[Wiskunde] Vraagstukje met snelheid

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 14

[Wiskunde] Vraagstukje met snelheid

Hallo

Ik ben met een opgave bezig maar kom echter niet uit. Ik kan geen juiste formule hiervoor vinden.

Een auto rijdt met een constante snelheid van 100 km/h. De massa van de auto is 800 kg en de wrijvingsconstante cw = 200 Ns/m. Op t=0 zet men de versnelling in de neutrale stand en loopt de auto uit tot stilstand. De grafiek van de snelheid v(t) is een dalende e-macht

Ik moet de snelheid berekenen op tijdstip 7sec

Alvast bedankt

Berichten: 12

Re: [Wiskunde] Vraagstukje met snelheid

Een auto rijdt met een constante snelheid van 100 km/h. De massa van de auto is 800 kg en de wrijvingsconstante cw = 200 Ns/m. Op t=0 zet men de versnelling in de neutrale stand en loopt de auto uit tot stilstand. De grafiek van de snelheid v(t) is een dalende e-macht.

Bereken de snelheid van de auto op tijdstip 6 seconden

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Wiskunde] Vraagstukje met snelheid

Edit: @Janeetje:

A) lees de regels, dit is huiswerk. Je bezorgt de moderatoren weer verhuiswerk :) en die hebben het al druk zat.

B) dit is geen leuke opgave zoals die hier staat. Wat mag je wel en niet verwaarlozen? Als je snelheid afneemt, neemt ook je luchtweerstandskracht af. Dat zie je al aan die dalende e-macht.

De frontale doorsnede van de auto in m² speelt ook nog een rol in de formule van luchtweerstand (zie alvast wikipedia: luchtweerstand) en die zie ik hier niet gegeven.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Wiskunde] Vraagstukje met snelheid

Toevallig in één klas met Janeeeetje? alleen, die moest het weten voor een t=7 s. :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 14

Re: [Wiskunde] Vraagstukje met snelheid

Sorry, ik ben een nieuwe lid en wist niet dat er nog extra topic (huiswerk) bij zat.

De frontale doorsnede van de auto in m² speelt geen rol. Alleen de gegevens die erbij zitten. 200Ns/m is per meter (afstand) geen oppervlakte

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: [Wiskunde] Vraagstukje met snelheid

Toevallig in één klas met Janeeeetje? alleen, die moest het weten voor een t=7 s. :?:
:) Hierbij in 1 topic samengezet. Kunnen ze het hier samen bespreken.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Wiskunde] Vraagstukje met snelheid

De frontale doorsnede van de auto in m² speelt geen rol. Alleen de gegevens die erbij zitten. 200Ns/m is per meter (afstand) geen oppervlakte
het probleem is dat die er in de werkelijke wereld alles toe doet. Maar ik zie het al, wat jij hebt gekregen is geen Cw-waarde, want die is dimensieloos. Ik zit hier momenteel niet zo rustig en zie zo gauw niet welke termen uit de standaard-luchtweerstandsformule in jouw 200 Ns/m zijn gecombineerd. Lekker als je met verschillende definities werkt. Maar ik krijg de eenhedenvergelijking niet rond.

officieel geldt:
\(F_w= 0,5 \times A \times C_w \times \rho \times v^2\)
En omdat ik de eenhedenvergelijking niet rondkrijg zie ik niet welke termen ik in bovenstaande formule kan samenvoegen tot jouw Cw in Ns/m.

Deze Fw is dus de oorzaak van een negatieve versnelling, maar die is dus niet eenparig, want Fw zelf is weer afhankelijk van de snelheid op enig moment.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer