[wiskunde] 2 vragen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

[wiskunde] 2 vragen

Hi,

ik had twee vragen waar ik niet uitkwam

1. Als we een bal laten rollen in de grafiek x² , wat is dan de maximale mogelijke straal van de bal als het het punt ( o, o ) moet raken

2. hoe kan je met de substitutieregel (sin x) ^ 5 (dus tot de 5e macht) integreren?

alvast badankt

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] 2 vragen

Vraag 1 begrijp ik niet direct... Kan je dit wat beter uitleggen?

Voor 2: schrijf sin(x)^5 als sin(x)*sin(x)^4 en substitueer y = sin(x).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 8

Re: [wiskunde] 2 vragen

1. ik bedoel als we de grafiek x² nemen en we laten er een bal in rollen en de bal te groot is, zal hij vast blijven hangen op een bepaalde hoogte, zie de grafiek maar als een trechter. Als we een kleine bal nemen zal het wel helemaal de bodem halen. Maar de vraag is nu, als we nou de straal vergroten, wat is dan de maximale straal waarbij het de bodem van x² nog kan raken,

hopelijk is het duidelijk en bedankt.

Berichten: 2.504

Re: [wiskunde] 2 vragen

met andere woorden, als je x² om de y-as laat draaien, heb je een glas. Welke straal mag een bol hebben opdat deze perfect samengaat met de vorm van de bodem
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Berichten: 7.068

Re: [wiskunde] 2 vragen

1. Als we een bal laten rollen in de grafiek x² , wat is dan de maximale mogelijke straal van de bal als het het punt ( o, o ) moet raken
Ik heb het alsvolgt bekeken: ik heb de vergelijking voor de ruimte tussen een bal die de oorsprong raakt en de parabool opgesteld.
\(y = r - \sqrt{r^2 - x^2} - x^2\)
Deze vergelijking geldt enkel voor waarden van x tussen -r en +r. Tussen deze waarden moet de ruimte tussen de bol overal positief zijn (anders past het niet). De helling van y moet dus stijgend zijn vanuit 0. Afgeleide bepaald en groter gesteld dan nul. Kom je uiteindelijk uit op r = 0.5

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] 2 vragen

Alternatief: als de cirkel straal r heeft, dan ligt het middelpunt op (0,r).

De vergelijking van die cirkel is dan: x²+(y-r)² = r². Parabool: y = x².

Substitutie van parabool in cirkel:
\(x^2+(x^2-r)^2=r^2 \Leftrightarrow x^2+x^4-2rx^2+r^2=r^2\)
\(\Leftrightarrow x^4+(1-2r)x^2=0 \Leftrightarrow x^2(x^2+1-2r) = 0\)
We willen nu dat de cirkel de parabool nergens snijdt, enkel raakt in x = 0.

De vergelijking hierboven heeft sowieso oplossing x = 0, door de constructie vd cirkel.

De andere gemeenschappelijke punten voldoen aan
\(x^2 = 2r-1\)
.

Deze liggen ook in x = 0 als 2r-1 = 0 dus als r = 1/2, hetzelfde resultaat als hierboven.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [wiskunde] 2 vragen

gee schreef:Hi,

ik had twee vragen waar ik niet uitkwam

1. Als we een bal laten rollen in de grafiek x² , wat is dan de maximale mogelijke straal van de bal als het het punt ( o, o ) moet raken

2. hoe kan je met de substitutieregel (sin x) ^ 5   (dus tot de 5e macht) integreren?

alvast badankt
1. Is het begrip 'kromtestraal' bekend?

Reageer