Matrix in complexe getallen.

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 14

Matrix in complexe getallen.

Ik heb een vraag over complexe getallen, betreffende de matrix op wikpedia.

Letterlijk van wikipedia:

Een andere concrete voorstelling van de complexe getallen is door middel van matrices. Het complexe getal a+bi wordt voorgesteld door de 2×2-matrix:

Vervolgens staat deze matrix als voorbeeld vermeld:

[ a -b]

[ b a]

Hoe komt deze matrix tot stand. Ik kan hem daarna wel oplossen, maar begrijp niet hoe ze aan die a -b etc.. komen.

Alvast bedankt :)

EDIT:

z^n = a + bi

Zou hierbij ook aub een toelichting inclusief voorbeeld kunnen worden gegeven?

Ten slotte moet je ook poolcoördinaten vermenigvuldigen (z1 * z2). Is hier een speciale regel voor en zo ja, hoe? (Ook graag met voorbeeld aub :) )
<3

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Matrix in complexe getallen.

Double D schreef:Ik heb een vraag over complexe getallen, betreffende de matrix op wikpedia.

Letterlijk van wikipedia:

Een andere concrete voorstelling van de complexe getallen is door middel van matrices. Het complexe getal a+bi wordt voorgesteld door de 2×2-matrix:

Vervolgens staat deze matrix als voorbeeld vermeld:

[  a    -b]

[  b     a]

Hoe komt deze matrix tot stand. Ik kan hem daarna wel oplossen, maar begrijp niet hoe ze aan die a    -b  etc.. komen.

Alvast bedankt :)

EDIT:

z^n = a + bi

Zou hierbij ook aub een toelichting inclusief voorbeeld kunnen worden gegeven?  

Ten slotte moet je ook poolcoördinaten vermenigvuldigen (z1 * z2). Is hier een speciale regel voor en zo ja, hoe? (Ook graag met voorbeeld aub :) )
Je weet hoe je matrices optelt en vermenigvuldigt.

Ga nu na dat:

(a+ib) + (c+id)= a+c +i(b+d) en

(a+ib)(c+id)=ac-bd + i(ad+bc)

met toepassing van de matrixnotatie en de bewerkingen voor matrices hetzelfde resultaat opleveren.

Reageer