tweede kamerverkiezingen 2006

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

tweede kamerverkiezingen 2006

De verkiezingen komen er weer aan!!! Een peiling hierover kan dus niet achter blijven! wat zou de samenstelling van de tweede kamer zijn als dit forum de kamer mocht samenstellen?

Oftewel wat stem je/ jij in november of wat zou je stemmen.

er zijn ongeveer 90 partijen geregistreed bij de kiesraad (overzicht) hieruit de meest reele kanshebbers

er mogen maar 12 mogelijkheden zijn daarom heb ik er een paar samengevoegd:

fortuynistische splinters bestaan uit:

EenNL

Nawijn

Lijst Vijf Fortuyn

wie hier nog daadwerkelijk denkt dat er verschil zit tussen deze drie mag hierover ergens anders discusieren.

verder zijn de partijen PNVD (pedofielen partij) en partij voor de dieren weg wegens ruimtegebrek. Misschien een tip voor de tweede kamer! Maximaal 10 fracties!!! :)

ook blanco stemmen doe je maar bij je post-nihilistisch anarchistische vriendjes

Berichten: 42

Re: tweede kamerverkiezingen 2006

Vanochtend las ikin de krant dat het CDA van plan is studenten op een Masteropleidingen niet meer te financieren, slechte zaak lijkt mij zo. Uiteraard is het te betwijfelen of dit ooit werkelijkheid wordt, tenslotte zal de opositie en de jongerepartij hard tegenstribbelen. Ik ga denk ik toch voor het CDA
Knowing a lot kills the fantasy

Berichten: 4.546

Re: tweede kamerverkiezingen 2006

op de een of andere manier zou ik op de pedopartij willen stemmen, het feit alleen al dat het kán in een land als nederland is toch geweldig! een geweldig voorbeeld voor de democractie, hier kan de wereld nog een puntje aan zuigen (dit is niet sarcastisch, en ik praat het leeuwendeel van hun partijprogramma écht niet goed, ik vind vooral het verplichte referendum als er 100.000 handtekeningen voor zijn erug goed, dat maakt de democratie zoveel opener)

men wil van nederland een kenniseconomie maken, maar ze willen toch die financieering af? dat is vrij onlogisch toch?

anyway, ik mag nog langer niet stemmen (ben 15 lol) maar vind het toch belangrijk om de partijen te volgen, ik ga eens wat partijprogramma's doornemen en dan post ik hier nog eens :?: (niet veel 15 jarigen zouden dát doen he :) )

zelf neig ik naar de PvdA maar dat weet ik niet zeker.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: tweede kamerverkiezingen 2006

Een zeer opmerkelijke partij: http://www.stemniet.nu/ :) Lijkt mij een dure grap.

Ik vraag me af wat er (puur theoretisch) zou gebeuren als deze partij een significant aandeel van de stemmen zou krijgen...
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: tweede kamerverkiezingen 2006

Ik heb mijn keus nog niet kunnen maken. Ik neig naar het CDA, vanwege de brede groep waar zij rekening mee willen houden, de solide basis en de toekomstvisie. Aan de andere kant zijn er ook punten waar ik het niet mee eens ben, o.a. die Hallo1979 noemt. Ik houdt ook nog de opties CU en VVD open. CU bijvoorbeeld hebben vele goede punten. Echter zijn zij naar mijn mening iets te christelijk gevormd (ik ben religieloos) en hebben ook zij punten die mij niet aanspreken. VVD is altijd goed om in het kabinet te hebben vanwege hun economische visie en hun oog voor keiharde realiteit. Helaas is die soms weer iets te hard. Ik ga dus nog alle partijprogramma's van de genoemde partijen doornemen om mijn keuze te kunnen maken. Maar dat het één van deze drie wordt, dat staat zo goed als vast.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: tweede kamerverkiezingen 2006

Ook in België komen er verkiezingen aan (8/10), maar hier gaat het om gemeenteraadsverkiezingen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: tweede kamerverkiezingen 2006

Waarschijnlijk de Partij voor de Dieren. Zoals we vorige week in de troonrede hebben kunnen horen gaat het al fantastisch met Nederland, alleen honderden miljoenen dieren komen er nog bijzonder bekaaid vanaf. Hoog tijd dus dat daar nu ook eens wat aandacht heen gaat.

