[akoestiek] geluid dempen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 647

[akoestiek] geluid dempen

Stel je twee ruiten voor op een tiental centimeters van elkaar geplaatst (met luchtspouw ertusen).

Men vertrouwde mij dat deze opstelling (dus twee lagen geluidswerend glas op tiental cm van elkaar) nóg beter het geluid dempte dan de twee lagen gewoon naast elkaar.

Kan iemand daar meer ujitleg over geven?
???

Berichten: 4.502

Re: [akoestiek] geluid dempen

Grote spouwen hebben spouwfrequenties die niet in het gebied van 100-2000 Hz optreden;zie onderstaand TNO-verhaal:

Afbeelding

Je zult alleen moeten uitvinden wat de term spouwfrequenties inhoudt;zal wel afhankelijk zijn van optredende geluidsbelasting!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [akoestiek] geluid dempen

Ik kan Oktagon's plaatje niet ver genoeg opblazen om het te kunnen lezen.

als ik google met spouwfrequentie kom ik helemaal nergens.

gok: aan de term te horen vermoed ik dat het zoiets is als de eigenfrequentie van de luchtlaag in de spouw. Bijvoorbeeld een lawaaibron met een frequentie van 2000 Hz heeft een golflengte van ca 16 cm. In een spouw van 16 cm zou dat resonantie (staande golven) met bijbehorende geluidsversterking kunnen opleveren.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.502

Re: [akoestiek] geluid dempen

Afbeelding

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [akoestiek] geluid dempen

Nu kan ik het wél lezen, en blijkt dat mijn vermoeden dus onjuist was. Er is iets anders aan de hand dan resonantie. Hoe het wel werkt wordt helaas niet uit de doeken gedaan..... :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.502

Re: [akoestiek] geluid dempen

IK ga het proberen met de in mij aanwezige kennis:

Geluid is de drukverandering in elke materie,die wij via onze oren waarnemen,maar beperkt van 20 Hz tot 20 kHz.

Deze druk wordt weergegeven in dB's die overeenkomen met Pascals en afhankelijk zijn van een frequentie van het geluid.

Wegverkeer produceert-als je in de buurt van de weg staat-ca.75 dB en dat komt overeen met een druk van 100000 microPascal ofwel 100 Pascal=1 gram/cm2.

Een eerste glasplaat van 6mm heeft een massa van 15 kg en een geluidsisolatiewaarde van 20 log M =23 dB volgens de formule,maar in de praktijk minder ;een tweede glasplaat ook 23 dB;maar met luchtspouw volgens fabrikanten totaal ca.35 dB-45 dB,afh.spouwvulling (gas) en randafdichtingen glas.

De eerste plaat vibreert door het geluid,vangt een deel op en de rest botst vervolgens op de ingesloten lucht in de spouw ,die daardoor wordt gecomprimeerd en zich gaat gedragen als een veer.De sterkste compressie treedt op bij een minimale spouw,de minste bij een brede spouw,ook al omdat die samendrukking afhankelijk is van de massa van de glasplaat,die wordt doorgebogen onder invloed van het geluid.

In geluidsberekeningen wordt daarom een veerconstante van de droge lucht of gassoort in de spouwberekend.

Op de tweede glasplaat -binnenzijde woning-komt nu het gereduceerde geluid aan, welke trillingen en dus doorbuiging veroorzaakt,welke weer afh.is van de glasmassa.

Is de buitenglasmassa verschillend van de binnenglasmassa,dan treedt interferentie tussen de verschillende geluidsfrequenties op en ook dat veroorzaakt een reductie van de DB's.

Door het glas bovendien gelaagd te fabriceren met bijv acryllagen ertussen wordt het invallende geluid nog meer gereduceerd;heeft weer een effect op de glasdoorbuiging met een verplaatsing van de trekspanningen in een paneel.

Dat is mijn weergave van geluidsisolatie met dubbele beglazing.

Wat betreft de vraag van de topichouder;de spouw fungeert dus als een luchtkussen met veereigenschappen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [akoestiek] geluid dempen

Klinkt heel logisch. Daardoor kan ik echter het gebruik van het woord "frequentie" in "spouwfrequentie" nog niet thuisbrengen
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.502

Re: [akoestiek] geluid dempen

Het woord spouwfrequentie is een term die ik overnam van de TNO-uitleg!Mogelijk bedoelen ze hiermee de eigen frequentie van de vergrote luchtmassa,of minder of geen interferentie!

In mijn reactie op 26-10 stelde ik ook de vraag over die term!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [akoestiek] geluid dempen

Dat ik die term niet kan thuisbrengen is geenszins een verwijt aan Oktagon's adres!! :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.502

Re: [akoestiek] geluid dempen

Ik dank U,heer Jan!

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: [akoestiek] geluid dempen

Wanneer je een écht goede geluidsisolatie wilt hebben, moet je 3 ruiten nemen, die niet loodrecht op elkaar staan. Zo wordt dit vaak in studio's toegepast.

Berichten: 4.502

Re: [akoestiek] geluid dempen

Studio's hebben een aparte vormgeving vanwege de gewenste acoustiek;hetzelfde vindt er plaats met concertzalen;geen evenwijdig lopende trillingsvlakken en vanwege de acoustiek,dus een gewenste geluidsabsorbsie met absorberende materialen.Is ook te berekenen.

Bij beglazing is de functie idd.geluidisolerend en wordt verbeterd door niet- evenwijdige plaatsing van de glasplaten,maar dat zijn in de utiliteitsbouw onbetaalbare geintjes,vaak eenmalig toegepast.

Maar geluidsabsorbsie is een ander verhaal dan geluidsisolatie,dit laatste vindt plaats tussen twee vertrekken,het eerste vindt plaats in eenzelfde ruimte.

Reageer