Springen naar inhoud

Hoeveel kW is een pk...


  • Log in om te kunnen reageren

#1

king nero

    king nero


  • >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 oktober 2006 - 16:55

in een 3-fasig systeem, en waarin ligt het verschil met de norm?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6787 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 04 oktober 2006 - 18:22

1 pk is gedefiniëerd als 75 kgm/s.
De kg als kracht vertalen we naar 9,81 N, dan krijg je dus:

1 pk = 9,81 x 75 = 735,75 Nm/s = 735,75 W

En dat is niet speciaal voor een 3-fasig systeem, het geldt ook in een 1-fasig systeem of in een gelijkstroomsysteem.

De vraag over de norm begrijp ik niet. Welke norm bedoel je, en wat voor verschil zou er moeten zijn?

#3

king nero

    king nero


  • >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 oktober 2006 - 20:30

Kontakteurs zijn voorzien op een belasting van bv. zoveel pk (de meeste zijn ook al in kW aangeduid, maar pk is een courante aanduiding op kontakteurs, wegens ook motoren hierin uitgedrukt worden).

Nu is er een verschil: een kW is 736 kW, maar in een 3 fasensysteem geldt dit niet.
Ik kan het niet goed uitleggen, elektriciteit is niet mijn ding, maar een kontakteur voor een 3-fasige belasting in pk uitgedrukt, is niet te herrekenen naar kW volgens bovenstaande omzetting (= de norm voor een pk)...

En dit is dus mijn vraag, waarin ligt het verschil in een 3-fasig systeem, dat bovenstaande omzetting niet geldt (of dan toch, niet volgens deze omzetting te herrekenen valt)?

#4

wombat

    wombat


  • >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 oktober 2006 - 20:48

Waarom is het electrisch (pk) niet om te rekenen naar Kw ?
Het is toch een kwestie van een deling door een constante.
Het eerste wiel was echt niet rond

#5

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 45996 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 oktober 2006 - 21:01

Heeft dit niet iets te maken met aanloopstromen en P= R??

Dat die contactpunten grotere stromen kunnen verwerken dan nodig is voor de nominale belasting?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#6

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6787 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 04 oktober 2006 - 21:28

Ik kan het niet goed uitleggen, elektriciteit is niet mijn ding, ....

Elektriciteit is wel mijn ding, maar ik snap geen bal van het hele verhaal.
Er is gewoon een vast verband tussen pk's en kW's, ongeacht het systeem.

#7

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 45996 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 oktober 2006 - 22:14

De vraag moet denk ik "vertaald" worden naar: ik heb een motor van zoveel pk/kW. Maakt het wat uit voor de kwaliteit van te gebruiken contacteurs (schakelaars om het ding aan en uit te zetten?) of dat vermogen uit een driefase- of uit een éénfasemotor moeten komen
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#8

MCE250

    MCE250


  • 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2006 - 15:46

Vermogen is inderdaad vermogen alleen bij een lagere spanning gaat de stroom omhoog. Nu staat er normaal gesproken op een magneetschakelaar een code die aangeeft wat er geschakeld mag worden.
B.v.
AC1>ohmse belasting
AC2>licht inductieve belasting
AC3>inductieve belasting (o.a. normaal aanlopende motoren)
AC4>zware inductieve belasting (zwaar aanlopende motoren)

Bij deze code staat het maximaal te schakelen vermogen met daarbij de spanning waar de motor of het apparaat geschikt voor is.
Voor kleinere magneetschakelaars (hulprelais e.d.) staat dit niet op de behuizing en hier wordt vaak de stroom bij ohmse belasting gegeven, deze zijn dus ook niet geschikt voor motoren.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures