[Scheikunde] Proef bepaling koolhydraatgehalte

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[Scheikunde] Proef bepaling koolhydraatgehalte

Ik ben bezig met mijn profielwerkstuk, en wil hierbij voedingsmiddelen vergelijken. Daarbij wil ik het koolhydraatgehalte onderzoeken. Voor alle proeven die ik kan vinden, is een polarimeter nodig, die wij op school niet hebben. Weet iemand een andere proef om het koolhydraatgehalte te onderzoeken, waarvoor ik geen polarimeter nodig heb?

Alvast bedankt!

Berichten: 2

Re: [Scheikunde] Proef bepaling koolhydraatgehalte

Hoi,

Ik doe nu het tweede jaar HLO en wij zijn ook bezig met zo'n proef. Ik ben er echter eveneens nog niet helemaal uit hoe ik het moet doen. De vraag is vooral:

Welke koolhydraten zitten er allemaal in het mengsel?

Als dit alleen saccharose ('gewone' suiker) en glucose ('druivensuiker') zijn, zou je zelf bijvoorbeeld ijkoplossingen kunnen maken met bekende hoeveelheden van een of beide suikers (gewoon in de winkel verkrijgbaar), en daar dan vervolgens met een refractometer de brekingsindex van meten. Dan stel je een ijklijn op van de brekingsindex tegen de koolhydraatconcentratie, bepaal je met de refractometer de brekingsindex van het monster en dan zoek je tenslotte met behulp van interpolatie op de ijklijn de concentratie koolhydraten in het monster op.

Wanneer niet precies bekend is welke koolhydraten in het monster zitten, is het echter lastiger, want dan weet je ook niet wat je in je ijkoplossingen moet stoppen. Met dat probleem zit ik nog...

Berichten: 2

Re: [Scheikunde] Proef bepaling koolhydraatgehalte

We willen graag kijken hoeveel koolhydraten hamburgers bevatten... ik zou niet weten welke hierin zitten?!?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Scheikunde] Proef bepaling koolhydraatgehalte

Ik zou me alleen richten op het vlees. Kijk ook eens een keer op de verpakking.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer