Muntgeld in de Romeinse tijd

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Muntgeld in de Romeinse tijd

Wat ik mij enige tijd afvraag is het volgende:

In de Romeinse tijd werd er gebruik gemaakt van muntgeld.

de legeringen hierin waren talrijk.

De munten opzich waren ook talrijk.

Maar hoe meer munten er zijn hoe meer afbeeldingen er zijn.

Want iedere keizer liet een eigen munt maken.

Of er waren munten voor speciale gelegenheden.

Ik heb eigenlijk 2 vragen

Wist men in centraal Rome hoeveel munten er in omloop waren? of werd dit regionaal geregeld? Als dit regionaal geregeld werd, hadden munten dus per regio een andere waarde. En de waarde hangt natuurlijk ook af van de markt.

Hoe wist men de validatie van munten?

ik kan me goed voorstellen dat munten met een oud-keizer na verloop van tijd niet meer geldig waren. of wat dit niet helemaal aan de orde?

Hierover heb ik vrij weinig info kunnen vinden.

Wel over het ontstaan en gebruik van munten. en de productie van munten.

Berichten: 1.780

Re: Muntgeld in de Romeinse tijd

Wist men in centraal Rome hoeveel munten er in omloop waren? of werd dit regionaal geregeld? Als dit regionaal geregeld werd, hadden munten dus per regio een andere waarde. En de waarde hangt natuurlijk ook af van de markt.[/quote]Munten in de oudheid hadden de waarde van het edelmetaal waarvan ze waren gemaakt. Iets kostte dus eigenlijk zoveel gram koper, zilver of goud. Munten hadden een vast gewicht en valsemunterij bestond uit het afschrapen van wat metaal, of het vervaardigen van munten van een goedkoper metaal (legering of double). De bakker woog niet elke munt na, maar iedere geldwisselaar had een heel instrumentarium bij zich om zowel het gewicht als het soortelijk gewicht van de hem aangeboden munten te bepalen. Rome kennende zal men een redelijk overzicht hebben gehad van het aantal geslagen munten, maar er was geen noodzaak om dat bij te houden zoals bij ons geld dat zijn waarde slechts ontleent aan het feit dat de Nederlandse Bank bereid is het in te wisselen voor goud.

Afbeelding
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Muntgeld in de Romeinse tijd

De Nederlandse bank is niet bereid om er goud voor te geven. Je kunt op de beurs goud kopen voor die euros maar dan wel tegen de dag-koers. De euro heeft geen intrinsieke waarde.

De euro heeft slechts waarde omdat de wet zegt dat het waarde heeft. Er is behoefte aan euros omdat de belastingdienst alleen euros accepteert. Nalaten om de belastingdienst te betalen heeft vervelende gevolgen waar tegen je beschermd wordt door te betalen.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Reageer