naaktslakken in de tuin.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 45

naaktslakken in de tuin.

Wij hebben zeer veel naaktslakken in de tuin. Exemplaren tot wel 15 cm zijn geen uitzondering. Overdag zie je ze niet, maar als het donker wordt gaan ze de hele tuin door. Oppassen dus als je nog even naar buitenloopt 's avonds. Op zich maakt het me niet uit dat ze er zitten, maar met die mooie avonden van de laatste weken (en eigenlijk de hele zomer) dan komen ze 's avonds ook binnen omdat we de tuindeuren open hebben staan. En dus dan lopen ze op je parket en kruipen ze over de vitrage en de ramen. Op een avond moet ik er soms wel 6 naar buiten zetten.

Ik wil geen slakkengif strooien omdat ik het op zich niet erg vind dat ze er zitten (ook omdat we kinderen hebben die in de tuin spelen) maar ik zou ze wel willen weren uit de huiskamer.

Weet iemand een stofje waar ze niet van houden? Dat zou ik dan op de deurpost kunnen leggen zodat ze niet naar binnenkomen.

Berichten: 150

Re: naaktslakken in de tuin.

Ze kunnen absoluut niet tegen keukenzout, probeer met het zoutvaatje een lijntje te trekken: tot hier en niet verder! Dit kan uiteraard alleen bij droog weer...
The difficulty lies not in new ideas, but in escaping from the old ones (Keynes)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: naaktslakken in de tuin.

Maar zou keukenzout ze wel doen terugkeren? Ik weet dat slakken daar van sterven, maar weten die slakken dat zelf ook?
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij folding@wetenschapsforum.nl

Our team needs you!

Berichten: 150

Re: naaktslakken in de tuin.

Zodra ze een korreltje waarnemen maken ze rechtsomkeert, of linksom. Dat komt door de hoge osmotische waarde van het zout als dat met hun slijm in aanraking komt. Of ze het onthouden dat ze er aan doodgaan betwijfel ik.
The difficulty lies not in new ideas, but in escaping from the old ones (Keynes)

Berichten: 38

Re: naaktslakken in de tuin.

Door gebruik te maken van keukenzout houd je de slakken NIET buiten. Ze zullen gewoon hun weg verder zetten, maar echter wel sterven omwille van het feit dat het zout hun alle lichaamssappen onttrekt. Het beste wat je kan doen is gebruik maken van scherp grint, fijngemalen schelpen, eierschalen,... Dit zijn materies die een naaktslak onmogelijk kan verdragen omwille van de scherpe structuur en hun weke lichaam. Er loopt momenteel ook onderzoek naar de bestrijding van slakken met gebruik van cafeïne, dit zou wel effectief zijn om slakken te bestrijden, echter wel dodelijk.
POST-DOCTORAAL ONDERZOEK:

Methods of communication used by Mammalia (voorlopige titel)

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: naaktslakken in de tuin.

As, zand en alminium folie. Dit zijn substraten waar ze niet goed mee overweg kunnen en meestal houd dit hen tegen zonder het onherroepelijk te hinderen.

greets
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Berichten: 16

Re: naaktslakken in de tuin.

Of een aantal plastic bekertjes ingraven tot het randje. Ongeveer 1 per m2.

En dan de bekertjes tot de helft vullen met bier.

Is wel zonde van het bier, maar het werkt echt super.

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: naaktslakken in de tuin.

off topic,

Maar bier is precies het hulpmiddel bij uitstek, het helpt bij het verwijderen van fruitvliegjes en nu blijkbaar ook bij slakken. En tevens heb je dan een goed excuus om een bak bier te kopen en de dieren sterven een gelukkige dood...

Prachtig
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Gebruikersavatar
Berichten: 190

Re: naaktslakken in de tuin.

Door gebruik te maken van keukenzout houd je de slakken NIET buiten. Ze zullen gewoon hun weg verder zetten, maar echter wel sterven omwille van het feit dat het zout hun alle lichaamssappen onttrekt.
Mijn ervaring is anders. In juni heb ik dat even getest tijdens de examens, een slak 'opgesloten in een cirkeltje van zout, en telkens ze aan de rand kwam maakte ze rechtsomkeer en zocht ze elders, en zo ging ze eindeloos door. Tot een windje wat te veel zout van de rand op de slak blies, deze panikeerde, en heel snel wou ontsnappen, met alle gevolgen vandien.... Ze ging even rechtdoor, maar....

Ander vraagje over naaktslakken: hoe komt het dat er dit jaar zoveel naaktslakken zaten?

Door de uitzonderlijk zachte winter en vochtige zomer?

Berichten: 3.165

Re: naaktslakken in de tuin.

Zwam schreef:Ander vraagje over naaktslakken: hoe komt het dat er dit jaar zoveel naaktslakken zaten?

Door de uitzonderlijk zachte winter en vochtige zomer?
Eerste gedachte. Zijn er meer slakken in jouw regio of is een groter deel van de slakken binnen jouw regio toevallig precies in jouw buurt (bijvoorbeeld dat ze van jouw buren hun tuin naar jouw tuin zijn gekropen)? In Leuven heb je in sommige delen van de stad en omgeving een slakkenplaag, oa in de tuinen maar ook in de gemeenschappelijke ruimte, in andere delen zie je nooit slakken.

Ik heb dan ook de indruk dat zo'n groep slakken zich beperkt tot een klein gebiedje.

Mijn ervaring is dat de slakken vooral actief zijn wanneer het heeft geregend.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Berichten: 190

Re: naaktslakken in de tuin.

Eerste gedachte. Zijn er meer slakken in jouw regio of is een groter deel van de slakken binnen jouw regio toevallig precies in jouw buurt (bijvoorbeeld dat ze van jouw buren hun tuin naar jouw tuin zijn gekropen)?


Mij lijkt het zeker dat er veel meer slakken zijn. Op mijn 10e zag ik mijn eerste naaktslak, en dat was niet in Belgie. Dit jaar er vele gezien in mijn tuin en bij anderen. In het tuintje op kot (30km van thuis) ook regelmatig naaktslakken gezien, vorig jaar nooit. Ik hoorde al regelmatig van anderen ook dat er dit jaar enorm veel naaktslakken zijn. En op kamp in de Ardennen (250 km van thuis) kon je op elke m² van een terrein wellicht direct enkele naaktslakken vinden. Heb ik werkelijk nooit meegemaakt.

Er zijn dit jaar ongetwijfeld uitzonderlijk veel naaktslakken :D

Reageer