stof tot nadenken

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

stof tot nadenken

Voor velen hier waarschijnlijk een open deur, maar ik vond het toch een topicje waard:

Mijn computer vouwt eiwitten (zie sig) alleen ik heb dat deze zomer op maximaal 80 % gezet omdat mijn processortemperatuur regelmatig richting 65°C ging. Daarna bleef hij op ca 60°C hangen.

Omdat het ding vandaag toch uit zijn hoekje moest heb ik hem ook maar eens opengemaakt. Ik stond versteld van de vracht superfijn stof dat zich had verzameld tussen de koelribben van mijn processor (letterlijk half dichtgekoekt na goed een jaar) en op de vleugels van de ventilatoren.

Inmiddels schoongemaakt met stofzuiger en een zacht penseeltje. Eiwitten mogen de processor weer tot 100 % opvullen: de temperatuur komt desondanks niet meer hoger dan 47°C. :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: stof tot nadenken

Idd, een computer hoor je af en toe eens uit te kuisen. Een computer wordt wel vaker eens als stofzuiger aangesproken :)

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: stof tot nadenken

Da's ook precies waarom ik probeer met een regelmaat van zo'n 2-3 keer per jaar mijn kast eens openschroef en alles weer even schoonmaak. Anders denk ik niet dat dit ouwe beestje het al zo lang volgehouden zou hebben met alles wat ik van hem verg.

Trouwens: voor "gevorderde" computerverplegers: het is ook handig om af en toe eens de voeding van je PC open te schroeven en die eens schoon te maken. Daar zit namelijk ook een ventilatorkoeling in.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: stof tot nadenken

Deze pc is ondertussen al bijna 2.5 jaar oud, en ook op de heetste zomerdagen blijft hij stabiel op een 50°-55°. En mijn pc staat op de zolder, waar de isolatie overigens van redelijk lage kwaliteit is, op de echt warme dagen is het hier bakken en braden, maar daar heeft mijn pentium 4 blijkbaar niet zoveel last van!

Berichten: 597

Re: stof tot nadenken

Deze pc is ondertussen al bijna 2.5 jaar oud, en ook op de heetste zomerdagen blijft hij stabiel op een 50°-55°. En mijn pc staat op de zolder, waar de isolatie overigens van redelijk lage kwaliteit is, op de echt warme dagen is het hier bakken en braden, maar daar heeft mijn pentium 4 blijkbaar niet zoveel last van!


hoe kan je de temperatuur zien?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: stof tot nadenken

Ik heb het programmaatje "speedfan" gedownload.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2.504

Re: stof tot nadenken

[14:24:43] Writing local files

[14:24:43] Completed 0 out of 500000 steps (0)

lol, net begonnen toen ik dit las
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: stof tot nadenken

Rov schreef:Deze pc is ondertussen al bijna 2.5 jaar oud, en ook op de heetste zomerdagen blijft hij stabiel op een 50°-55°. En mijn pc staat op de zolder, waar de isolatie overigens van redelijk lage kwaliteit is, op de echt warme dagen is het hier bakken en braden, maar daar heeft mijn pentium 4 blijkbaar niet zoveel last van!


hoe kan je de temperatuur zien?


Je pc moet dan ook nog over de nodige temperatuursensors beschikken natuurlijk, en zoals jan zei, google eens naar speedfan :)

Berichten: 597

Re: stof tot nadenken

ok thanks, zal het eens proberen :)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: stof tot nadenken

hoe kan je de temperatuur zien?
De pc heeft op de voorzijde van de "kist" een schermpje waar je allerhande info van de pc kan aflezen. Ook in de bios kan je dit aflezen gelook ik, je kan daar ook instellen bij welke temperatuur je pc automatisch afsluit. Ik had eens de limiet eens gecontroleerd, ging tot iets van een 90°C :) .

Berichten: 4.546

Re: stof tot nadenken

met de kist bedoel je de kast toch? nou zo'nschermpje is volgens mij alleen voor de luxe kasten :) ikheb er geen, en ken ook niemand die dat wel heeft. van de bios heb je wel gelijk. trouwens, over temperatuur gesproken, kent iemand die ontzéttend erge virusfamilie genaamt de biosburners? die zijn echt smerig, die schroeft namelijk het voltage op dus komt er zo'n leuk rookwolkje uit je computer. nasty!
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: stof tot nadenken

met de kist bedoel je de kast toch? nou zo'nschermpje is volgens mij alleen voor de luxe kasten :?: ikheb er geen, en ken ook niemand die dat wel heeft. van de bios heb je wel gelijk. trouwens, over temperatuur gesproken, kent iemand die ontzéttend erge virusfamilie genaamt de biosburners? die zijn echt smerig, die schroeft namelijk het voltage op dus komt er zo'n leuk rookwolkje uit je computer. nasty!


Ik heb zo'n 'kist' met een schermpje op, zo'n luxe is dat vandaag de dag niet meer hoor. Jammer dat het al stuk is na een jaar :)

Berichten: 4.546

Re: stof tot nadenken

waar zit dat schermpje dan op je kast? (we bedoelen toch hetzelfde he? met kist en kast, beide is toch de behuizing van de computer? of bedoel je wat anders?)maar ik heb er nog nooit van gehoord, ook nog nooit gezien.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 30

Re: stof tot nadenken

90C.. Hoe snel gaat je computer er dan wel niet aan :?: . Maar leuk programma. Ik heb een temperatuur van 40C volgens mij :) . Hij geeft bij mij namelijk 6 temperaturen aan.

Maar kan je de pc dan van binnen ook gewoon met de stofzuiger schoonmaken? Of is dit zeer kwalijk?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: stof tot nadenken

waar zit dat schermpje dan op je kast? (we bedoelen toch hetzelfde he? met kist en kast, beide is toch de behuizing van de computer? of bedoel je wat anders?)maar ik heb er nog nooit van gehoord, ook nog nooit gezien.
Dat schermpje is optioneel, niet iedere pc heeft zoiets. Het zit gewoon aan de voorzijde van de kist/kast bij de cd-lezers en aanzetknop(pen). Ik zal als ik nog eens op die pc zit (in het weekend alleen) er een foto van maken :) .

Reageer