De 42 rechters in de kamer van de waarheid

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

De 42 rechters in de kamer van de waarheid

Ik heb de Egyptische mythologie uitvoerig bestudeerd, maar er blijft echter een stukje open. Ik zou graag meer te weten komen over de 42 rechters zelf. Ik weet wel wat hun "opdracht" inhield ed., maar over de rechters zelf is er relatief weinig informatie te vinden. Is er iemand die hier meer informatie over heeft of weet waar ik hiervoor terecht kan? Bibliotheken zijn niet echt een optie, daar is de info ook zeer schaars...

Berichten: 1.780

Re: De 42 rechters in de kamer van de waarheid

Ik neem aan dat je op 42 rechters hebt gegoogeld, maar heb je het ook op 42 judges, juges en Richter gedaan? 10 tegen 1 dat je dan toch alle namen, met vertaling en alles wat er verder te weten valt tegen moet komen. Dat verdere is overigens niet veel, bij mijn weten. De namen zijn sterk symbolisch, verwijzend naar de zonde die t.o. elk van hen beleden moeten worden, dan wel zijn het de namen van regionale ondergoden. Ik heb nog nooit van individuele levensbeschrijvingen/mythlogieën gehoord.
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Berichten: 7

Re: De 42 rechters in de kamer van de waarheid

Op google is er zeer weinig te vinden over dit onderwerp, ook in andere talen. Maar ik zou toch op de een of andere manier meer hierover te weten moeten komen, want dat zou mijn thesis ten goede komen. Moest er iemand zijn die hier een antwoord op kan geven, dan laat je het maar weten, anders zoek ik wel op een andere manier verder.

greetz

Berichten: 1.780

Re: De 42 rechters in de kamer van de waarheid

Het enige dat ik kan verzinnen is boekhandel Atleest op het Kort Rapenburg in Leiden, maar dat lijkt me wat ver weg voor je. Maar ze hebben een site en wellicht kun je ze vragen stellen.
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: De 42 rechters in de kamer van de waarheid

hebbes:
a list of those 42 Judges, together with translation of the name in instances where I know it. That there are, in fact, 45 names in the list should surprise no-one; the Egyptian religion is very old, and differences in interpretation by various scribes do creep in given an active period of some 3500 years.  

Aati; Ahi; Amkhaibitu (Eater of Ghosts); Amsnef (Eater of Blood); Anaf (Bringer of His Arm); Anhotep; Anty; Arimabef; Basty; Fenty; Hai (Phallus); Heptshet; Herfhaf (He With His Face Behind Him); Heriuru (Chief of the Great Ones); Hetchabehu; Kenemty; Khemy; Maa-Anuf; Maatifemkhet (He Whose Two Eyes Are as Fire); Maatifemtes (He Whose Two Eyes Are as Knives); Neba; Neb Heru (Lord of Faces); Neb Nebu (Lord of Lords); Nehaher; Nehebnefert; Nekhenu; Qerty; Rerty; Sekheriu; Sertiu; Setqesu (Bone-Breaker); Shetkheru; Taret; Tchesertep; Temsep; Teni; Thenemy; Thenret; Tutu; Uamemty; Uatchnesert (Green Flame); Usekhnemmet (He of the Long Stride); Utunesert; Uturekhit  
bron: engelse wikipedia

Berichten: 7

Re: De 42 rechters in de kamer van de waarheid

Bedankt!!

Hiermee kan ik al een heel stuk verder!

grtz

Berichten: 1.780

Re: De 42 rechters in de kamer van de waarheid

Kris22 schreef:Bedankt!!

Hiermee kan ik al een heel stuk verder!

grtz
??? Je had toch gegoogeld op 42 rechters/judges/juges/Richter? Dan moet je die namen toch zelf ook al tig maal tegen gekomen zijn?
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Berichten: 7

Re: De 42 rechters in de kamer van de waarheid

Ja, moet die pagina blijkbaar gemist hebben, want heb nochtans uitvoerig gezocht. Maar in ieder geval kan ik nu verder.

Reageer