[Akoestiek] Profielwerkstuk: onderwerp

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

[Akoestiek] Profielwerkstuk: onderwerp

Hallo forumbezoekers,

als 6-VWOer moeten wij een profielwerkstuk vervaardigen. Ik heb me voorgenomen iets in de richting van de Akoestiek te doen (in de natuurkunderichting, liefst niet te wiskundig). Ik vroeg me af of iemand hier nog een leuk onderwerp of zelfs een opzet tot een leuke onderzoeksvraag zou weten?

Bedankt,

ik.
Vrijheid. Waarheid. Vrede. Liefde



Grillige Percepties



Tijdelijke bouwsels van het menselijke intellect die een zinloos bestaan trachten te rechtvaardigen.

Berichten: 4.502

Re: [Akoestiek] Profielwerkstuk: onderwerp

Mogelijk het effect bestuderen van aan het plafond hangende absorberende kubussen,bollen ed.om resonantie in een ruimte welke te hard klinkt ,te beperken!

Berichten: 9

Re: [Akoestiek] Profielwerkstuk: onderwerp

Hmm resonantie lijkt me niet zo interessant, de Fourieranalyse trouwens ook niet (voordat er iemand mee aan komt zetten). Ik speel bijvoorbeeld zelf elektrische en akoestische gitaar en piano, zou ik daar misschien niet wat leuke experimenten mee kunnen doen?

Iemand een idee?

Wat zijn bijvoorbeeld de specifieke verschillen tussen versterkte elektrische gitaar geluiden en de geluiden van een akoestische gitaar? Of verschilt hierbij alleen de klankkleur en eventueel de geluidssterkte?
Vrijheid. Waarheid. Vrede. Liefde



Grillige Percepties



Tijdelijke bouwsels van het menselijke intellect die een zinloos bestaan trachten te rechtvaardigen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Akoestiek] Profielwerkstuk: onderwerp

Akoestiek (afgeleid van het Griekse "akouoo", horen) is niets anders dan de studie van het geluid. In de praktijk wordt dit wel eens meer specifiek gebruikt voor de studie naar het gedrag van geluid in ruimtes.

Geluid is niets anders dan trillingen van luchtmassa's. Of dat nou van een gitaar komt of van een vrachtauto maakt niets uit. Het kan wel zijn dat je de reflectie van geluiden gewenst of juist ongewenst vindt. En dat is de wetenschap van de akoustiek. Volgens mij zit daar ook (net als in zoveel praktische wetenschappen) een flinke dot zwarte magie in, want de akoustische eigenschappen van gebouwen zijn zelden zoals ze door architecten werden voorspeld. Concertzalen bouwen is volgens mij eerder een kunst (c.q. magie) gebaseerd op wetenschap dan een pure wetenschap. [rr]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.502

Re: [Akoestiek] Profielwerkstuk: onderwerp

Architecten hebben niet overal verstand van,hoewel ze tegenwoordig vaak denken dat ze op ontwerpgebied een godheid zijn en via babbels allerlei wonderlijke creaties produceren.

Bij de oude kerken was het vaak de grote massa en volume lucht en aanwezigheid van veel mensen,dat een goede absorbsie van geluid veroorzaakte,waardoor er vaak een goede acoustiek was en is in oude kerken.

Bok modernere bouwwerken wordt er met lichtere constructies gewerkt en worden er acoust.berekeningen gemaakt om (als ik het goed beweer) interferenties te produceren,welke bepaalde frequenties kunnen opheffen.

Acoustiek in een modern gebouw is geen kunst van de architect,maar mbv.acoust.deskundologen en een grote portie geluk in het ontwerp is er soms een goede of meestal acceptabele acoustiek!

Berichten: 9

Re: [Akoestiek] Profielwerkstuk: onderwerp

Aaaahhh mensen, ge hebt het hier nog steeds tegen een 6VWO(st)er...
Vrijheid. Waarheid. Vrede. Liefde



Grillige Percepties



Tijdelijke bouwsels van het menselijke intellect die een zinloos bestaan trachten te rechtvaardigen.

