massa is een ster gaat vormen. (welja dan meer met details en beter uitgewerkt). Dan zou ik zoals je zelf vernoemt het Hertzsprung-Russel-Diagram bespreken, een keer de ster is gevormd tot welke categorie hoort ze dan?

Een keer je ster is ingedeeld kom je natuurlijk toe aan het punt hoe komt het dat een ster energie uitstraalt en hoe komt ze hier aan? Je kan dan inderdaad de hele opbouw van een atoom uitleggen maar dat lijkt me niet echt nodig, spits je louter toe op de stappen van de kernfusie en hoe de ster evolueert in de tijd, een keer alle waterstof weg is dan komen er andere stoffen aan te pas enzovoort...

Nu je het ontstaan hebt behandelt en het leven van de ster kan je terug naar je H-R-Diagram en uitleggen hoe de ster z'n ondergang tegemoet gaat (ik zou hier in detail treden voor onze zon en wat er dan met de planeten errond gebeurt).

Je kan dan nog overggaan naar zwarte gaten die ontstaan uit supernova's. Sterren die exploderen enzovoort.

Als laatste punt kan je dan nog enkele uitzonderingen behandelen zoals de dichtsbijzijnde ster (die hier toch eigelijk wel heel ver weg ligt). En andere merkwaardige sterren.

Er valt idd heel wat te zeggen maar eigenlijk hangt dat ook van jouw niveau af en je zal zeker moeten selecteren. Ik zou niet teveel in detail (mss enkel voor onze eigen zon).

Reageer