enkelvoudige harmonische beweging

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

enkelvoudige harmonische beweging

In mijn cursus fysica worden bij het hoofdstuk trillingen grafieken gemaakt, nl een u,t v,t en een a,t grafiek bij een enkelvoudige harmonische beweging.

Kan iemand mij mss wat meer uitleg hierover geven want ik zou echt niet weten hoe ik deze grafieken moet opstellen adhv de bewegingsvergelijking van een EHB. (De vektoriële voorstelling lukt wel).

(u(t)=A.sin(w.t = phi))

Waar bevindt zicht bijvoorbeeld w (=hoeksnelheid) op de grafiek en ook de hoek phi(= beginfasehoek)?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: enkelvoudige harmonische beweging

Probeer eens te googlen op Lissajous...

Berichten: 5

Re: enkelvoudige harmonische beweging

Kzie het verband niet goed tussen lissajous en een EHB? Gebruik je de figuur van lissajous niet om meerdere trillingen met elkaar op te tellen?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: enkelvoudige harmonische beweging

u(t) = A sin( omega.gif t + :?: )

A is de amplitudo (maximum uitwijking)

omega.gif heeft verband met de periode. T = 2 ;) / omega.gif

:shock: is de horizontale verschuiving van de sinus.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: enkelvoudige harmonische beweging

Alvast bedankt!
Alsjeblieft.

Hier staat jouw formule alsjava applet. Je moet er wel heel blij en dankbaar mee zijn, want ik heb er zeker 5 minuten op lopen zoeken.

en die v en a grafieken zijn afgeleiden neem ik aan. Dus dan moet je even de eerste en tweede afgeleide van u bepalen. Krijg je ook weer zo'n soort formule als u en zo'n wormpje. Naar dan voor snelheid en versnelling.

Reageer