Of anders VVD of CU. Hoewel ik niets heb met het christendom of welke religie dan ook ben ik het eens met veel punten van de CU. En de VVD als tegenwicht voor de Rode Revolutie van Wouter, want die zie ik absoluut niet zitten.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 1.425

Re: tweede kamerverkiezingen 2006

Als ik ga stemmen doe ik het op een kandidaat waar ik vertrouwen in heb en die een positieve invloed kan uitoefenen. Bij de vorige verkiezingen was dit Ayaan en ik heb er, voor de verandering, geen moment spijt van gehad. Nu spreekt me Femke Halsema het meest aan (wat was ze schitterend in het debat met Verdonk!) maar aangezien ik een voorstander ben van minder overheidsinvloed en groenlinks deze mening niet lijkt te delen, is de kans groot dat ik thuis blijf.

Berichten: 3.165

Re: tweede kamerverkiezingen 2006

Blijkbaar zijn de rijkeren hier oververtegenwoordigd :)

Grapje, veel te weinig stemmen om echt representatief te zijn.

Ik twijfel tussen de SP en de PvdA maar kies waarschijnlijk toch voor de PvdA omdat ik absoluut niet wil dat het CDA de grootste partij wordt.

5 jaar deze neoconservatieve regering (met het trotse aantal van 3 kabinetten)heeft al veel te veel ellende aangericht.

Stopzetten van subsidies voor duurzame energie, mensen met ziekten en sociale problemen aan hun lot overlaten, studies onbetaalbaar maken en het ergste van alles...

de mensen die bovenmodaal verdienen (of beter gezegd krijgen) zijn er veel meer op vooruitgegaan dan de mensen die modaal of ondermodaal verdienen, er is geen twijfel over mogelijk dat dit dus een zeer asociaal beleid is.

Wat ik spijtig vind van de PvdA is dat ze teruggekrabbeld zijn met de hypotheekrenteaftrek en ook hun standpunt over het oplossen van het vergrijzingsprobleem bevalt me niet. Persoonlijk zie ik het liefst dat ook de ouderen met de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen en dat iedereen de keuze heeft wanner hij stopt met werken. Ik wil niet met 65 achter de geraniums gaan zitten en werk liever wat langer door dan dat ik nu ineens meer uren per week zou moeten werken.

Het verkiezingsplan van de SP bevalt me, ze hebben verstandige en realistische standpunten. Ik zie Marijnissen ook wel een goede minister zijn, er zijn nog een paar prominente partijleden die goed weten waar ze over praten. Wellicht zouden ze mee kunnen regeren met 3 ministerposten of zo.

Mijn ideale kabinet: PvdA, SP en een niet al te grote VVD.

Die houden elkaar wat in balans. Wellicht weinig realistisch helaas.
Ik neig naar het CDA, vanwege de brede groep waar zij rekening mee willen houden, de solide basis en de toekomstvisie.
Ik kan me hier niet in vinden.

Brede groep waar ze rekening mee houden :?:

Was het maar waar, hun beleid is vooral in het voordeel geweest van de mensen die een bovenmodaal inkomen hebben, dit is zoals je weet een minderheid van de bevolking.

Solide basis :) 3 kabinetten in 5 jaar noem ik weinig solide. Ja, dit is officieel geen nieuw kabinet maar er zijn wel alweer 2 ministers weg en ze krijgen nu toch maar weer 3 extra maanden om nog te kunnen pronken met de economische vooruitgang wat niet hun verdienste lijkt te zijn.

Toekomstvisie, ik heb daar weinig van kunnen merken maar dat is natuurlijk ook een kwestie van smaak.

Ik wil een samenleving die sterk én sociaal is. Kan prima samengaan. Ik heb in dat opzicht weinig visie kunnen waarnemen bij het CDA.

Berichten: 4.546

Re: tweede kamerverkiezingen 2006

Persoonlijk zie ik het liefst dat ook de ouderen met de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen
daar ben ik het ook mee eens. ze zijn nog steeds onderdeel van onze maatschappij, het is dan niet meer dan logisch dat de ouderen met een bovenmodaal pensioen ook mee betalen. bij de algemene beschouwingen reageerde Balkie daar fel op, alsof Wouter de ouderen asociaal wil gaan belasten, dat slaat nergens op. zoals je al zei, de sterkste schouders moeten de zwaarste lasten dragen dus ook rijkere ouderen. hun deelname aan de maatschappij stopt namelijk pas als ze dood zijn.

ik denk dat ik nu ook PvdA zou stemmen, of SP, ik ga hun partijprogramma eens bekijken :?: jammer genoeg duurt het nog 2 jaar en 3 weken voordat ik mag stemmen :) (jammer,want ik denk dat ik al verstandig genoeg ben om al te mogen stemmen)
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: tweede kamerverkiezingen 2006

