oxidatietrappen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

oxidatietrappen

Sorry voor de n00bvraag, maar hetgaat er precies niet in adhv de uitleg in de cursus en wat ik vind op internet.

Ik moet oxidatietrappen kunnen berekenen en hier staat dat de som van de oxidatietrappen in een molecule gelijk moet zijn aan 0 of bij een ion gelijk aan de ionwaarde. k ..

oxidatietrap van Na en Cl in NaCl is volgens mij : +I en -I

en van H, O en CL in HOCl : +I -II +I

Is da al juist?

en dan gaat het nog verder ... zo moet ik bijvoorbeeld de oxidatietrappen berekenen van :

Na in Na2O of Fe in Fe2O3 ... en dat lukt dus niet ...

En dat van die ionen, wanneer weet ik dat ik te maken heb met ionen en waar staat de ionwaarde dan van een atoom in de tabel van mendeljev?

(dit is geen huiswerkvraag ... kwil da gewoon snappen, want da lukt precies niet

En ja ik schaam me dood daarvoor ...)

Berichten: 288

Re: oxidatietrappen

de oxidatietrappen in een molecule gelijk moet zijn aan 0 of bij een ion gelijk aan de ionwaarde.

Om dit te kunnen toepassen zijn er wel een aantal O.T die je van buiten moet kennen.

De metalen uit groep Ia hebben altijd een OT 1+

De metalen uit groep iIa hebben altijd een OT 2+

zuurstof heeft in de meeste gevallen een OT 2-

als je de OT van ijzer zoekt in Fe2O3 kan je dit voorstellen door x en de som v d oxidatietrappen in een molecule gelijk moet zijn aan 0

je kan dus volgende vergelijking opstellen:je hebt 2 atomen O met OT -2 en 3 Atomen Fe met OT= x

2*(-2)+ 3*x=o en hieruit x berekenen geeft +3

Berichten: 288

Re: oxidatietrappen

correctie

ik heb het aantal O en Fe atomen omgewisseld

je kan dus volgende vergelijking opstellen:je hebt 3 atomen O met OT -2 en 2 Atomen Fe met OT= x

3*(-2)+ 2*x=o en hieruit x berekenen geeft +3

Berichten: 2

Re: oxidatietrappen

K, got it ... eigenlijk wel simpel.

Heel fel bedankt Leen !

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: oxidatietrappen

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer