Muziek maken met de PC/Controllers

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 266

Muziek maken met de PC/Controllers

Zelf speel ik al jaren basgitaar en gitaar en ik nam dat altijd op met de computer. Op een gegeven moment ben ik een beetje gaan spelen en ik vond toch dat ik wel erg leuke geluiden uit mijn computer kan krijgen ook. Nu wil ik dat gaan combineren (digitaal en analoog) en zo een beetje muziek in elkaar gaan zetten.

Ik heb me de laatste tijd een beetje geconcentreerd op fruityloops maar ik wil toch graag dingen real-time kunnen doen dus vandaar dat ik een midi-controller heb besteld.

Iemand hier misschien ervaring mee?
Vanaf hier is alles wat het lijkt.

Berichten: 255

Re: Muziek maken met de PC/Controllers

Met Abelton kun je rechtstreeks geluidin in de computer inspelen (mits juiste hardware natuurlijk) en live effecten opzetten. Je kan het geluid ook opnemen en herhaald laten afspelen en dan nog bewerken.

Een demo kun je makkelijk vinden op de abeltonsite.

Gebruikersavatar
Berichten: 266

Re: Muziek maken met de PC/Controllers

thanks. zal eens kijken. is dat iets dat bijv gebruikt wordt om live een gitaar stukje op te nemen om dat een paar seconden later electronisch vervormd te gebruiken?
Vanaf hier is alles wat het lijkt.

Berichten: 255

Re: Muziek maken met de PC/Controllers

Da gaat inderdaad daarmee. Der staan op de site van abelton ook allerlei demofilmpjes en filmpkes opgenomen van gekende gebruikers, intresant om is te bekijken als je de mogelijkheden wilt kennen.

Gebruikersavatar
Berichten: 754

Re: Muziek maken met de PC/Controllers

Sibelius is fijn. Hiermee kan je live inspelen, maar ook bijv. de noten zien.
Pim Fortuyn: Nederland is dood

Nederland: Pim Fortuyn is dood

I ♥ Apache!

Gebruikersavatar
Berichten: 210

Re: Muziek maken met de PC/Controllers

Voor de gitaar alleen is Guitar Pro echt heel goed.

Als je een Mac ergens hebt met iLive erop kun je ook Garageband gebruiken, erg makkelijk te bedienen.
"Mathematics may be defined as the subject in which we never know what we are talking about, nor whether what we are saying is true." - Bertrand Russell

Gebruikersavatar
Berichten: 266

Re: Muziek maken met de PC/Controllers

ableton ziet er wel ok uit zal eens kijken wat ik ermee kan [rr]
Vanaf hier is alles wat het lijkt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Muziek maken met de PC/Controllers

Zelf maak ik elektronische muziek met fruityloops en dat werkt prima met midi-controller. Maar of dat ook handig is met opgenomen muziek, daar heb ik geen ervaring mee.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 266

Re: Muziek maken met de PC/Controllers

Ik ben nu een paar dagen bezig met ableton en ik vind het een geweldig programma. Het is heel makkelijk om verschillende loopjes te maken met verschillende effecten etc. veel makkelijker dan FL.

Nu alleen nog de vraag. Ik krijg binnenkort een midi keyboard. Zou ik deze in combinatie met Ableton kunnen gebruiken?
Vanaf hier is alles wat het lijkt.

Berichten: 255

Re: Muziek maken met de PC/Controllers

Nu alleen nog de vraag. Ik krijg binnenkort een midi keyboard. Zou ik deze in combinatie met Ableton kunnen gebruiken?


Ja. Je kan zelf noten inspelen of via midiknoppen bepaalde parameters aanpassen

Gebruikersavatar
Berichten: 266

Re: Muziek maken met de PC/Controllers

thanks. ben een beetje aan het proberen geweest en heb het nu zover dat ik een microsoft sidewinder joystick kan gebruiken voor allerlei parameters en om samples te starten/stoppen. :) best wel fun
Vanaf hier is alles wat het lijkt.

Reageer