Ik stem liberaal. Ik vind dat ik daarmee solidair ben naar iedereen. Mensen hebben verschillende lichamelijke en geestelijke vaardigheden en energie. Ik denk dat die vaardigheden en energie goed aansluiten bij wat voor die mensen op dat moment in hun leven belangrijk is. Ik vind dat inkomensoverdracht dit verstoort, en alles maar nodeloos ingewikkeld maakt. Daarbij vind ik wetten en regels tegen misbruik heel belangrijk. In het bijzonder wetten die dieren beschermen (ik overweeg eventueel toch partij voor de dieren te stemmen)

Waren er maar partijen die duidelijk campagne voeren met wat ze willen gaan bouwen, ontwerpen en onderzoeken. Samen iets moois maken, of iets bijzonders, de schouders eronder zetten, geld bij elkaar leggen voor onderzoek dat mensen, de samenleving of de wereld redt. Een partij die daarvoor campagne voert, die zou mij enthousiast kunnen krijgen.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: tweede kamerverkiezingen 2006

5 jaar deze neoconservatieve regering (met het trotse aantal van 3 kabinetten)heeft al veel te veel ellende aangericht.
Dat ze niet gewoon één periode van 4 jaar hebben kunnen uitzitten lag meer aan kleine splinterpartijen (LPF en D66) dan CDA of VVD.
Stopzetten van subsidies voor duurzame energie, mensen met ziekten en sociale problemen aan hun lot overlaten, studies onbetaalbaar maken en het ergste van alles...
Er wordt anders wel weer normaal gesproken over kernenergie. En de duurzame energieplannen die er lagen waren niet bepaald verstandig: een windmolenpark in zee terwijl men van te voren kon uitrekenen dat dat allerlei onzekerheden met zich meebracht (waardoor je op sommige momenten acuut energie moet inkopen wat nog veel duurder en vervuilender is). In welk opzicht worden mensen met ziekten aan hun lot over gelaten? Met de komst van het nieuwe zorgstelsel kon toch juist iedereen, OOK de chronisch zieken die vroeger door verzekeraars werden geweigerd of uitgekleed, voor dezelfde prijs verzekerd zijn?
de mensen die bovenmodaal verdienen (of beter gezegd krijgen) zijn er veel meer op vooruitgegaan dan de mensen die modaal of ondermodaal verdienen, er is geen twijfel over mogelijk dat dit dus een zeer asociaal beleid is.
Ik hoor die kritiek voortdurend maar ik ken geen gevallen in de praktijk hoor. Welke maatregelen van het kabinet zorgen er dan voor dat modaal of ondermodaal er meer op achteruit gaan (of minder op vooruit) dan bovenmodaal?
Wat ik spijtig vind van de PvdA is dat ze teruggekrabbeld zijn met de hypotheekrenteaftrek
Die plannen van ze om de HRA af te schaffen waren wel zó allemachtig stom... Kijk, HRA uitfaseren is op zich een goed idee, want het is en blijft een rare regeling (en dat zeg ik als eigen huis bezitter die flink voordeel van deze regel geniet). Maar het lijkt wel of ze allemaal te achterlijk zijn om daar een fatsoenlijke oplossing voor te verzinnen. Nog maar een bepaald maximumpercentage of -bedrag aftrekbaar maken: los van de vraag of ze dan hun hypotheek nog kunnen betalen, dalen daardoor ineens de huizenprijzen (in ieder geval boven die grens) en zadel je dus die mensen bij voorbaat op met een schuld. En "alleen afschaffen voor nieuwe gevallen", yeah right, waardoor je buurman anderhalf keer zoveel betaalt voor dezelfde woning/hypotheek omdat ie het een week later heeft gekocht. Hoe eerlijk is dat?

Waarom nou niet gewoon zeggen: het maximaal aftrekbare percentage is op dit moment 52% (hoogste belastingschaal) en dat gaan we geleidelijk aan uitgesmeerd over 20-25 jaar terug laten lopen naar nul, iedere maand 2 promille eraf bijvoorbeeld. Dan krijgt er niemand een plotselinge kostenschok te verwerken, beginnen de rijksten als eerste (geleidelijk aan) in te leveren, en daalt de aftrek langzamer dan dat de huizenprijzen waarschijnlijk stijgen dus je dwingt ook niemand om zijn huis te verkopen of met een schuld te blijven zitten.
en ook hun standpunt over het oplossen van het vergrijzingsprobleem bevalt me niet.
Het standpunt van welke maand? De ene keer moeten AOW'ers meer meebetalen, komt er teveel kritiek (zoals van Balkenende (!) "Dit doet geen recht aan mensen die hun leven lang premie hebben betaald"), dan moet de AOW ineens weer mee stijgen.
Persoonlijk zie ik het liefst dat ook de ouderen met de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen en dat iedereen de keuze heeft wanner hij stopt met werken. Ik wil niet met 65 achter de geraniums gaan zitten en werk liever wat langer door dan dat ik nu ineens meer uren per week zou moeten werken.
Was daar niet die levensloopregeling voor?
Ik neig naar het CDA, vanwege de brede groep waar zij rekening mee willen houden, de solide basis en de toekomstvisie.
Ik kan me hier niet in vinden.

Brede groep waar ze rekening mee houden :)

Was het maar waar, hun beleid is vooral in het voordeel geweest van de mensen die een bovenmodaal inkomen hebben, dit is zoals je weet een minderheid van de bevolking.
Dat die groep het financieel beter heeft ligt voor de hand, maar ik zie toch echt niet hoe die groep meer heeft geprofiteerd of minder heeft geleden onder de maatregelen van de afgelopen jaren dan de meerderheid die minder verdient.

Wie er onder geleden zijn de WAO'ers die zijn hergekeurd en in de bijstand terecht zijn gekomen. Daar zullen ook twijfelgevallen tussen zitten en die vallen te betreuren, maar aan de andere kant werd er wat afgefraudeerd daar hoor, en van die gevallen vind ik het dan weer méér dan terecht.
ze krijgen nu toch maar weer 3 extra maanden om nog te kunnen pronken met de economische vooruitgang wat niet hun verdienste lijkt te zijn.
Tja, je kunt moeilijk vaststellen aan wie of wat dat precies heeft gelegen. Maar het resultaat is er, zeker ook in vergelijking met de rest van Europa, dus we kunnen toch kwalijk nu zeggen dat ze het zo slecht gedaan hebben.
Toekomstvisie, ik heb daar weinig van kunnen merken maar dat is natuurlijk ook een kwestie van smaak.  

Ik wil een samenleving die sterk én sociaal is. Kan prima samengaan. Ik heb in dat opzicht weinig visie kunnen waarnemen bij het CDA.
Vind ik echt onzin, CDA is helemaal niet mijn partij (heb ook niet op ze gestemd) maar ik moet toegeven dat ik in positieve zin verrast ben. Ze zijn niet te beroerd geweest om impopulaire maatregelen te nemen, juist omdát ze op langere termijn denken en niet alleen uitzijn op populistische zieltjeswinnerij (zoals het uitdelen van anderhalf miljard van Wouter Bos, van hoeveel "visie" getuigt dat!).
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 78

Re: tweede kamerverkiezingen 2006

Ik stem liberaal. Ik vind dat ik daarmee solidair ben naar iedereen. Mensen hebben verschillende lichamelijke en geestelijke vaardigheden en energie. Ik denk dat die vaardigheden en energie goed aansluiten bij wat voor die mensen op dat moment in hun leven belangrijk is.


wat is dit voor -overigens onduidelijk geformuleerd- bijgeloof? zou nou de behoefte aan betaalbare huisvesting en zorg werkelijk variëren al naar gelang "lichamelijke en geestelijke vaardigheden" bijvoorbeeld? door liberaal te stemmen toon je je m.i. nadrukkelijk niet "solidair" met "iedereen". het komt op mij over als een op zich legitiem egoisme dat zich wil inkleden, oftewel een wolf met een poot van meel.

Berichten: 590

Re: tweede kamerverkiezingen 2006

judith2 schreef:
wat is dit voor -overigens onduidelijk geformuleerd- bijgeloof? zou nou de behoefte aan betaalbare huisvesting en zorg werkelijk variëren al naar gelang "lichamelijke en geestelijke vaardigheden" bijvoorbeeld? door liberaal te stemmen toon je je m.i. nadrukkelijk niet "solidair" met "iedereen". het komt op mij over als een op zich legitiem egoisme dat zich wil inkleden, oftewel een wolf met een poot van meel.


Uhm, liberalisme in de hoek van het egoisme drukken en daarmee impliciet je eigen vermeende solidaire gezicht etaleren?

Berichten: 78

Re: tweede kamerverkiezingen 2006

een kortzichtige opmerking. ik etaleer hier alleen mee mijn zin voor duidelijkheid. zoals ik al aangaf is er niks mis met egoisme. je gaat trouwens aan het m.i. opmerkelijkste punt voorbij, het bijgeloof als zou enz enz; komt nog bij dat opmerking bedoeld was als openbreker van topic, dit in verband met actualiteit. lijkt me relevanter dan bush met hitler vergelijken.

Reageer