Berichten: 9

Re: [Akoestiek] Profielwerkstuk: onderwerp

Enne ik zoek nog steeds een interessant onderwerp..
Vrijheid. Waarheid. Vrede. Liefde



Grillige Percepties



Tijdelijke bouwsels van het menselijke intellect die een zinloos bestaan trachten te rechtvaardigen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Akoestiek] Profielwerkstuk: onderwerp

Enne ik zoek nog steeds een interessant onderwerp..
Als jij je gitaar interessant vindt, dan ga je over klanken en timbres praten.

Onderzoeksvraag: waarom hebben alle gitaren die typische 8-vormige klankkast. Hoe klinkt dat dan bij andere vormen, en waarom?

Bouw een gitaarhals, (één snaar lijkt me voldoende) en zet daar verschillende vormen klankkasten onder. Meet je geluid, leg het grafisch vast. Hoe verandert het, en verklaar.....

Zet je klankgat op verschillende plaatsen boven die klankkasten: Meet je geluid, leg het grafisch vast. Hoe verandert het, en verklaar.....

Maak de klankkasten van dezelfde vorm maar verschillend materiaal: Meet je geluid, leg het grafisch vast. Hoe verandert het, en verklaar.....

leuke klus (maar dat '.....en verklaar' lijkt me te heftig)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 9

Re: [Akoestiek] Profielwerkstuk: onderwerp

Aaah dus je vind zelf ook dat de proef op zich erg leuk klinkt, maar (ik persoonlijk in ieder geval) aan de verklaringen echt niet wilt denken...

goh.
Vrijheid. Waarheid. Vrede. Liefde



Grillige Percepties



Tijdelijke bouwsels van het menselijke intellect die een zinloos bestaan trachten te rechtvaardigen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Akoestiek] Profielwerkstuk: onderwerp

Ukje schreef:Aaah dus je vind zelf ook dat de proef op zich erg leuk klinkt, maar (ik persoonlijk in ieder geval) aan de verklaringen echt niet wilt denken...

goh.
en toen??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 9

Re: [Akoestiek] Profielwerkstuk: onderwerp

Oké, ik heb dus nagedacht (wauw..) en een soort van onderzoeksvraag bedacht met twee (misschien niet heel erg originele) deelvragen. Jan vd Velde, jij moet er maar eens even je mening over geven (of het wel een goeie onderzoeksvraag is ed enzo):

Onderzoeksvraag: In welke opzichten verschillen en lijken de de noten van de toonladders gespeeld op een akoestische en een versterkte elektrische gitaar op elkaar?

deelvraag 1: wat is er voor verband tussen de tonen van een toonladder gespeeld op een akoestische gitaar?

deelvraag 2: idem als 1, alleen nu met elektrische gitaar

en hiermee hoop ik de onderzoeksvraag te kunnen beantwoorden, want zover ik weet zullen de twee alleen verschillen in timbre en amplitude (als gespeeld bij een andere geluidssterkte) en dus niet in frequentie.
Vrijheid. Waarheid. Vrede. Liefde



Grillige Percepties



Tijdelijke bouwsels van het menselijke intellect die een zinloos bestaan trachten te rechtvaardigen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Akoestiek] Profielwerkstuk: onderwerp

Daarin heb je uiteraard gelijk, en heb je tot op zekere hoogte al bij voorbaat je onderzoeksvraag beantwoord. Ik denk niet dat het daarom een goede onderzoeksvraag is. Alles gaat dan afhangen van de definitie van timbre. Maar volgens mij gaat dat erop neer komen dat er andere golfjes gesuperponeerd komen op de staande golf van de snaar, en dat daarin verschillen zitten. Die ga je er dan toch met een fourier weer uit moeten halen.

Ik ben niet muzikaal genoeg om daarin op positieve wijze mee te kunnen helpen. :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 9

Re: [Akoestiek] Profielwerkstuk: onderwerp

Fourier is zeker erg pittig voor een gemiddelde 6VWOster (NT-profiel)?
Vrijheid. Waarheid. Vrede. Liefde



Grillige Percepties



Tijdelijke bouwsels van het menselijke intellect die een zinloos bestaan trachten te rechtvaardigen.

Reageer