onderzoek zonder proefdieren te gebruiken?

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 167

onderzoek zonder proefdieren te gebruiken?

Ik vroeg me het volgende af :(hoop dat dit in het juiste subforum staat, anders mijn excuses)

Wanneer men een nieuw geneesmiddel ontwikkelt of een nieuw vaccin of ...

Wordt dan alles getest op dieren?

Bestaan er takken in het onderzoek waar geen proeven op dieren hoeven te gebeuren.

Ik studeer biomedische wetenschappen en zit momenteel in mijn derde jaar... het zal niet al te lang meer duren voor ik dus op zoek zal gaan naar werk.

Ik zou graag in het wetenschappelijk onderzoek gaan, maar dan wel in een tak waar geen proeven op dieren moeten/hoeven te gebeuren! Heeft iemand soms ideeën? Ik vroeg me gewoon af of er zulke labo's, onderzoeksteams bestaan want tot nu toe heb ik er eigenlijk geen idee van.
“Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.”

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: onderzoek zonder proefdieren te gebruiken?

Wanneer dierproeven worden gedaan, dan wordt hier met de grootst mogelijke zorg mee omgegaan, laat ik dat voorop stellen. Of je zelf met proefdieren wil werken is een keuze die je zelf moet maken.

In onderzoeken naar geneesmiddelen en vaccins kan je bijna niet om proefdieren heen.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: onderzoek zonder proefdieren te gebruiken?

Je kan proberen werk te vinden in het natraject. Als een medicijn getest is op dieren en voldoende veilig is bevonden en er voldoende basiskennis is over de te gebruiken doseringen wordt het vervolgens getest op mensen. Ook als een medicijn op de markt is wordt er nog veel onderzoek gedaan, tenslotte wordt maar op een beperkt aantal mensen getest, dus er kunnen altijd speciale situaties zijn die nadere bestudering behoeven.

Ik denk dat het vrijwel ondenkbaar is dat er een medicijn wordt toegelaten waarvan de veiligheid onvoldoende is aangetoond, dat wil zeggen er zullen altijd dierproeven worden gedaan.
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 167

Re: onderzoek zonder proefdieren te gebruiken?

ook als men meer naar de moleculaire kant van het onderzoek gaat?

neem nu het 'human genome project' .

alles wat dus te maken heeft met het zoeken naar genen en dergelijke.

of mutaties in genen...

zijn hier ook proefdieren voor nodig?
“Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.”

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: onderzoek zonder proefdieren te gebruiken?

minemin schreef:ook als men meer naar de moleculaire kant van het onderzoek gaat?

neem nu het 'human genome project' .

alles wat dus te maken heeft met het zoeken naar genen en dergelijke.

of mutaties in genen...

zijn hier ook proefdieren voor nodig?
Als daar een medicijn uit voortvloeit zal dat weer getest moeten worden. Maar inderdaad, het voortraject kan natuurlijk ook proefdiervrij zijn.
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: onderzoek zonder proefdieren te gebruiken?

Vaak kiezen mensen die zelf geen proefdieren willen gebruiken voor onderzoek aan planten. Ook daarin is een hoop te onderzoeken.. (bijvoorbeeld genexpressie, genetisch gemodificeerde planten)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 196

Re: onderzoek zonder proefdieren te gebruiken?

Minemin, ik begrijp dat je je liever niet inlaat met dierproeven. Maar verklaar je eens nader:

Wil je coute-que-coute geen onderzoek doen aan een tak van wetenschap waarin door wie dan ook proefdieren worden gebruikt, of

wil je coute-que-coute zelf geen dierproeven uitvoeren maar vind je het geen probleem om een kop koffie te drinken of te werken met een collega die dat wel doet?
"Pfff... Facts. You can prove anything with facts" -

Homer Simpson

Berichten: 167

Re: onderzoek zonder proefdieren te gebruiken?

Bartsel schreef:Minemin, ik begrijp dat je je liever niet inlaat met dierproeven. Maar verklaar je eens nader:

Wil je coute-que-coute geen onderzoek doen aan een tak van wetenschap waarin door wie dan ook proefdieren worden gebruikt, of

wil je coute-que-coute zelf geen dierproeven uitvoeren maar vind je het geen probleem om een kop koffie te drinken of te werken met een collega die dat wel doet?
liefst het eerste, maar als het een onderzoek zou zijn dat ik echt zou willen uitvoeren en er niet om proefdieren heen kan zou ik voor het tweede kiezen! maar in ieder geval zou ik het idd niet ZELF willen doen
“Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.”

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: onderzoek zonder proefdieren te gebruiken?

ik loop momenteel een stage op het Nederlands Instituut voor Neurowetenschappen, onderzoeksgroep molecular misreading. Kort door de bocht ben ik bezig met onderzoek naar de ziekte van Alzheimer. Daarbij worden geen proefdieren gebruikt, wel humaan materiaal van overleden alzheimer-patienten, tenminste, in mijn onderzoek. Ik weet wel dat ze bij de groep van Neuroregeneration vaak proefdieren als model gebruiken, om te kijken of ze zenuwen beter kunnen laten herstellen na schade. Ik zou dat werk zelf idd liever niet willen doen, maar ik zie er wel het nut van in. Ik heb er ook geen problemen mee dat dat gebeurt. Is dat wat je bedoelt? Er zijn namelijk genoeg typen onderzoek waarbij je niet met proefdieren werkt. Zijn er ook uitzonderingen in proefdieren? Zou je bijvoorbeeld wel met garnalen, krabben of schelpen willen werken? Het klinkt misschien gek, maar daar ik ook genoeg moleculair biologisch werk aan te doen. Kijk maar eens op www.nioz.nl en dan de afdeling MEE.
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: onderzoek zonder proefdieren te gebruiken?

