Tricloorethyleen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Tricloorethyleen

Beste leden , ik wil mij even voorstellen ben net kersvers op jullie forum.

Ik ben een gepensioneerde brandweerman en doe vrijwilligers werk op een hobbywerkplaats in het oosten des lands.

Wij werken nogal veel met plexiglas en zijn daarom op zoek naar tricloorethyleen.

Dus mensen a.u.b help want we zitten er om te springen.

Wie o wie kan ons helpen aan een adres waar het te verkrijgen is.

Bij voorbaat dank.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Tricloorethyleen

Euhm, ik denk dat het niet verstandig is om te gebruiken in een hobbywerkplaats omdat:
Carcinogen. Mutagen. Toxic. Possible teratogen. Human mutagenic data. May cause systemic effects if swallowed or inhaled. May be addictive. Harmful if swallowed, inhaled or absorbed through skin. Narcotic. Severe irritant. May cause dermatitis. Typical STEL 150 ppm. Typical LTEL 100 ppm. Carcinogen category 3.
Zo te horen is het onder gecontroleerde omstandigheden (zuurkast/goede afzuiging bijvoorbeeld) al naar spul.

Dit komt van http://physchem.ox.ac.uk/MSDS/TR/trichloro...roethylene.html

Ik weet dat mijn voormalig stagebedrijf (kunststofverwerkend) in Nieuwegein veel PMMA verlijmt (acrylaat, plexiglas: allemaal hetzelfde). Je kan ze bellen of ze lijm kunnen leveren (trichloorethyleen of een alternatief) of je naar hun leverancier willen doorverwijzen.

van den Hoven Kunststoftechniek

030-6067454

(vragen naar Matthijs)

Anders weet de leverancier van je acrylaat vast waar je het kan kopen.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 1.379

Re: Tricloorethyleen

Het trichloorethyleen is bij sommigen slechts bekend onder de naam "Tri " De ellende ermee ziet U wel in de quote. Alle organische chloorverbindingen zijn nu wel verdacht.

Toch denk ik dat er minder gevaarlijke oplosmiddelen bestaan zijn die voor het verlijmen van perspex gebruikt zouden kunnen worden. Alleen, ik ken ze niet. Ik denk daarbij aan halogeenvrije organische vloeistoffen met uitsluitend koolstof, waterstof en zuurstof. Je zit dan wel weer met een grotere brandbaarheid dan bij tri. Zo heeft ook in de chemie ieder voordeel zijn nadeel.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 187

Re: Tricloorethyleen

www.boomlab.nl dan bij de catalogus intypen: trichloorethyleen

Berichten: 582

Re: Tricloorethyleen

In het verleden heb ik bij een bedrijf gewerkt waar tri (trichloorethyleen) als ontvetter werdt gebruikt.

Het is een stof die zwaarder dan water is en niet echt onaangenaam ruikt.

De stof werdt verdampt en als dan een voorwerp in de damp terecht kwam dan condenseerde het tri op het voorwerp en spoelde zo alle vet eraf. Een mooi en vreemd gezicht als je de vloeistof als het ware uit het niets zag ontstaan.

Menig produktiemedewerker heeft er letterlijk tot zijn ellebogen in gezeten, niet te lang want het geeft een branderig gevoel op weke delen.

Het schijnt dat je er high van kan worden maar dat heb ik natuurlijk nooit geprobeert. Je moet dat spul niet nodeloos en overtollig inademen.

Ik zelf heb het gebruikt om o.a. plexiglas mee te verlijmen, en ook om te ontvetten.

De kleine beetjes die je thuis gebruikt zullen geen gevaar vormen als je maar niet de hele dag in de damp gaat staan.
Het eerste wiel was echt niet rond

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Tricloorethyleen

Wat Wombat schrijft is waar.

Ik wil bij zijn tekst echter de kanttekening bij plaatsen dat trichloorethyleen weliswaar niet veranderd is, maar de wereld rondom trichlooretyleen wél.

Vroeger hadden auto's geen kreukelzones, gordels of airbags. Vroeger werd er vrolijk in asbest gezaagd. Vroeger werd er vrolijk gewerkt in omgevingen met geluidsniveaus boven 90 dB zonder enige vorm van gehoorbescherming. Vroeger stonden schilders hele dagen in een lucht van organische oplosmiddelen. Vroeger spoten we vrolijk kilo's DDT op onze groenten, en zelfs in onze huizen om van de muggen af te raken. Vroeger speelden we met kwik in de klas. Vroeger mochten glazenwassers nog op ladders werken.

Maar vroeger is nu niet meer. En hoewel al die voorzorgsmaatregelen wel eens wat overtrokken lijken, zijn ze door de bank genomen verstandig.

EDIT:>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Kom ik zojuist iets tegen in het wetenschappelijk-nieuwsforum. De inhoudelijke waarde van het onderzoek durf ik niet te beoordelen, maar het is het overdenken waard in het verband met mijn opmerkingen hierboven:

http://www.sciencedaily.com/releases/2006/...60926183059.htm
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 582

Re: Tricloorethyleen

Voor het grooste gedeelte heb je gelijk, alles bij elkaar heet dat vooruitgang. Maar voor privegebruik hoef je er niet zo zwaar aan te tillen.

Dat zou betekenen dat er geen oldtimer meer rond mag rijden, want die hebben geen kreukelzone en blazen ook nog eens flink wat kwalijke gassen de lucht in.

Tenslotte is er ook geen verbod op alcohol en rookwaren, en ik kan bij benadering niet bepalen wat daar de gevolgen van zijn.

De reactie begint off/topic te raken. En ik kan helaas niet voor tri zorgen.
Het eerste wiel was echt niet rond

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Tricloorethyleen

Tri is een klasse 2 carcinogeen volgens de EU informatie

Om die reden mag de stof in Nederland niet aan particulieren worden verkocht volgens de warenwetregeling algemene chemische produktveiligheid.

Als het goed is zal je dit dus niet kunnen kopen.
β-Damascenon en maneschijn

Reageer