Ook bij genetisch onderzoek worden meestal proefdieren gebruikt (hoewel niet door elke onderzoeker). Zeker als je in de medische hoek zit.

Ik raad je in elk geval aan uit de buurt te blijven van onderzoek naar kanker, en chronische ziekten zoals reuma of arthritis.

Het latere traject is natuurlijk een schijnoplossing: dan doe je zelf waarschijnlijk geen dierproeven, maar je werk is er wel op gebaseerd. Het voortraject (experimenten op weefsel of celkweken) is een beetje hetzelfde verhaal. Je doet het zelf niet, maar werkt er wel aan mee.

Het is nu eenmaal wettelijk verplicht om medicijnen op dieren te testen. Ook artsen oefenen trowens hun operaties eerst op dieren.

Wat ik je kan aanraden is de cursus proefdierkunde te volgen. Dan krijg je onder andere ook een rondleiding in de labs. Na afloop heb je een veel beter beeld van hoe het allemaal zit. (En misschien ook wat je zelf wil.)
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: onderzoek zonder proefdieren te gebruiken?

Wat ik je kan aanraden is de cursus proefdierkunde te volgen. Dan krijg je onder andere ook een rondleiding in de labs. Na afloop heb je een veel beter beeld van hoe het allemaal zit. (En misschien ook wat je zelf wil.)


Doel je hiermee op het zogenaamde 'Artikel 12'? Dit zijn namelij nogal kostbare cursussen.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: onderzoek zonder proefdieren te gebruiken?

Ik neem aan dat een student biomedische wetenschappen Proefdierkunde gewoon als keuzevak kan nemen.

Ik heb hem gedaan ihk van een stage en hoefde ook niet zelf te betalen (als biologie student). De helft van de cursisten waren HLO studenten, die zullen ook niet zelf betaald hebben. Lijkt me dus geen probleem.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 196

Re: onderzoek zonder proefdieren te gebruiken?

Universitair geschoolde mensen hebben aan een artikel 9 aantekening genoeg. Dit is in de praktijk een cursus van twee weken.

En verder Minemin, ik denk dat al het medisch onderzoek een connectie heeft met proefdieren. Maar de meerderheid van de onderzoekers werkt er niet zelf mee. Zo ben ik op mijn vakgroep de enige die het doet, en ik heb 40 collega's. Maar goed, die werken allemaal dus wel weer op een vakgroep waarin met dieren gewerkt wordt.

Een volledig proefdiervrije tak zou inderdaad iets met planten zijn. Maar in de biomedische wereld iets met planten te doen is niet zo makkelijk.

Uiteindelijk staat alles met elkaar in verband en alle onderzoek uiteindelijk viaviavia wel met proefdieren. Maar je eigen handen houd je met gemak schoon in de meerderheid van al je opties na je afstuderen. Dat is wat ik bedoel te zeggen.
"Pfff... Facts. You can prove anything with facts" -

Homer Simpson

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: onderzoek zonder proefdieren te gebruiken?

Cassanne schreef:Ook bij genetisch onderzoek worden meestal proefdieren gebruikt (hoewel niet door elke onderzoeker). Zeker als je in de medische hoek zit.

Ik raad je in elk geval aan uit de buurt te blijven van onderzoek naar kanker, en chronische ziekten zoals reuma of arthritis.
mwah valt mee hoor, ik zit zelf in t kankeronderzoek, en er wordt maar zeer weinig met proefdieren gewerkt!! verreweg de meeste afdelingen werken alleen met patientmateriaal of celkweken, en als je t onderzoek in wil kan dat heel gemakkelijk zonder ooit een proefdier te zien of aan te raken, je moet gewoon even kijken bij wat voor groep/instelling je terecht komt. Uit mijn afstudeerklas, man of 20 geloof ik, werkt er misschien maar 1 met proefdieren, en dat is nog heel soms.

Wel werken sommige van mijn collegas met drosophila, de fruitvlieg, maar dat valt dan toch weer niet helemaal onder de proefdierenwet, er worden ook helemaal geen zielige dingen mee gedaan verder.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Berichten: 167

Re: onderzoek zonder proefdieren te gebruiken?

Cassanne schreef:Ik neem aan dat een student biomedische wetenschappen Proefdierkunde gewoon als keuzevak kan nemen.

Ik heb hem gedaan ihk van een stage en hoefde ook niet zelf te betalen (als biologie student). De helft van de cursisten waren HLO studenten, die zullen ook niet zelf betaald hebben. Lijkt me dus geen probleem.
idd in mijn laatste jaar kan ik dat als keuzevak nemen... alleen daar ben ik niet echt voorstander van :)

dus eigenlijk is er weinig kans dat er onderzoek gebeurt zonder dat men ooit proefdieren zou gebruiken. Er komt steeds wel ergens een proefdier aan te pas dus.

En als proefdier versta ik dan wel een zoogdier zoals een rat bv. niet de c elegans of drosophila... wat mij logisch lijkt.
“Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.”

Reageer